نصب پلاک خانه های تاریخی بر سر در خانه تاریخی اکبرزاده

نصب پلاک خانه های تاریخی بر سر در خانه تاریخی اکبرزاده

نصب پلاک خانه های تاریخی بر سر در خانه تاریخی اکبرزاده 

در راستای حفظ و نگهداری از هویت تاریخی مشهد، پلاک خانه تاریخی اکبرزاده نصب و از آن رونمایی شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، در مراسم رونمایی از این پلاک معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: شاید برای حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی شهر مشهد قدری دیر شده، اما همین اقدام نیز موثر است. اتفاقی که نسبت به ثبت، شناسایی، حفظ و نگهداری از اساس هویتی شهر در حال انجام است و حس تعلق ما نسبت به گذشته روشن شهر را افزایش می دهد.
مهدی زارعی با اشاره به اینکه خانه های تاریخی به کمک سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مشهد شناسایی شدند، اظهار کرد: همچنین نسبت به ثبت تاریخی این خانه اقدام می شود تا این بناهای ارزشمند در اختیار سودجویان و کسانیکه مطامع مادی دارند، قرار نگیرد و به راحتی تخریب و تبدیل به برج های چند ده طبقه نشود.
وی بیان کرد: برج هایی که از دل کوچه های تنگ و تار سر به فلک میکشند و کارایی آن صرفا سودآوری و ایجاد درآمد است.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به وجود بناهای با ارزش در شهر، خاطر نشان کرد: اگر به گذشته برگردیم می بینیم در مشهد بناها و حتی بافت هایی واجد ارزش وجود داشته که یک شبه تخریب شدند. نمونه آن نیز مهدیه عابد زاده است که به همین شیوه آن را از دست داده ایم.
زارعی بیان کرد: اگر آنجا ایستادگی وجود نداشت، بسیاری از خانه های تاریخی دیگر که اتصال هویتی با حرم مطهر دارند، نیز امروز تخریب می شدند و دیگر وجود نداشتند.
وی با انتقاد از اینکه متاسفانه مالکان خانه های تاریخی تمایل چندانی برای نگهداری آن ها ندارند، اظهار کرد: گرچه مشکلاتی هست اما باید سازمان های مربوطه به آنان کمک کنند. در این راستا شهرداری مشهد نیز آماده است با نهادهای متولی امر دست به دست دهد و فضایی ایجاد کند تا صاحبان این خانه های تاریخی تمایل به نگهداری از بناهای ارزشمند شهر داشته باشند و کاربری آن را تغییر ندهند.
معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین باید تلاش شود بناهایی که در معرض تخریب و تغییر کاربری هستند، به این شرایط دچار نشوند و پویایی و نشاط خود را حفظ کنند.
گفتنی است، خانه تاریخی اکبرزاده با شماره ۱۱۰۱۶ ثبت ملی شده و قدمت آن به دوره قاجار می رسد. کاربری این ملک از گذشته تاکنون مسکونی بوده و آقای اکبرزاده مالک آن بوده است. سر در ورودی این خانه از جمله زیباترین ورودی خانه های تاریخی مشهد است که در آن آجرکاری ها با کاشی های فیروزه ای تزیین شده است.
این بنای مسکونی در دو طبقه احداث شده و ویژگی آن عدم تغییر جدی بنا و آجرکاری ساده در بیشتر قسمت ها می باشد.
نجمه کیشی

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات