شهرسازی امروز فرصت تعامل و آرامش را از شهروندان گرفته است

شهرسازی امروز فرصت تعامل و آرامش را از شهروندان گرفته است



شهردار شیراز با انتقاد از اینکه امروز در شهرسازی شهرها فرصت تعامل اجتماعی برای شهروندان و همچنین نظام محله محوری از بین رفته است، گفت: از این رو در شهرداری شیراز می کوشیم که بازآفرینی دوباره فضاهای شهری مبتنی بر محله محوری، احیای بافت تاریخی فرهنگی و ایجاد فرصت هایی برای تعامل اجتماعی شهروندان را به یک خواست عمومی تبدیل و برای دستیابی به آن با در پیش گرفتن رویه علمی و تخصصی اقدام کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مهندس اسکندرپور در نشست علمی –تخصصی «هویت محله ایرانی» که در دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز برگزار شد، با بیان اینکه براساس طرح های تفکیکی نوع شهرسازی در شهرهای بزرگ فردگرایانه است و اجتماع محور نیست، گفت: تغییر رویکرد شهرسازی از محله محوری به فردگرایی منجر به آسیب های جدی به نظام شهری شده است. امروز بیش از آنکه برای شهرداران شهرهای بزرگ دنیا مسائل شهرسازی و توسعه شهر دارای اهمیت باشد، مدیریت مسائل اجتماعی همچون آسیب های اجتماعی، حاشیه نشینی و فردگرایی مورد توجه جدی است.
وی با اظهار تاسف از اینکه آرامش و طمانینه موجود در بافت تاریخی فرهنگی شیراز جای خود را در محلات حاشیه ای به ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی تلخ می دهد، افزود: شهرک های اطراف شیراز و محلات جدید نیز فقط دارای شبکه ای از معابر و منازل مسکونی هستند و در آنها نظام محله ای که باعث ایجاد همبستگی اجتماعی و خاطره مشترک می شود، به وجود نیامده است. این گونه از شهرسازی فرصت تعامل و آرامش را از شهروندان دریغ کرده است.
شهردار شیراز ضمن اشاره به سخنان حضرت آیت الله دستغیب تولیت معظم حرم شاهچراغ (ع) مبنی بر اینکه «کاری کنید که شهر برای مردم آرام باشد و شهروندان در آن احساس آرامش کنند»، گفت: معتقدم که فضای شهری باید آرامش بخش باشد و ایجاد آرامش در شهر علی الخصوص در شرایط کنونی اقتصادی و اجتماعی هدفی والا و مهم است که باید با اتخاذ رویکرد انسان محوری در راه رسیدن به آن قدم گذاشت. رویکرد مجموعه مدیریت شهری انسان محوری و ارزش نهادن به شان و مقام انسان است و در پیش گرفتن این رویکرد برخواسته از یک نیاز فطری بود که در شهر احساس می شود.
مهندس اسکندرپور در این نشست با تاکیدی دوباره بر اینکه بافت تاریخی فرهنگی را ثروت شیراز می دانیم، خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز با در پیش گرفتن این رویکرد درصدد است بافت تاریخی دوباره تبدیل به مرکز هویت و فرهنگ شیراز شود، چه بسا بسیاری از آسیب های اجتماعی موجود در این بافت ناشی از در جریان نبودن زندگی در آن است، از این رو باید دوباره روح زندگی به بافت تاریخی فرهنگی شیراز دمیده و با احیای دوباره نظام اجتماعی در این بافت ارزشمند بسیاری از مسائل اجتماعی آن مدیریت و حل شود.
وی افزود: بارها اعلام کرده ام که شیراز باید شبیه شیراز با پارامترهای هویتی مختص به خود باشد نه شبیه هیچ یک از شهرهای ایران و جهان. شیراز اصیل همان بافت تاریخی فرهنگی با طراحی ویژه شامل عناصر فرهنگی و مذهبی می باشد که یک فرهنگ غنی و رفتار اجتماعی را طی سالها شکل داده حتی فرهنگ آرام بودن حاکم بر رفتار اجتماعی شیرازی ها نیز برگرفته از آرامش شهری بافت تاریخی و شهرسازی خاص آن است.
مهندس اسکندرپور با بیان اینکه اگر امروز شعار «شیراز باید شبیه شیراز باشد» به خواست عمومی شهروندان تبدیل شود، آنگاه اعتبارات، سرمایه گذاری ها و توجه مجموعه مدیران شهری به سمت بازآفرینی فضاهای فرهنگی و تاریخی شیراز همچون میدان توپخانه، محور عرفان و توسعه پیاده راه ها معطوف می شود، گفت: پروژه پیاده راه محور عرفان از دروازه قرآن تا دروازه اصفهان که هم اکنون مرحله مطالعاتی آن به پایان رسیده است، علاوه بر اینکه بازآفرینی یک محور تاریخی و فراهم کننده فضایی برای تعامل و قدم زدن شهروندان و گردشگران است، منجر به احیای دوباره بازار وکیل شمالی نیز می شود. همچنین با اتمام این پروژه شهروندان و مسافران می توانند مسیر دروازه قرآن تا حرم مطهر شاهچراغ (ع) را پیاده طی کنند.
شهردار شیراز خطاب به حاضرین در نشست علمی – تخصصی «هویت محله ایرانی» گفت: در راستای بازآفرینی شهرسازی اصیل شیراز دست تمام متخصصان، اساتید و دانشجویان را به گرمی می فشاریم و از طرح های تخصصی و نظرات قابل اجرای آنها استقبال می کنیم.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات