آموزش مقدماتی اطفا حریق برای پرسنل شهرداری در ستاد فرماندهی آتش نشانی بندر انزلی برگزار شد

آموزش مقدماتی اطفا حریق برای پرسنل شهرداری در ستاد فرماندهی آتش نشانی بندر انزلی برگزار شد


به گزارش اداره ارتباطات شهرداری انزلی، آموزش مقدماتی اطفا حریق برای پرسنل شهرداری بندر انزلی در ستاد فرماندهی آتش نشانی بندر انزلی برگزار شد. با توجه به اینکه آموزش استفاده صحیح از کپسول های آتش نشانی یکی از ضروریات ایمنی محسوب می شود، در ادامه نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی به صورت تصویری آمده است.

مراحل اساسی کاربری خاموش کننده ها به صورت اختصار با کلمات مخفف پ -ب – ا – ب

پ – پین ضامن کپسول را بکشید

چنانکه در عکسها میبینید عموما خاموش کننده ها دارای ضامن کنترل هستند و پین ضامن مانع عملکرد آزاد آن میشودوجهت عملکرد ضامن ، ابتدا پین را بکشید.

ب – بن آتش را با سر لوله (در بعضی کپسولها شیلنگ و در بعضی دیگر پودر پاش )نشانه گیری کنید .

ا – اهرم عملکرد را برای تخلیه مواد داخل کپسول فشار دهید .

دوستان توجه کنید تجربه ثابت کرده اهرم یا ضامن را نباید بصورت یکباره و ممتد فشار دهید بلکه بصورت مقطع و چند باره میبایست عمل تخلیه کپسول صورت بگیرد.

ب – با سر لوله به شکل جاروب کردن آتش ، مواد خاموش کننده را به بن آتش بپاشید .

به این مطالب نیزتوجه کنید :

به هنگام حادثه دستپاچه نشید و خونسرد باشید.

منبع برق و گاز را قطع کنید .

در هوای آزاد پشت به باد بایستید .

فقط بن آتش را هدف بگیرید.

در هنگام بروز آتش سوزی یکی از مشکلاتی که برای برخی از افراد رقم میخورد عدم تسلط به استفاده درست از کپسول آتش نشانی است و از کپسول آتشنشانی استفاده بهینه و درست نمی کنند. از اینرو تصمیم داریم که یک آموزش مختصری در مورد نحوه استفاده  از کپسول آتش نشانی و اینکه در چه مواقعی باید کدام یک از انها را انتخاب کنیم و شیوه تشخیص ان برای افراد معمولی را توضیح دهیم.

در هنگام اتش سوزی چه کپسولی برای کار ما مناسب است

مواد خشک : در هنگام آتش سوزی مواد خشک و قابل اشتعال مانند چوب و ... باید از خاموش کننده های آبی برای خاموش کردن استفاده کنید . برای مهار آتش در اینگونه اجسام قابل اشتعال می توانید با پوشاندن مواد قابل اشتعال با یک ماده خشک شیمیایی آتش را نیز مهار کنید ولی اگر از خاموش کننده بخواهید استفاده کنید باید از خاموش کننده هایی که پایه آبی دارند استفاده کنید.

مایعات : در آتش سوزی در مایعات قابل اشتعال مانند رنگ و گیریس و ... باید با استفاده از روش خفه کردن آتش را خاموش کنید بنابراین بهترین انتخاب برای این سری از آتش ها استفاده از کپسول هایی است که یک لایه بر روی ماده ایجاد می کند و مانع رسیدن اکسیژن به ان می شود باید استفاده کرد

تجهیزات کامپیوتری : در این سری تجهیزات و به خصوص تجهیزات برقی از خاموش کننده هایی که رسانا هستند نباید استفاده شود. خاموش کننده های پودرو گاز نیز توصیه نمی شود چون بدلیل موادی که روی برد کامپیوتر و... تجهیزات کامپیوتری میشیند تجهیزات را از کار می اندازد بنابراین بهترین انتخاب برای اینگونه آتش سوزی ها استفاده از خاموش کننده های گازی یا همان co۲ است.

تجهیزات فلزی :آتش سوزی هایی که توسط فلزات  مثل ذرات و براده های فلزاتی مانند منیزیم، آلیاژهای پتاسیم و...رخ می دهد را باید با روش خفه کردن آتش ، بوسیله ترکیبات پودری خشک که در کپسول طراحی شده برای این نوع آتش سوزی ها وجود دارند، آتش را خاموش کرد.

روش تشخیص کپسول co۲ و پودرو گاز

یکی از رایجترین و راحت ترین راه تشخیص کپسول های آتش نشانی co۲ با دیگر کپسول های پودرو گاز می توان به ساختار سیلندر و یا همان محفظه نگهداری مواد اشاره کرد. در کپسولهای پودرو گاز سیلندر آن سه تیکه است و بر روی بدنه جای جوش را مشاهده می کنید اما در سیلندرهای گازی بدنه کپسول یک تیکه است و جای هیچگونه جوشی را روی بدنه مشاهده نمی کنید. یکی دیگر از راه های تشخیص می توان به خروجی شیپوری آن اشاره کرد.

روش استفاده از کپسول co۲ : به دلیل فشرده بودن گاز درون این کپسول هنگام استفاده نباید دست خود را به قسمت فلزی بالای کپسول بگیرید زیرا به دلیل خروج ناگهانی گاز بدنه فلزی به سرعت سرد شده و ممکن است که دست شما منجر به سوختگی سرد شود که شدت آن به مراتب خیلی بیشتر از دیگر آتش سوزی ها است. پس هنگام استفاده از کپسول co۲ باید شیپور پلاستیکی که در قسمت خروجی آن تعبیه شده را در دستان خود بگیرید.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری بندر انزلی

    منبع خبر

    شهرداری بندر انزلی

    شهرداری بندر انزلی

    شهرداری بندر انزلی یک شهرداری در شهر بندرانزلی می باشد

      نظرات