چگونه کودکان امروز را از طریق بازی های کامپیوتری و خیابانی به شهرسازان آینده تبدیل کنیم؟

چگونه کودکان امروز را از طریق بازی های کامپیوتری و خیابانی به شهرسازان آینده تبدیل کنیم؟

شهریار تبریز / آذر کریم زاده *: به نظر می رسد افزایش شهرنشینی و کمبود شدید فضاهای خصوصی، تغییر در شیوه زندگی و اغلب تک فرزندی شدن خانواده ها محدودیت های فضایی و زمانی بیشتری را برای کودکان و بازی آنها ایجاد کرده و موجب شده تا عرصه حضور آنها روز به روز محدودتر شود.

در شهرسازی سنتی به دلیل هویت مندی و احساس تعلق ساکنین به فضا و سازگارتر بودن آن با جوامع سنتی، کودکان به راحتی می توانستند فضای مورد نیاز خود را برای بازی بیابند، اما نوع بازی و روش زندگی کودکان امروز کاملاً متفاوت با نسل قبل بوده و آنها بیشتر وقت خود را در دنیای مجازی سپری می کنند که باید به دنبال راه حل های منطقی در دنیای مدرن امروز بود.

از طرفی، همیشه برای والدین این دغدغه بوده تا راه هایی برای کنترل زمان صرف شده فرزندان خود در مقابل صفحه نمایش پیدا کنند. با این حال، برخی از بازی ها و برنامه های کاربردی نه تنها سهولت تسلط خود را در رسانه های دیجیتال تقویت می کنند، بلکه درک خود را از فناوری و اصول اساسی ساخت و ساز و برنامه ریزی شهری نیز توسعه می دهند. در مدرسه یا خانه، برنامه های کاربردی و بازی های آموزشی به کودکان اجازه می دهند تا علاقه خود را به ساخت و ساز، برنامه ریزی شهری و جستجوی پاسخ برای چالش های آینده شهرنشینی برآورده کنند

. URBAN HUB از نظر بازی های آموزشی که برای جوانان طراحی شده است، به دنیای پیچیده و پیشرفته این قشر می پردازد. این بازی ها آنها را ترغیب می کنند تا فضاهای شهری منحصر به فرد خود را طراحی کرده و همچنین سرمایه گذاری بیشتری در محیط شهری خود داشته باشند.

بازی ها و برنامه های کاربردی چه چیزی می تواند برای کودکان به همراه آورد؟

بازی ها و برنامه های مربوط به فناوری می توانند مزایای یادگیری پایداری داشته باشند. مهارت هایی مانند خلاقیت، تفکر و پتانسیل حل مسائل، دارایی های واقعی امروزه در دنیایی می باشند که بصورت مداوم و سریع در حال تغییر است. با پرورش چنین طرز فکری بر اساس توسعه، یادگیری از طریق بازی به طور فزاینده ای به عنوان ابزار آموزشی برای جایگزینی روش های سنتی تدریس به کار می رود.

به علت محبوبیت ویژه نزد مربیان و کودکان، بازی هایی مانند Minecraft و SimCity و حتی بازی های دیجیتالی LEGO، توانایی مشارکت و ترکیب طیف وسیعی از فناوری ها، مواد و راه حل های چندگانه ارتباطی را تحریک می کنند. بازی ها می توانند قدرت ابتکار کودک را تحریک کنند و اعتماد به نفس خود را در درک توانایی ها و مهارت های حل مسائل در مقیاس بزرگتر افزایش دهند.

طراحی، ساخت، یادگیری

برخی از متفکران بدبین معتقدند که یادگیری از طریق بازی (در دنیای مجازی) کودک را از کار در دنیای واقعی منحرف می کند. با این حال، بسیاری از بازی های آموزشی به ساختمان، ساخت و ساز، مسائل ساختاری و بنیادین توجه داشته اند که می تواند یک چالش برای بزرگسالان نیز باشد.

World of Goo با گرافیک جالب و شخصیت های کارتونی خنده دار خود کودکان را شیفته خود می کند. اما خیلی سریع، کودکان بازی کننده آنها مجبورند راه هایی برای ساختن پل ها، نردبان ها و برج هایی از توپ و مواد شیشه ای و الاستیک پیدا کنند. پازل های حاصل از این بازی با ارائه چالش های جدید در ابتکار نبوغ و خلاقیت گام به گام پیشرفته تر می شوند.

بازی هایی مانند Simple Physics و Truss Me به کودکان اجازه می دهد تا نقشه هایی برای سازه های پل یا آسمان خراش بکشند. پس از اتمام طرح، آنها می توانند یک شبیه سازی فیزیکی را انجام دهند تا از صحت آن طرح اطمینان داشته باشند. اگر اینگونه نباشد، بازیکنان با آموختن دروس مهم از اشتباهات خود به صفحه نقاشی برمی گردند، که لازمه تبدیل شدن به مبتکران و مخترعینی می باشد که شهرهای آینده را طراحی خواهند کرد.

سازماندهی شهر آینده

کودکان می توانند از موقعیت پیمانکاران ساختمان به سمت شهرسازان حرکت کنند. در سال های اخیر، بسیاری از شهرها سیاست های تشویقی جهت مشارکت کودکان در طراحی فضاهای شهری انجام داده اند. چه راهی بهتر از اینکه با بازی کردن بتوان آنها را وادار به فکر کردن در مورد محیط زیست خود و چگونگی تأثیر بر آن نمود؟

SimCity به عنوان یکی از معروف ترین و محبوب ترین بازی ها، نه تنها به بچه ها اجازه می دهد تا یک شهر بسازند، بلکه در مدیریت آن نیز شرکت می کنند. بازیکنان به سرعت اصل زیرساخت های سالم شهری را درک می کنند، از جمله درگیر بودن موثر و کارآمد خدمات عمومی و برنامه ریزی مطلوب محلی را در طی بازی یاد می گیرند.

City Skylines، بازی بروز شده اخیر نه تنها یک معرفی جامع از اصل منطقه بندی شهری ارائه می دهد، بلکه شامل یک سیستم حمل و نقل نیز می باشد. این بازی اجازه می دهد تا بازیکنان نقش شهردار را در برابر پاسخ به تمام چالش های مدیریتی، از الکتریسیته گرفته تا هماهنگی تیم های مداخله گر در شرایط اضطراری را بازی کنند.

کودکان و یادگیری از طریق بازی در خیابان های شهر

یادگیری گرافیکی و سرگرم کننده محدود به فضای داخلی نیست. می توان بازی را با فضای بیرون از خانه ترکیب کرد و به کودکان کمک کرد تا یاد بگیرند که چگونه بدون پشت میز نشستن بتوانند در بیرون نیز آموزش ببینند. با استفاده از این برنامه ها، کودک می تواند اعتماد به نفس خود را جهت کاووش و گشت و گذار در شهر و بعدها در بزرگسالی، برای استفاده از برنامه هایی برای تعیین ساعات یا خدمات اتوبوس های سریع السیر تقویت کند.

فراتر از آگاهی و حساسیت ساده نسبت به محیط شهری، برخی از برنامه های کاربردی شهری برای کودکان همچنین به آنها نشان می دهد که چگونه می توانند تأثیر مثبتی بر آنچه در اطرافشان است بگذارند : مثلا، برنامه های شکار گنج روش های بسیار محبوبی برای بچه ها و خانواده های آنها برای کشف شهرها و تمرین خواندن نقشه های دیجیتال را فراهم کرده است. Stray Boots نیز به نوبه خود دهها روش برای گشت و گذار در شهرهای مختلف دنیا را ارائه می دهد. نمونه بارز آن کمبریج، در انگلستان، نمونه ای عالی از مکان جغرافیایی است که به کودکان کمک می کند تا با کشف شهر خود، طعم و مزه فن آوری را با یکدیگر ترکیب کنند.

Litterati کودکان را ترغیب می کند تا با استفاده از حساب اینستاگرام خود برای جمع آوری اطلاعات در مورد زباله ها، برای محله خود گام برداشته و از اثرات فعالیت های انسانی و پایداری شهری آگاه گشته و نسبت به این موضوع حساس شوند.

تبریز، شهر دوستدار کودک

یادگیری از طریق بازی، ایجاد آینده ای نوآورانه برای همگان در پیش خواهد داشت. آموزش دیجیتالی و سرگرم کننده فراتر از بازی های ویدیویی سنتی است. کودکانی که فناوری را از طریق بازی های آموزشی فرا می گیرند، برای استفاده و اختراع فناوری های آینده از تجهیزات بهتری برخوردار بوده و در عرصه خدمت به شهر و محیط زیست مثمر ثمر خواهند بود.

از همان سنین خردسالی، کودکان استفاده و حتی ایجاد راحت تر فن آوری های جدید را پیدا می کنند. علاوه بر این، جوامعی که کودکان می توانند از طریق بازی ایجاد کنند و علاقه متقابل به فناوری به آنها کمک می کند تا مهارت های ارتباطی خود را توسعه داده و با افراد جدید همکاری کنند. از اینرو تبریز نیز با پیوستن به مجمع شهرهای دوستدار کودک با همکاری سازمان یونیسف در پی فراهم آوردن بسترهای لازم جهت دخالت کودکان در ساخت و ساز آینده شهری چه در دنیای واقعی چه با استفاده از اپلیکیشن های آموزشی و سرگرم کننده می باشد. پس با شهرسازان آینده پیش به سوی آموزش! تنها با یک ماوس، یک انیمیشن سرگرم کننده و برنامه یادگیری کاربردی آموزش فن آوری بچه ها صورت می گیرد و ضمن فرهنگ سازی آنها را در قبال محیط زیست خود مسئول بار می آورد.

__________________________

*مترجم

منبع :

https://www.urban-hub.com/fr/technology/jeux-et-applications-de-technologie-pour-enfants/

http://friendly-design.blog.ir/

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات