مصاحبه با مسئول واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر چابهار

مصاحبه با مسئول واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندر چابهار

روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر چابهار  به مناسبت روز آتش نشانی و ایمنی، در واحد آتش نشانی بندر چابهار حضور پیدا کرد و ضمن تبریک به پرسنل آن، مصاحبه ای اختصاصی با سراوانی  مسئول واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی بندر چابهار انجام داد .

متن مصاحبه :

چرا این شغل را انتخاب کردید؟

آتش نشانی شغل نیست بلکه عشق است؛عشق به مردم وخدمات رسانی به آنها برای زندگی بهتر .
ما این شغل را با عشق انتخاب کرده ایم .

یک آتش نشان اولین کاری که در مواجهه با خطر باید انجام دهد چیست؟

کارکنان در حین انجام وظیفه اول باید ایمنی به همراه خونسردی خود را حفظ کرده، سرعت عمل خود را بالا برده تا جان ومال انسان ها را از خطر نجات دهند .

آیا تا به حال مصدومیتی برای کارکنان پیش آمده است؟

مصدوم شدن کارکنان چند دفعه ای اتفاق افتاده است

آخرین حادثه ای که در بندر چابهار اتفاق افتاد مربوط به چه زمانی است ؟

تقریبا یک هفته پیش اتفاقی که می توان گفت سبب خسارت زیادی شد. آتش سوزی لنج ماهی گیری ویکباب واحدمسکونی بود

باتوجه به اینکه هر سال آموزش هایی از طرف شما برای مردم صورت می گیرد فکر میکنید سطح آگاهی مردم کافی است؟

با توجه به شرح وظایف آتش نشانهای سطح کشوراستانداردهادستورالعملهاوضوابطی راشهروندان ، پیمانکاران ، ادارات، شرکتها،درهنگام ساخت وسازرعایت نمایند.وجود اینکه هر ساله گروهی از آتش نشان ها به مدارس رفته و آموزش مربوطه را انجام می دهند ولی هنوز سطح آگاهی مردم کم است و نیاز به آموزش های بیشتری داریم . در ضمن هم اکنون مکاتباتی با اداره آموزش و پرورش  جهت برگزاری دوره و ارتقاء سطح آموزشی مقابله با حوادث در مقاطع متوسطه اول و دوم ( پسرانه و دخترانه )  پیش بینی شده است تا بتوان در هنگام بروز حوادث با فراگیری آموزشهای اطفاء حریق با کمترین خسارت مقابله نمایند
آتش نشان ها باید در کنار مردم باشند تا فرهنگ ایمنی در شهر جا بیفتد .

آیا مزاحمت های تلفنی هم دارید؟

مزاحمت های تلفنی گرچه نسبت به سال های قبل خیلی کمتر شده است ولی همچنان ما مزاحمت هایی داریم .

واحد آتش نشانی از امکانات کافی برخوردار است؟

آتش نشانی و خدمات ایمنی کمبود هایی دارد که ان شاءالله با همکاری شهردار دلسوز و محبوب شهر بتوانیم این کمبود هارا رفع کرده و بهترین خدمات را در اختیار مردم قرار دهیم .

در پایان اگر پیامی خطاب به شهروندان بندر چابهار دارید، بفرمایید .

خواهشمندیم شهروندان عزیز در خصوص بیمه آتش سوزی منزل و محل کسب و کار خود اقدام نماید و مردم همکاری لازم را با آتش نشان ها در هنگام بروز حوادث داشته باشند تا در مواجهه با حوادث بتوانند کار خود را به نحو احسن انجام دهند و همچنین آموزش هایی به کودکان خود بدهند تا مزاحمت های تلفنی ایجاد نکنند .

روابط عمومی شهرداری بندر چابهار  برای شما و همکاران زحمت کش تان آرزوی سلامتی و موفقیت دارد و متشکریم از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار داده اید .

شما لطف دارید و سپاسگزاریم .

چند توصیه ایمنی برای جلوگیری از آتش سوزی در منزل

آتش‌سوزی در منزل جزء یکی از رایج‌ترین حوادثی است که در خانه رخ می‌دهد . آتش‌سوزی در خانه قطعاً رعب‌آور است، زیرا آتش می‌تواند خانه و وسایل ما را از بین برده و زندگی اعضای خانواده‌ی ما را در معرض خطر قرار دهد .

اما مهم‌ترین اقدامی‌که می‌توان انجام داد تا جان و مال خود را از این حادثه محافظت کنید، پیشگیری است. بنابراین در اینجا قصد داریم تا نکات مهمی ‌را برای جلوگیری از آتش‌سوزی در منزل بیان کنیم. با رعایت این نکات بسیار ساده می‌توان تا حد قابل توجه‌ای از آتش‌سوزی در خانه جلوگیری کرد. در ادامه با موضوعات زیر با ما همراه باشید :

  • جلوگیری از آتش‌سوزی منزل در هنگام پخت‌و‌پز
  • جلوگیری از آتش‌سوزی منزل از طریق وسایل گرمایشی
  • جلوگیری از آتش‌سوزی منزل از طریق برق
  • سیستم هشدار دهنده واطفاء حریق برای جلوگیری از آتش‌سوزی در خانه
  • نکات کلی برای پیش‌گیری از آتش‌سوزی
  • اقدامات مهم در هنگام وقوع آتش‌سوزی

جلوگیری از آتش‌سوزی منزل در هنگام پخت ‌و‌ پز

پخت ‌و ‌پز همیشه جزو مهم‌ترین دلایل آتش‌سوزی در منزل بوده اجاق‌گازها، کباب‌پزها، پیکنیک و دیگر لوازم پخت ‌و ‌‌پز همیشه یک خطر بالقوه برای ایجاد آتش‌سوزی در خانه است. اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از آتش‌سوزی منزل و از طریق پخت ‌و‌ پز اقدامات زیر را انجام می‌دهید :

  • همیشه در هنگام استفاده از اجاق، فر و لوازم برقی پخت‌ و ‌پز، این وسایل را ترک نکنید و مدام مراقب آن‌ها باشید.
  • در هنگام آشپزی لباس‌های مناسب بپوشید، لباس‌های گشاد می‌تواند باعث برخورد با شعله و آتش سوزی شود.
  • قبل و بعد از آشپزی سطوح آشپزخانه را به خوبی تمیز کنید.
  • بلافاصله بعد از اتمام پخت ‌و ‌پز اجاق و فر را خاموش کنید.
  • به هیچ عنوان دستگیره‌ی قابلمه و یا تابه را طوری قرار ندهید که روی شعله‌ی مجاور اجاق قرار گیرد.

در صورت وقوع آتش‌سوزی ما تنها حدود ۳-۴ دقیقه زمان داریم تا فرار کنیم، زیرا الیاف مصنوعی که در مبلمان، کفپوش و سایر لوازم خانه بکار رفته است، به سرعت می‌سوزد. تنها اقدامی‌که در هنگام شروع آتش‌سوزی می‌توان انجام داد.اولین اقدام تماس بموقع باشماره ۱۲۵تلفن حوادث دومین اقدام اگرآموزشهای اطفاء حریق رااعضای خانواده دیده اند.بارعایت ایمنی استفاده ازخاموش کننده مناسب اقدام به اطفاء نمایند.درغیراینصورت تخلیه‌ی منزل و تماس با آتش ‌نشانی است .

جلوگیری از آتش‌سوزی منزل از طریق وسایل گرمایشی

اگر از وسایل گرمایشی همچون بخاری گازی، شومینه، بخاری برقی، بخاری هیزمی ‌و بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنید، پس برای پیش‌گیری از آتش‌سوزی در منازل بهتر است تا نکات زیر را مد نظر قرار دهید :

  • قبل از شروع فصل سرما از یک کارشناس درخواست کنید تا سیستم گرمایشی منزلتان را بررسی و در صورت وجود مشکل آن را رفع کند.
  • همه‌ی اشیاء و اجسام داخل خانه تا یک متر از سیستم گرمایشی خود دور نگاه دارید.
  • دودکش لوازم گرمایشی را قبل از شروع فصل سرما تمیز کنید.

جلوگیری از آتش‌سوزی منزل از طریق برق

آتش‌سوزی از طریق لوازم الکترونیکی و وسایل برقی نیز جزو شایع‌ترین دلایل ایجاد آتش‌سوزی در منزل است. زیرا سیستم‌های الکترونیکی و مدارهای برق فرسوده، جرقه زده و باعث آتش‌سوزی می‌شوند. اما به راحتی می‌توان توسط این نکات از این نوع آتش‌سوزی جلوگیری کرد .

  • همه‌ی فیوزها، کابل‌ها و سیم‌ها را طبق مباحث مقرارت ملی ساختمان نصب وراه اندازی شود
  • از یک پریز چند خروجی نگیرید.
  • از یک برق‌کارخبره بخواهید تا سیستم برق‌کشی ساختمان را بررسی کند.
  • برای لوازم برقی خانه از محافظ استفاده کنید.

مراقب کودکان باشید :

کودکان می‌توانند عاملی برای ایجاد آتش‌سوزی در منزل باشند. بنابراین باید به صورت مداوم مراقب آن‌ها بوده تا به وسایل گرمایشی، اجاق گاز، پریزهای برق و دیگر لوازم خطرناک منزل دست نزنند .

سیستم هشداردهنده برای جلوگیری از آتش‌سوزی در خانه

بهترین اقدامی‌که می‌توان برای جلوگیری از آتش‌سوزی در منزل انجام داد، استفاده و نصب سیستم اعلام حریق است. نصب این سیستم در اتاق‌ها و آشپزخانه باعث می‌شود تا در لحظات اولیه‌ی آتش‌سوزی، سیستم هشدار دهد. در این شرایط افراد زمان کافی برای خاموش کردن آتش و یا ترک منزل را خواهند داشت .

نکات کلی برای پیش‌گیری از آتش‌سوزی

  • هنگام خروج از خانه و قبل ازخواب  لوازم برقی و گاز را بررسی کنید.
  • کپسول اطفاء حریق درخانه موجودباشد
  • بخاطرداشته باشیدکه بعدازاستفاده ازلوازم برقی آنها راخاموش کنید.
  • درمحیط ها و فضاهای داخلی سیگارنکشید.
  • فندک وکبریت را ازدسترس کودکان دورنگه دارید.
  • مراقب موادشوینده شیمیایی واشتعال زا باشید و آنها رادرمحلی امن بگذارید.

اقدامات مهم در هنگام وقوع آتش‌سوزی

نکات ذکر شده در بالا برای پیش‌گیری از آتش‌سوزی بسیار حائز اهمیت هستند. اما در شرایطی که آتش‌سوزی رخ داد باید در عین حفظ آرامش نکاتی را نیز رعایت کرد که به ظرح ذیل است :

  • یک برنامه‌ی از قبل تعیین شده برای فرار داشته باشید. اینکه از کدام پله‌ها و درب خروجی استفاده کنید، اعضای خانواده را راهنمایی کنید و به کودکان از پیش این موارد را آموزش دهید.
  • برای جلوگیری از آتش‌سوزی در خانه همیشه یک کپسول اطفای حریق در منزل داشته باشید. در صورت وقوع آتش‌سوزی بلافاصه از کپسول آتش‌نشانی استفاده کنید تا آتش به نقاط دیگر منتشر نشود. استفاده از این کپسول‌ها را به اعضای خانواده‌ی خود نیز آموزش دهید تا آنان نیز در مواقع ضروری بتوانند آتش را مهار کنند.
  • در هنگام آتش‌سوزی هیچ‌گاه از آسانسور استفاده نکنید. اگر در اثر آتش سوزی آسانسور متوقف شود و از کار بیافتد، درون آن گیر خواهید کرد. برای فرار، از پله‌های اضطراری تعبیه شده در ساختمان استفاده کنید و در صورت عدم وجود پله‌های اضطراری، از طریق راه پله‌ها خارج شوید.
  • برای خروج از اتاق‌ها و درب خروجی به دستگیره‌ها دست نزنید. برای باز کردن درب‌ها از یک وسیله کمک بگیرید. وجود گرما باعث ایجاد حرارت بالا در دستگیره‌ها شده و احتمال سوختگی وجود دارد.
  • در هنگام خروج از منزل، یک دستمال را خیس کرده و جلوی دهان خود قرار دهید تا از ورود دود به ریه‌های خود جلوگیری کنید.
  • اگر آتش شعله‌ور شده بود و خروج از خانه را سخت کرده بود، بوسیله پتونسوزویایک پتو را کاملاً خیس کنید و روی سر خود بیاندازید. به سرعت از میان شعله‌ها عبور کنید و خود را به محل ایمنی برسانید.
  • اگر در اتاقی گرفتار شدید و راه خروجی نبود، سریعاً با ۱۲۵ و سازمان آتش‌نشانی تماس گرفته و موقعیت دقیق خود را بیان کنید. اگر پنجره‌ای در اطرافتان وجود داشت، یک پارچه را از بیرون تکان دهید تا نشانه‌ای از حضور شما در محل باشد.

بدون شک آتش‌سوزی در منزل بسیار وحشتناک است، اما پیشگیری از آتش سوزی مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از خسارات غیر قابل جبران آن خواهد بود .

لینک اصل خبر در سایت شهرداری چابهار

    منبع خبر

    شهرداری چابهار

    شهرداری چابهار یک شهرداری در شهر چابهار می باشد

      نظرات