کوره های سنتی تولید ذغال عامل نابودی خاک

کوره های سنتی تولید ذغال عامل نابودی خاک

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست ، سیده مریم محمدی، کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست: یکی دیگراز موضوعاتی که درخصوص کوره های سنتی غیر مجاز مطرح است کاربری آنهاست کارگاه های صنعتی تولید ذغال در کشور که دارای مجوز های مربوطه هستند در کاربری کارگاهی و تجاری فعالیت دارند اما کوره های سنتی،  بدون هیچ مجوزی و رعایت ایمنی کار در زمین های کشاورزی ،اراضی طبیعی و یا جنگل ها فعالیت می‌کنند که از همین رو نیز تیشه به ریشه طبیعت میزنند خاک زمینی که در آن کوره های ذغال احداث می‌شود به دلیل حرارت بالا و آلودگی برای همیشه حیاتش را (قابلیت زراعت و رشد و نمو گیاه)از دست خواهد داد.

از جمله مناطقی که این کوره های پرخطر و غیرمجاز در آن فعالیت دارند که علاوه بر آسیب های ذکر شده نارضایتی مردم را نیز بدنبال دارد شهرستان ری است؛ علیرغم تمام نظارت های محیط زیست شهرستان ری و همکاری فرمانداری و بخشداری ها در تخریب این کوره ها ، هنوز هم تعداد قابل توجهی از آن ها در جای جای حوزه شهرستان ری در حال فعالیت هستند .


سال گذشته در هفته زمین پاک بود که تیمی از کارشناسان محیط زیست ، بخشداری و شورا برای تخریب کوره های ذغال واقع در اراضی فشافویه اعزام شدیم مردم محلی از آن شاکی بودند و مقام قضایی حکم تخریب کوره ها را صادر کرده بودند، زمانی که وارد محدوده کوره ها شدیم به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی و استتار نمودن دهانه کوره ها توسط متصدی ، بنده در یکی از کوره های ذغال به عمق۳ متر سقوط کردم این کوره نیمه روشن و پر از ذغال های داغ بود متاسفانه دچار سوختگی و صدمات جسمی و روحی شده که شاید هرگز قبل جبران نباشد .

صد البته که به لطف خداوند بود که زنده از آن کوره بیرون آمدنم ...اما اگر متصدی کوره حداقل ایمنی را رعایت میکردند این حادثه تلخ رخ نمیداد.


همکاران من در سازمان حفاظت محیط زیست، در جریان انجام وظایف محوله چه در حوزه محیط زیست انسانی و چه در حوزه محیط زیست طبیعی در جریان حراست حفاظت از حیات وحش و...  همواره دوشادوش خطرات هستند اما هرگز به دلیل احتمال وقوع این خطرات در انجام وظایف احمال نداشته و با تمام وجود حافظ محیط زیست کشور عزیزمان هستند. تمام تلاش دولت برای بهبود وضعیت زیست محیطی ، کاهش پسماند،کاهش آلودگی هوا و..زمانی به ارتقاء کیفیت محیط زیست کشور منجر خواهد شد که مردم نیز مشارکت و همکاری لازم را با متولیان امر بعمل آورند. مشارکت و فعالیت مردم در مسیر حفظ محیط زیست امری ضروری است.


مردم باید هوشیار باشند و اجازه سودجویی غیر قانونی را از طبیعت به احدی ندهد و در صورت مشاهده فعالیت هایی که منجر به آلودگی آب  و خاک و هوا می‌شوند سریعاً موضوع را به ادارات محیط زیست منعکس نمایند به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست شعار هشتاد میلیون محیط بان برای توسعه پایدار ایران را برگزید چون هر یک از مردم کشور باید نسبت به محیط طبیعی پیرامون خودشان مسئول باشد .


روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کره زمین است


۲۲آوریل مصادف با دوم اردیبهشت به عنوان روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده است ، این نامگذاری با هدف جلب توجه مردم و اندیشیدن در مواهب فراوانی که خداوند در زمین برای موجودات نهاده است انجام شده که به انسانها یادآوری کند کم ترین وظیفه در قبال قدردانی از زمین  حفاظت  و ارج نهادن به آن است.

هر فردی یا ارگانی در فراخور امکاناتی که در دسترس دارد در این روز می تواند اقدامی را ولو نمادین انجام دهد که از این طریق سبب اشاعه فرهنگ زیست محیطی شود.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات