آبفا شیراز برای گذر از فصول گرم به حفاری چاه های جدید اقدام کرده است.

به گزارش روابط عمومی و آموزش همگانی آبفا شیراز، خشک‌سالی‌های چند سال اخیر به کمبود آب و نشست سفره‌های زیرزمینی دامن زده، همچنین شیوع ویروس کرونا و تأکید بر رعایت بهداشت عمومی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری افزایش چشمگیر مصرف آب  را به دنبال داشته است به‌گونه‌ای که در زمان شیوع این ویروس، پیک مصرف آب با فصول گرم برابر بود. با گرم شدن هوا و ورود کولرهای آبی برای تأمین آب مایحتاج همشهریان و گذر از فصول گرم میزان مضاعفی آب نیاز است لذا شرکت آب و فاضلاب شیراز با مد نظر قراردادن موارد فوق و نیز با در نظر گرفتن الحاق روستاهای اقماری جدید به این مجموعه، برای گذر از فصول گرم و برون‌رفت از تنش آبی سال 1399 اقداماتی انجام داده است ازجمله این اقدامات می‌توان به احداث خط دوم از سد درود زن و نیز حفاری چاه‌های جدید اشاره کرد.

در این راستا كارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه‌برداری شرکت آب و فاضلاب شیراز به ارائه گزارش حفاری چاه‌های جدید جهت برون‌رفت از تنش آبی سال 1399 می‌پردازد.

مجید نوروزی با اشاره به حفاری چاه محمدیه به عمق 310 متر با توجه به آب‌رسانی بهتر به شهروندان منطقه شهرک والفجر، کوی چمران و شهرک‌های جنوب کمربندی گفت: عملیات حفاری چاه محمدیه سیمان واقع در یال جنوبی کوه دراک در بافت آهکی جانمایی شده در اسفندماه 1398 شروع و   لوله‌گذاری  و در پایان فروردین به اتمام رسید و عملیات آزمایش پمپاژ شروع گردید.

كارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه‌برداری خاطرنشان کرد: با توجه به فاصله نزدیک این چاه به خطوط انتقال آب و برق هزینه لوله‌گذاری و برق‌کشی انجام شده و واحد بهره‌برداری در حال تجهیز و راه‌اندازی چاه هستند.

نوروزی از حفر چاه در محوطه دانشکده علوم قرانی خبر داد و گفت: با توجه به کم‌آبی در خیابان‌های مطهری و ستارخان در سال های  گذشته پس از مذاکره با مدیریت دانشکده علوم قرانی و عقد تفاهم‌نامه،زمینی در این دانشکده در اختیار شرکت قرار گرفت که اقدام به اخذ مجوز حفر چاه و شروع عملیات حفاری گردید.

این کارشناس مسئول ابراز داشت: چاه دانشکده علوم قرآنی در بافت و سفره آبرفتی حفر شده که به دلیل آبرفتی بودن سفره می‌بایست سفره آب‌های سطحی آلوده و آب‌های عمیق جدا شود تا از نفوذ آلودگی به سفره‌های زیرین و آب شرب جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: به همین دلیل این چاه تا عمق 96 متری سطح زمین با مته 28 اینچ حفاری و سپس با لوله‌های کور و بدون درز 20 اینچ لوله‌گذاری و بین لایه زمین و جدار لوله حدود 18 مترمکعب بتن تزریق شد که انجام این عملیات، به جلوگیری از نفوذ هرگونه آب آلوده به درون چاه می انجامد.

نوروزی در ادامه تصریح کرد: از اوایل خرداد ماه ادامه حفاری چاه شروع‌شده و عمق نهایی این چاه بین 250 تا 280 متر پیش‌بینی‌شده است که در آینده نزدیک عملیات حفاری و لوله‌گذاری به اتمام خواهد رسید.

كارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه‌برداری آبفا شیراز گفت: عملیات حفاری چاه 316 جدید در باغ رشیدی واقع در چهارراه عفیف‌آباد نیز برای کمک به تأمین آب در خیابان‌های قصردشت و عفیف‌آباد در اواخر اردیبهشت شروع‌شده است.

وی با اشاره به‌پیش بینی عمق نهایی این چاه بین 250 تا 280 متر افزود: عملیات لوله‌گذاری و تزریق بتن این چاه انجام شده است با توجه به بافت منطقه و سفره آبرفتی این چاه نیز، باید عملیات تزریق بتن و کور کردن لایه سطح انجام گردد تا مانع آلوده شدن چاه شویم که انشالله تا پایان خردادماه عملیات حفاری و لوله‌گذاری به اتمام خواهد رسید و در مدار بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

نوروزی اظهار داشت: چاه 112 پلاستیک‌سازی واقع در یال جنوبی کوه کفترک جنب تونل سعدی در بافت آهکی بجای چاه خشک و از مدار خارج‌شده قدیمی پیش‌بینی‌شده است که عملیات حفاری این چاه از اردیبهشت شروع و در حال حاضر در عمق 110 متری در بافت آهک مشغول حفاری می‌باشد.

این کارشناس مسئول عمق پیش‌بینی‌شده جهت این چاه را 350 متر اعلام کرد و افزود: با توجه به منطقه وسیع تحت پوشش این چاه از بلوار سرداران، بلوار نصر و منطقه ریاستی و نزدیکی خط انتقال بخش اعظمی از مشکلات آب‌رسانی به این مناطق مرتفع خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود چاه مذکور تا پایان خرداد به بهره‌برداری برسد.

لینک اصل خبر در سایت شرکت آب و فاضلاب شیراز

    منبع خبر

    شرکت آب و فاضلاب شیراز

    شرکت آب و فاضلاب شیراز

    شرکت آب و فاضلاب شیراز یک شرکت در شهر شیراز می باشد

      نظرات