نقش بازرسی کمک به ایجاد مدیریت شیشه ای در مجموعه شهرداری است/ در شناسایی و اعلام تخلفات پیشگام هستیم

نقش بازرسی کمک به ایجاد مدیریت شیشه ای در مجموعه شهرداری است/ در شناسایی و اعلام تخلفات پیشگام هستیم






شهرداری به عنوان مجموعه ای خدمت رسان، در همه زوایای زندگی افراد شهرنشین حضور پررنگی دارد و به یقین می توان گفت که یک فرد از لحظه تولد تا فوت به نوعی با این سیستم مرتبط است. بدیهی است این ارتباط تنگاتنگ، حجم بالایی از وظایف و حساسیت‌ها را به دنبال دارد و لزوم توجه درانجام صحیح اهداف پیش بینی شده و پیشگیری از وقوع هرگونه لغزش احتمالی را مضاعف می‌کند. برای حفظ سلامت اداری و جلوگیری از انحرافات و تخلفات در شهرداری نظام بازرسی منسجمی وجود دارد که با عملکرد کارآمد، شفاف و پاسخگوی خود نقش به سزایی در افزایش اعتماد مردم به مجموعه مدیریت شهری دارد.


تخلفات و انحرافات  مجموعه شهرداری زیر ذره بین بازرسی
مدیرکل بازرسی شهرداری کرج با اشاره به ماهیت این مجموعه اظهار کرد: این اداره کل به عنوان یکی از بازوهای نظارتی شهرداری کرج وظیفه تطابق عملکرد سازمان‌ها و بخش‌های مختلف شهرداری با قوانین، دستورالعمل‌ها و بخش نامه‌ها را به عهده دارد و به تبع آن در صورت مشاهده تخلف و انحراف از قانون، مراتب را به شهردار و مدیران ارشد شهرداری و استان گزارش می کند تا اقدامات لازم برای برخورد با متخلفین و اصلاح انحرافات پیش آمده صورت پذیرد.

رسول خسرو زاده با اشاره به این‌که این اداره کل نسبت به گزارش تخلفات شهرداری با جدیت برخورد می‌کند، ادامه داد: بدیهی است در هرسازمانی که سازوکار جدی برای برخورد با متخلفان وجود نداشته باشد و در اجرای دقیق قوانین اهمال شود، همه چیز بدون هیچ شکایت، سروصدا و اعتراضی پیش می‌رود و آب از آب تکان نمی‌خورد ولی همین که پای سازمان‌های نظارتی به میان کشیده می‌شود، شرایط تغییرمی‌کند و آمار و ارقام نمود پیدا کرده و تخلفات و نقائص آشکار می‌شود.

وی توضیح داد: همین که عده‌ای می گویند شهرداری مجموعه ای است که تخلفاتی در بخش‌های مختلف آن اتفاق می افتد به این معنا است که واحدهای نظارتی کار خود را به درستی انجام می‌دهد و چشم خود را روی تخلفات نبسته و در راستای اصلاح انحرافات شهرداری به عنوان مجموعه ای که ارتباط مستقیمی با شهروندان دارد، گام برمی‌دارد.

این مسئول ابراز کرد: اداره کل بازرسی شهرداری بدون هیچ اغماضی تخلفات بخش‌های مختلف این مجموعه را به مدیران ارشد خود و به سازمان های ذی ربط مثل سازمان بازرسی کل کشور، دادگستری و استانداری و سایر دستگاه‌های نظارتی  گزارش می‌کند تا برخورد مقتضی با ناقضان قانون صورت بگیرد.


نگاه رو به جلوی بازرسی در شناسایی تخلفات
وی با اشاره به اینکه این اداره کل درگزارش تخلفات از بعضا سازمان‌ها جلوتر است، گفت: گاه گزارشاتی از برخی سازمان ها واصل می‌شود که برای ما تازگی ندارد. ما در شناسایی و اعلام تخلفات اغلب چند قدم از دیگران جلوتریم و با نگاه ریزبینانه تری سعی داریم از کنارهیچ انحرافی  که به شهر و شهروندان آسیب می زند، به سادگی  نگذریم.

وی با اشاره به اینکه اداره کل بازرسی  و مجموعه مدیریتی شهرداری تنها به اعلام تخلفات بسنده نمی‌کند و تا حصول نتیجه و اصلاح امور پیش می‌رود، افزود: اداره کل بازرسی  پس از گزارش و اعلام تخلفات کار خود را تمام شده نمی‌داند و از طریق افراد با تجربه و متخصص پیگیری‌های لازم را برای اصلاح مشکلات پیش آمده  صورت می‌دهد.

خسرو زاده با اشاره به چگونگی رسیدگی به تخلفات شهرداری ابراز کرد: این اداره کل گزارش تخلفات را به شهردار کرج و سازمان بازرسی کل کشور ارسال می‌کند و سازمان بازرسی نیز موضوع را برای رسیدگی به دستگاه قضا و ذابطین عام و خاص ارجاع داده و پیگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: البته در اغلب  موارد و همزمان اداره کل بازرسی گزارشات را برای شهردار، اداره کل حقوقی یا اداره کل حراست شهرداری ارسال می‌کند تا با هماهنگی با دستگاه قضا اقدامات لازم برای برخورد با متخلفین صورت بگیرد.


ارتباط تنگاتنگ بازرسی با شهروندان
مدیرکل بازرسی شهرداری کرج با بیان اینکه این اداره کل ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با مردم برای دریافت شکایات و درخواست‌های آنان دارد، اضافه کرد: بازرسی از دو طریق نسبت به دریافت شکایت و درخواست‌های مردمی اقدام می‌کند. اداره رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مردمی به عنوان زیرمجموعه بازرسی اولین درگاه برای ارتباط با مردم است. علاوه بر این در تمامی مناطق شهرداری صندوق‌هایی نصب شده تا مردم شکایات و درخواست‌های خود را به صورت مکتوب در آنها بیندازند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این، درهرمنطقه و سازمان شهرداری یک دفتر بازرسی وجود دارد که مردم می‌توانند با مراجعه به آن ها مشکلات خود را بیان کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگراز راه‌های ارتباط مردم با اداره کل بازرسی سامانه ۱۳۷ است که با چندین اپراتور ماهر به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی درخواست ها و شکایات شهروندان است. برای تجهیز ساختمان این سامانه زحمات زیادی کشیده شده و کارکنان آن با استفاده از جدیدترین نرم افزارهای موجود جهانی نسبت به ثبت و ارجاع شکایت‌های مردم به مسئولان مربوطه اقدام می‌کنند.

این مسئول گفت: بیشترین تماس‌های مردم با سامانه ۱۳۷ به ساخت و سازهای غیرمجاز، سد معبر، وضعیت آسفالت معابر و مزاحمت‌های ناشی از حیوانات موذی در سطح معابرشهر مربوط می‌شود.


کاهش آمار شکایات مردمی از شهرداری
به گفته خسرو زاده  طی دو سال اخیر به دلیل اینکه میزان ساخت و سازها در کرج به میزان قابل توجهی کم شده، آمار شکایت مردمی که اغلب به تعرض در حریم شخصی و مزاحمت‌های ناشی از ساخت و سازهای مجاز و غیر مجاز مربوط می‌شود نیزکاهش محسوسی داشته است. البته بالا رفتن کیفیت و کمیت وضعیت خدمات رسانی شهرداری نیز در این فرایند تاثیر به سزایی داشته است.

این مسئول در ادامه با اشاره به ارتقای وضعیت مناسب آسفالت معابر و خیابان های کرج اشاره کرد و افزود: قبلا که شهرداری آسفالت مورد نیاز خود را از شرکت‌های مختلف خریداری می‌کرد آمار شکایات مردمی در خصوص وضعیت نامناسب خیابان‌های شهر بالا بود. این شرکت ها برای کسب سود بیشتر آسفالت بی کیفیت، کم دوام و گران تر از قیمت عرف به شهرداری می فروختند. خوشبختانه بعد از راه اندازی کارخانه آسفالت شهرداری بساط برخی سود جویان برچیده شد و حالا به جرات می توان گفت آسفالتی که در معابر و خیابان های کرج استفاده می شود مطابق استانداردهای جهانی و با کیفیت بسیار بالا است. البته هنوز مشکلاتی برای تهیه مواد اولیه آسفالت مثل قیر وجود دارد که شهرداری در صدد رفع آن است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نقش بازرسی در ایجاد مدیریت شیشه‌ای در شهرداری کرج اشاره کرد و گفت: برای تحقق این هدف بازرسی سه نوع گزارش به مدیران بالا دستی ارایه می‌دهد. در ساده ترین شکل نیروهای بازرسی روزانه و به صورت سرزده از مناطق و سازمان های شهرداری بازدید کرده و موارد مختلف از خروج و ورود کارمندان تا شنیدن شکایات مردمی را مد نظر قرار می‌دهند.

خسرو زاده  توضیح داد: علاوه  بر این، بازرسی در یک گزارش مدون برنامه سالانه خود برای بازدید از بخش‌های مختلف شهرداری را به مدیران بالا دست اعلام می‌کند.


پیشنهاد برای راه اندازی میز خدمت در شهرداری
وی اظهار کرد: در نهایت این اداره کل در گزارش‌های دستوری خود هم نتیجه بازرسی از پروژه ها، طرح ها و مجموعه هایی که از طرف سازمان بازرسی کل کشور، شهرداری یا مدیران کلان استان موظف به بررسی وضعیت آن ها شده را ارایه می‌دهد که همه این موارد به دستیابی به مدیریت شیشه ای در شهرداری کرج کمک زیادی می‌کند.

وی همچنین به استقرار میز خدمت در مناطق مختلف شهرداری اشاره کرد و افزود: راه اندازی میز خدمت ابتدا در شهرداری و به پیشنهاد اداره کل بازرسی بود که با پیگیری مسئولان در حال حاضر در بسیاری از مناطق شهرداری شاهد فعالیت این میز برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان هستیم که امیدواریم در تمام مناطق و سازمان‌ها این میز ایجاد شود .

وی ادامه داد: از زمان راه اندازی این میز در شهرداری‌های کرج میزان رضایت مندی مراجعان از نحوه پاسخگویی کارمندان به میزان قابل توجهی افزایش داشته و مدت زمان رسیدگی به امور مراجعان کاهش یافته است.


روابط عمومی آینه تمام نمای شهرداری است
مدیر کل بازرسی شهرداری کرج در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که روابط عمومی شهرداری در بسیاری از حوزه ها دوشادوش بازرسی کار می‌کند، گفت: روابط عمومی آینه تمام نمای هر سازمان است. مجموعه روابط عمومی در شهرداری باید در کنار انعکاس اقدامات و عمکرد مناسب مسئولان، نقاط ضعف و کمبودها را هم بازگو کند.

خسروزاده ابراز کرد: تجربه نشان داده در هر سازمانی که به نقاط ضعف به اندازه نقاط مثبت بها داده می شود، میزان رضایت مندی مردم افزایش می یابد. بدون شک اگر خیال مردم از این‌که در هر دستگاهی عده ای هستند که همه امور را رصد می‌کنند و اجازه سو استفاده متخلفان را نمی دهند راحت باشد، اعتماد آن ها به آن مجموعه افزایش می یابد.

وی در پایان گفت: شهرداری کرج به عنوان یکی از مجموعه‌های خدمات رسان کشور نیازمند توجه بیشتر از سوی مردم است. شهروندان باید بدون کمترین دغدغه ای مشکلات و مسائل خود را با دوایر نظارتی شهرداری در میان بگذارند. بدیهی است نمی توان منکر دغدغه  وجود کمبودها و حضور افراد متخلف در این مجموعه بود بر این اساس انتظار می‌رود با کمک گزارشات و اعتماد مردمی در راستای کاهش این دغدغه ها گام برداریم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری کرج

    منبع خبر

    شهرداری کرج

    شهرداری کرج

    شهرداری کرج یک شهرداری در شهر کرج می باشد

      نظرات