باروی کاشان سند هزارساله دفاع کاشانی‌ها از شهرشان است

باروی کاشان سند هزارساله دفاع کاشانی‌ها از شهرشان است

مهدی هوشمندی‌نژاد در برنامه رادیویی #صبح_سیلک با اشاره به قرارگیری بافت تاریخی در بخش مرکزی و در داخل باروی شهر گفت: با وجود تخریب بارو، همچنان قطعاتی از آن در نقاط مختلف شهر مانند قدمگاه علی، میدان قاضی اسدالله، کارونسرای میرپنج و... مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه محیط دور باروی شهر به میزان یک فرسنگ عرفی حدود 6.5 کیلومتر بوده است گفت: این بارو بخش‌های مختلف شهر را در برمی‌گیرد و دروازه‌های نه‌گانه اعم از دروازه‌های اصلی و فرعی را شامل می‌شود.

این مسئول،با اشاره به دروازه‌های متعدد کاشان نیز بیان کرد: دروازه فین علاوه بر مسیر این منطقه برای عزیمت به شهرهایی مثل اصفهان و شیراز مورد استفاده قرار می‌گرفته و در ادامه به دروازه ملک آباد منتهی می‌شده که برای سفر به اراک، بروجرد و همدان انتخاب می‌گردیده است.

هوشمندی‌نژاد، از دروازه آقاجمال در محدوده خیابان شهید رجایی کنونی به عنوان یکی از خروجی‌های مهم شهر برای سفر به اراک، بروجرد و همدان نام برد و افزود:دروازه غدیر دروازه دیگری است که در ادامه مسیر به خیابان امام خمینی (ره)وجود داشته است که سفر به مشهد یکی از دلایل ویژه انتخاب آن بوده است.

وی، با اشاره به درب عطا به عنوان دروازه مهم دیگر در محدوده باروی شهر گفت: از این دروازه برای عزیمت به بادرود، اردستان و کرمان استفاده می‌شده است.

به گفته وی، درب اصفهان و دروازه لتحر را به عنوان دروازه‌های دیگر شهر برای سفر به سایر شهرها و مناطق عنوان کرد.

هوشمندی‌نژاد، رونق استفاده از دروازه‌ها را با توجه به میزان امنیت در دوران‌های مختلف متغیر دانست و گفت: در برهه‌هایی حتی در ورودی این دروازه‌ها هزینه‌هایی دریافت می‌شده اما در دوران ثبات و امنیت نسبی این مکان‌ها رونق چندانی نداشته‌اند.

این مسئول، با اشاره به رسیدن پیشینه باروهای شهر به دوره سلجوقیان، آن را سندی برای دفاع حداقل هزارساله کاشانی‌ها از شهرشان دانست.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری کاشان

    منبع خبر

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان

    شهرداری کاشان یک شهرداری در شهر کاشان می باشد

      نظرات