تفکرات در اصفهان ۲۰۲۰ باید به گردشگری خلاق معطوف شود

تفکرات در اصفهان ۲۰۲۰ باید به گردشگری خلاق معطوف شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: فاصله زیادی با شاخص‌های گردشگری در دنیا داریم، همه شاخص‌ها در گردشگری پیوند دارند و باید با هم رشد کنند. اگر بسترها فراهم باشد، زیرساخت‌های گردشگری توسعه پیدا خواهد کرد.

فریدون اللهیاری در نشست تخصصی "اصفهان ۲۰۲۰ شهر هنر، گردشگری و صنایع دستی" که عصر امروز –چهارشنبه ۲۹ خردادماه- در سالن نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: باید اهداف و چشم‌اندازهای گردشگری با داشته‌های کشور مطابقت داشته باشد؛ گردشگری در جهان جایگاه بسیار مهمی دارد، در ۶۰ کشور جهان گردشگری صنعت اول ارزآور است؛ گردشگری فرهنگی و تاریخی ۴۰ درصد گردشگری دنیا را شامل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: در اصفهان ۲۰۲۰ بهتر است که تفکر را معطوف به گردشگری خلاق کنیم. فاصله زیادی با شاخص‌های گردشگری در دنیا داریم، همه شاخص‌ها در گردشگری پیوند دارند و باید با هم رشد کنند. اگر بسترها فراهم باشد، زیرساخت‌های گردشگری توسعه پیدا خواهد کرد .

وی افزود: در گردشگری خلاق باید با یک برنامه‌ریزی خلاق زیربنایی، بستر را برای توسعه فراهم کرد. برای توسعه گردشگری باید زمینه فکری و خلاقیت را ایجاد کنیم، با دستور و پروتکل، اتفاقی در گردشگری نخواهد افتاد. گام‌ها را باید واقع‌بینانه برداشت و نباید به دنبال موفقیت‌های فوری باشیم.

هدف "اصفهان ۲۰۲۰" ارتقاء کیفیت زیست شهروندان است

در ادامه این نشست نصیر ملت، رییس کمیسیون امور حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان، اظهار کرد: به عنوان نماینده مردم در شورای اسلامی شهر، هدف اصلی ما ارتقاء کیفیت زیست شهروندان بود؛   در حال حاضر خشکی زاینده‌رود، آلودگی آب و هوا و مهاجرت به دلیل تصمیمات اشتباه مدیریت گذشته این شهر است.

رییس کمیسیون امور حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان ادامه داد: ظرفیت اصفهان، میراث فرهنگی ارزشمند آن و هنرمندانی است که برای این شهر افتخار آفریدند؛ ظرفیت این شهر باید آن را تبدیل به شهر برتر گردشگری خاورمیانه کند، اما اکنون سهم اندک از گردشگری دارد؛ در شهری که ۴۰ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی داشته است حداقل باید سهم گردشگری چهار هزار میلیارد تومان باشد.

وی با بیان این نکته که "سال ۲۰۲۰ به عنوان یک سال طلایی برای ورود اصفهان به توسعه‌ای مبتنی بر ظرفیت‌های آن است" گفت: گام نخست توسعه گردشگری در راستای بهبود زندگی شهروندان است؛ گذشتگان ما برای ما میراث ارزشمندی به جای گذاشته‌اند که این میراث می‌تواند ما را از اقتصاد تک محصولی نفت نجات دهد.

ملت افزود: با همت استاندار و شهردار اصفهان، روز گذشته (سه‌شنبه) طرح اصفهان ۲۰۲۰ مهر تایید رییس سازمان میراث فرهنگی کشور را دریافت کرد و این طرح ثبت ملی شد و قول ثبت جهانی آن نیز داده شد. توسعه اصفهان موجب توسعه کشور خواهد شد، طرح اصفهان ۲۰۲۰ آغازی برای توسعه اصفهان خواهد بود .

ارتقاء شاخص کیفیت زندگی هدف اصفهان ۲۰۲۰

پیروز ارجمند، دبیر اجرایی طرح "اصفهان ۲۰۲۰" نیز در این نشست اظهار کرد: اصفهان شهری است که در عرصه هنر، فرهنگ و معماری در دنیا مکتب‌دار بوده و یک برند گردشگری است؛ در سه چشم‌انداز توسعه اصفهان فراصنعتی، توسعه گردشگری و رشد شاخص‌های زیست‌پذیری طرح اصفهان ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه متولی اصلی اجرای طرح، مدیریت شهری است. ادامه داد: در بخش‌های مختلف هنری مانند تجسمی، تصویری، سینما و موسیقی طرح‌هایی پیش‌بینی شده است ضمن اینکه هنرمندان جوان را نیز رشد خواهیم داد.

ارجمند ادامه داد: در بخش زیرساختی و روساختی پروژه‌ها را پیش خواهیم برد؛ برای مثال در تئاتر ایجاد یک اتاق سیاه می‌تواند تئاتر را متحول کند. در حوزه میراث فرهنگی نیز در دو بخش ملموس و ناملموس کار صورت خواهد گرفت؛ احیا و بازنمود آیین‌ها و سنت‌ها از اهداف است. همچنین با همکاری میراث سعی در حفظ میراث مملموس خواهیم داشت .

وی با بیان اینکه "بیش از دو سوم رشته های صنایع دستی ایران در اصفهان وجود دارد و حدود ۸۰ هزار نفر در این حوزه فعالیت می کنند"  خاطر نشان کرد: ارتقاء شاخص ها و کیفیت گردشگری و اصلاح زیرساخت ها در دستور کار است. البته در ایران مشکلات زیرساختی کلان همچون امنیت، اقامت و حمل و نقل وجود دارد که البته باید بهبود یابد؛ اما در بخش روساختی بسیار ضعف وجود دارد

لینک اصل خبر در سایت شهرداری اصفهان

    منبع خبر

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان

    شهرداری اصفهان یک شهرداری در شهر اصفهان می باشد

      نظرات