اجرای طرح جمع‌آوری برگ‌های درختان در جهت ایجاد خاک برگ مناسب

اجرای طرح جمع‌آوری برگ‌های درختان در جهت ایجاد خاک برگ مناسب

محمدرضا کشاورزیان سرپرست سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک اظهار داشت: برای نخستین بار از برگ درختان در فضای سبز اراک جهت ساخت کود گیاهی استفاده می‌شود.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک با بیان اینکه درختان مواد غذایی را از خاک جذب می‌کنند و به سطح برگ می‌آورند تا با کمک انرژی خورشید، عمل فتوسنتز انجام شود؛ افزود: در این حالت برگ‌های درختان بهترین مواد برای تبدیل شدن به کود عالی و کمپوست هستند.

وی گفت: استفاده از کمپوست علاوه بر ارتقای ساختار خاک، محتوای خاک را هم تقویت می‌کند و باعث می‌شود خاک مدت زمان بیشتری بتواند آب را در خود نگه دارد واجرای آن در بالا بردن کیفیت آبیاری نیز تاثیر بسزایی دارد.

کشاورزیان در پایان گفت: هدف از اجرای طرح مذکور جمع‌آوری برگهای ناشی از خزان درختان در معابر شهری و استفاده مطلوب و جلوگیری از آتش زدن آنها و در نتیجه جلوگیری از آلودگی محیط زیست می‌باشد.

وی یادآورشد: استفاده از برگ‎ها جهت تولید خاک‌برگ در محل‎های مناسب می‎تواند به‎عنوان یک فرآیند ارزشمند اقتصادی و زیست محیطی اثرات مثبتی داشته باشد.

در ادامه رضا صیاد حق‌شمار ناظر عالی سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری اراک اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن خزان درختان و آغاز برگ‎ریزان پاییزی مشاهده می‎شود که برنامه‎ای جامع، مدیریتی و هدفمند جهت استفاده از این برگ‎ها وجود ندارد، به همین منظور با برگزاری جلسات کارشناسی و طبق برنامه‌ریزی انجام شده، عملیات برنامه‌ریزی و همچنین اجرایی این طرح از ماه‌های گذشته آغاز و در نهایت مقرر گردید، نسبت به جمع‌آوری و دپوی برگ‌ها در مناطق جنگل کاری و همچنین به بارگیری و انتقال برگ‌ها به سیلوی ذخیره خاک برگ اقدامات لازم انجام شود.

وی در ادامه گفت: مدت زمان لازم برای فرآوری خاک‌برگ حدود ۱۲ الی ۱۳ ماه است که در این زمان با فراهم آوردن شرایط لازم جهت فعالیت میکروارگانیسم‌ها مانند تامین رطوبت، دما، تهویه و کوددهی، موجبات تسریع  فرآیند پوسیدگی و تجزیه کامل برگ‌ها صورت گرفته و در نهایت خاک‌برگ تولید می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: خاک‌برگ‌های تولید شده توسط سازمان در سال‌های آینده به عنوان بستر کاشت گل و گیاهان و همچنین بهسازی خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین علاوه بر تامین عناصر مورد نیاز گیاهان راهی جهت کاهش هزینه‌های موجود با هدف اصلاح الگوی مصرف و توسعه فضای سبز پایدار می‌باشد.

وی در پایان بیان داشت: با توجه به اینکه برگهای خزان شده در فصل پاییز پس از ریزش در پای درختان تجمع یافته و جهت جلوگیری از هرگونه آتش‌سوزی این برگها جمع‌آوری می‌گردد تا علاوه بر ایجاد خاک برگ مناسب مانع از بهم خوردن چرخه طبیعی و تعادل عناصر غذایی در خاک و از بین رفتن منابع موجود در طبیعت شود.


:
لینک اصل خبر در سایت شهرداری اراک

    منبع خبر

    شهرداری اراک

    شهرداری اراک یک شهرداری در شهر اراک می باشد

      نظرات