رونمایی از سامانه امحای زباله‌های بیمارستانی به روش پلاسمای حرارتی

رونمایی از سامانه امحای زباله‌های بیمارستانی به روش پلاسمای حرارتی

به گزارش شهریاربه نقل از ایسنا،سامانه پرتابل امحای زباله‌های بیمارستانی به روش پلاسمای حرارتی که توسط محققان واحد علوم و تحقیقات و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی و ساخته شده، سامانه‌ای برای امحای پسماندهای بیمارستانی به روش پلاسمای حرارتی است.

این سامانه طی مراسمی با حضور محمدحسین بهشتی رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات، دکتر محمود قرآن‌نویس رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما و سایر اعضای تیم طراحی و ساخت این سامانه رونمایی شد

روش پلاسمایی امحای پسماندها بویژه زباله‌های خطرناک، طی دو دهه اخیر در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. این روش به صورت تجاری در مواردی نظیر زباله‌های شهری، بیمارستانی، پسماندهای زیست‌توده نظیر ضایعات جنگلی و کشاورزی، ضایعات نفتی مانند شیل، sands و Potecoke و پسماندهای خطرناکی همچون انواع اشتعال‌پذیر، بسیار واکنش‌پذیر و خورنده بکار گرفته می‌شود .

تمامی تجهیزت و فناوری سامانه پرتابل امحای زباله‌های بیمارستانی به روش پلاسمای حرارتی از بخش‌ها و اجزایی نظیر راکتور پلاسمایی، مشعل‌های پلاسمایی که در کوره قرار دارند، سیستم پردازش زباله، منابع تغذیه، سیستم کنترل خنک‌کننده HF منبع تغذیه، کمپرسورهای هوای تمیز، سامانه تسویه و پاکسازی گاز خروجی و سامانه جمع‌آوری سرباره مذاب تشکیل شده است .

خروجی فرایند امحاء، گاز سنتزی و سرباره مذاب بی‌خطر است. پلاسمای ایجاد شده از مشعل‌های پلاسمایی این سامانه علاوه بر استفاده در زباله‌سوزهای بیمارستانی می‌تواند برای کاربردهای مختلفی مانند گازی‌سازی، اسپری، برش و جوش نیز استفاده شود .

در صورت بکارگیری زباله‌سوز پلاسمایی در ظرفیت‌های بالاتر برای زباله‌های شهری یا زباله‌هایی مانند ضایعات پلیمری و لاستیک، به واسطه حجم گاز سنتزی حاصل از سوزاندن زباله در این سامانه، امکان تولید برق توسط ژنراتورهای گازسوز نیز وجود دارد .

تولید دماها و شدت‌های انرژی بسیار بالاتر از روش‌های معمول شیمیایی یا غیره و بازده تخریبی و امحای فوق‌العاده بالا، توانایی تولید دمای مورد نیاز برای مذاب‌سازی ترکیبات خاص، کمترین آلودگی یا محصولات جانبی مضر، عدم نیاز به دفن زباله و یا فرآیندهای خاص بر روی پسماندهای بیمارستانی، کاهش حجم و وزن پسماند، عدم وابستگی به آزمون‌های آزمایشگاهی، دربرگیری طیف وسیعی از انواع گوناگون زباله‌ها، قابلیت کار به صورت شبانه‌روز در هفت روز هفته، قابلیت پرتابل، هزینه سرمایه‌گذاری و تعمیر نگهداری پایین، ریسک تجاری کم، دوستدار محیط زیست و امکان تولید ارزش افزوده از زباله از جمله مزایای سامانه زباله‌سوز پلاسمای حرارت است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات