آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار برای تصویب به هیئت وزیران ارسال شد

آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار برای تصویب به هیئت وزیران ارسال شد

جلسه اصلی کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهر‌های دولت به ریاست وزیر کشور و با محوریت بررسی آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های مسئول در زمینه اسناد آسیب شناسی کلانشهر‌ها تشکیل و آیین نامه اجرایی مذکور تایید و برای تصویب به جلسه هیئت وزیران ارسال شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار به استناد مواد (۷۲) و (۹۴) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران - مصوب ۱۳۷۵- تصویب شد ولی طی قریب به دو دهه گذشته با وجود اصلاح چندین باره قانون مذکور، اصلاحات لازم در آئین نامه فوق به تناسب تغییرات و اصلاحات حاصله در قانون یادشده انجام نگرفته که ایرادات و ابهاماتی در این زمینه را به وجود آورده بود.

همچنین آیین نامه مورد اشاره، شرایط احراز لازم از نظر مدرک تحصیلی، سوابق اجرایی متناسب با روند توسعه منابع انسانی را دارا نبوده و به روز نمی باشد .

لذا با توجه به تصمیم کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای دفتر هیئت دولت مبنی بر تدوین شرایط تصدی سمت شهردار در لایحه اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، موضوع در کمیته تخصصی کمیسیون مذکور بررسی و با توجه به امکان تامین نظر کمیسیون در این خصوص در قالب اصلاح آیین نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار و با در نظر گرفتن ارزیابی و آسیب شناسی انتخاب و انتصاب شهرداران و با شناسایی ابهامات، خلاء ها و برخی مغایرت ها متن جایگزین آیین نامه مذکور از سوی وزارت کشور تهیه و جهت سیر مراحل بررسی و تصویب به کمیسیون مربوطه ارایه شد .

در آیین نامه یادشده سعی شده است تا در حد امکان، مشکلات و ایرادات آیین نامه مذکور مرتفع گردد و خصوصیات فکری، جسمی و سوابق و تجربیات و سایر الزاماتی که برای انجام وظایف و مسئولیت های سمت شهردار مورد نیاز می باشد، لحاظ شود تا افراد شایسته و توانمند جهت مدیریت شهری انتخاب شوند .

آیین نامه فوق پس از طی روند بررسی در جلسات فرعی و تخصصی کمیسیون مورد اشاره، در جلسه اصلی مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۲۸ کمیسیون مذکور مورد پایش نهایی قرار گرفت و با تایید نهایی آن از سوی وزیر کشور، برای تصویب به جلسه هیئت وزیران ارسال شد .

دیگر محور تشکیل این جلسه، ارزیابی عملکرد دستگاه های مسئول در زمینه سند آسیب شناسی کلانشهرها در بخش های " محیط زیست و خدمات شهری بخش های آتش نشانی و امور ایمنی" و "مدیریت پسماند " بود.

با توجه به لزوم پایش و ارزیابی آثار و نتایج تصمیمات هیئت وزیران و ضمانت اجرای آن ها، طی گزارش هایی نسبت به ارزیابی عملکرد دستگاه های مسئول در اجرای احکام مورد اشاره، میزان اجرایی شدن آن ها، پیدا کردن موانع و علت های عدم تحقق برخی از آن ها و ارایه راهکارها و پیشنهادهای تکمیلی در جهت رفع موانع اجرای مصوبات دولت اقدامات لازم صورت می پذیرد .

در این راستا پس از تصویب مصوبات یاد شده و ابلاغ آن ها برای اجرا و با توجه به مهلت های تعیین شده برای اجرایی شدن احکام تصویب نامه های فوق و همچنین با عنایت به اهمیت موضوع و نقش محوری هریک از اسناد یادشده در کیفیت زندگی شهروندان، دبیرخانه کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها به ابتکار خود، نسبت به پیگیری احکام مذکور از طریق تشکیل جلسات ارزیابی عملکرد کلیه دستگاه های مسئول اقدام نموده و آخرین گزارش عملکرد به همراه دلایل تاخیر یا عدم تحقق احتمالی بعضی تکالیف یاد شده را بررسی و جمع بندی می نماید .

لذا در جلسه اصلی مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۲۸ کمیسیون خاص امور کلانشهرها دور دوم گزارش عملکرد دستگاه های مربوطه و ارزیابی تفصیلی احکام هریک از تصویب نامه های اسناد آسیب شناسی کلانشهرها در بخش های "محیط زیست و خدمات شهری بخش های آتش نشانی و امور ایمنی" و " مدیریت پسماند" و دلایل عدم پیشرفت مورد انتظار آن ها مورد بررسی قرار گرفت .

گفتنی است جلسه اصلی کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر و نمایندگان وزارتخانه های کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو ، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، سازمان ملی استاندارد ایران، استانداری تهران، شورای عالی استان ها، شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری تهران یکشنبه ۲۸ مرداد در محل ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد .

لینک اصل خبر در سایت سازمان شهرداریها و دهیاریها

    منبع خبر

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها

    سازمان شهرداریها و دهیاریها یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات