مدیر پروژه احیای کارخانه...

میراث صنعتی یزد احیا می‌شود/تبدیل کارخانه جنوب به مرکز فرهنگی مدیر پروژه طرح تغییر کاربری و احیای کارخانه ریسندگی و بافندگی کارخانه جنوب یزد از تهیه طرح مورد نظر با رویکردی فرهنگی اجتماعی و متکی بر اقتصاد فرهنگی خبر داد .

سعید شایگان در گفتگویی با اشاره به جهانی شدن شهر یزد اظهار داشت: یزد پس از ثبت میراث تاریخی باید رنگ جهانی شدن به خود بگیرد بر این اساس با رویکردهای جدید مدیریت شهری قصد داریم کارخانجات نساجی جنوب و افشار و ... را با همکاری و هم‌افزایی در استان به عنوان میراث صنعتی یزد در حلقه گردشگری وارد کرده و به مراکز محرک توسعه فرهنگی و هنری تبدیل کنیم.

این دانش آموخته رشته های معماری و طراحی شهری افزود: پروژه کارخانه جنوب به یک مرکز عمومی شهری با کارکردی فرهنگی اجتماعی و متکی بر اقتصاد فرهنگی که قادر باشد هزینه های خود را تامین کند و منبع درآمد پایداری برای مدیریت شهری و شهر یزد باشد، تبدیل خواهد شد.

شایگان خاطرنشان کرد: با توجه به تاریخچه سایت پروژه به عنوان کارخانه نساجی، تلاش بر این است که طرح مفهومی آن مبتنی بر تاریخ نساجی در شهر یزد باشد و بتواند این هنر و صنعت دیرینه مردمان و ساکنین شهر یزد را به صورت موازی معرفی کند.

مدیر پروژه احیای کارخانه ریسندگی جنوب یزد ادامه داد: پتانسیل‌های فیزیکی سایت و فضای سبز کهن این پروژه، امکانات بسیار خوبی در ایجاد یک فضای شهری عمومی سر زنده پدید آورده است و معماری آن که نمایه هایی از معماری کهن این سرزمین در ترکیب مناسبی با برنامه های یک کارکرد صنعتی نوین‌تر را دارد، حفظ این میراث صنعتی را مهم‌تر می‌کند.

شایگان عنوان کرد: این پروژه در حال حاضر در مرحله مطالعات و برنامه ریزی های عملکردی، اقتصادی و ترافیکی قرار دارد و با هدف افزایش پهنه گردشگری شهر یزد از مرکز به سمت کارخانه موجب ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان و جذب توریست‌ها خواهد شد و می‌تواند به توسعه فضاهای میانی بین بافت کهن تاریخی و کارخانه کمک کند.

وی ادامه داد: این کارخانه در مهرماه سال ۱۳۳۱ با سرمایه گذاری رضا صراف‌زاده یزدی افتتاح و به عنوان بزرگترین کارخانه تولید منسوجات شامل ریسندگی و بافندگی در جنوب و مرکز کشور تلقی می‌شد که حدود ۷۵۰ نفر در آن مشغول به کار بوده‌اند.

شایگان یادآور شد: کارخانه با مساحت ۴۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۳ هزار و ۶۵۰ مترمربع شامل فضاهای اصلی، فرعی، جانبی و خدماتی است که برج بلند آن با کاربری تهویه از مشخصات بارز آن است.

وی با اشاره به توجه شهرداری یزد به توانایی و تخصص در انتخاب تهیه کنندگان طرح عنوان کرد: تهیه این طرح توسط یک مشاور صاحب صلاحیت با عنوان مشاور شاخه تجربی معماری کلانشهر با مدیریت معمار برجسته کشوری و بین المللی در دست تهیه است و این مشاور تجربه تهیه طرح تغییر کاربری و احیای موزه زندان قصر به کارفرمایی شهرداری تهران را داشته و تجارب ارزنده داخلی و خارجی بسیاری را در کارنامه حرفه ای خود دارد.

شایگان اظهار داشت: این بخش از طرح تا آخر آبان ماه به اتمام می‌رسد و مراحل تصویب آن در مراجع ذیصلاح نیز طی خواهد شد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری یزد

    منبع خبر

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد

    شهرداری یزد یک شهرداری در شهر یزد می باشد

      نظرات