صید ترال در کشور ممنوع است/سازمان محیط زیست نقشی در صدور مجوزهای صیادی ندارد

صید ترال در کشور ممنوع است/سازمان محیط زیست نقشی در صدور مجوزهای صیادی ندارد

احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه روش صید ترال از حدود ۱۰ سال پیش وارد آب‌های خلیج فارس شد، اظهار کرد: این روش صید، مخرب محیط زیست است و حتی مورد تایید سازمان شیلات نیز نیست ولی با این وجود صیادان غیر مجاز و حتی گاهی صیادان مجاز اقدام به صید آبزیان با این روش می‌کنند. در صید ترال شبکه اصلی تورهای صید شبکه بسیار ریزی است که اجازه عبورماهیانی که ابعاد کوچک دارند را نمی‌دهد و از این‌رو هر موجود زنده‌ای که داخل دریا است را پارو و وارد تور صید می‌کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از آبزیانی که داخل تور صید ترال می‌شوند آبزیان حرام گوشت و یا آبزیانی هستند که اصلا در چرخه غذایی ما مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، تصریح کرد: برای مثال انواع لاکپشت ها در داخل این تورها به دام می‌افتند. به همین دلیل صید ترال تنوع زیستی دریا را به شدت در معرض خطر قرار می‌دهد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: صید ترال ممکن است در کوتاه مدت درآمد اقتصادی زیادی به دنبال داشته باشد اما در بلند مدت صدمات جبران ناپذیری به دریا وارد می‌کند و صیادان زیادی با کاهش درآمد و یا از دست دادن شغل مواجه می‌شوند.

لاهیجان‌زاده در ادامه درباره نقش سازمان حفاظت از محیط زیست برای جلوگیری از صید ترال گفت: نظارت بر حوزه صیادی برعهده سازمان شیلات است و قانون‌گذار یگان حفاظتی ویژه‌ای را برای این سازمان پیش‌بینی کرده است. این یگان حفاظتی مکلف است که در دریا گشت‌زنی و روش صید و مجوزهای آن را کنترل کند اما یگان حفاظت سازمان شیلات تاکنون نتوانسته است که عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشد. این سازمان معتقد است که کمبود نیرو - با توجه به وسعت دریاهای کشور - و کمبود تجهیزات و سوخت از جمله علت‌های این موضوع است.

به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، متخلفان از خلا نبود نظارت کافی سوء استفاده و از روش صید ترال استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه صدور مجوز برای صید آبزیان بر خلاف سایر پروژه‌های عمرانی و تولیدی و یا فعالیت‌هایی که محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهند نیازی به استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست نیست، تصریح کرد: تمام مسئولیت صدور مجوز صید در دریاها اعم از تعیین ذخایر و... به سازمان شیلات واگذار شده است و بدون هیچگونه استعلامی از محیط زیست مجوزها صادر می‌شود. مورد اخیر صدور مجوز صید ترال در دریای عمان از جمله این موارد است.

لاهیجان‌زاده در ادامه گفت: تنها اقدامی که سازمان حفاظت از محیط زیست برای جلوگیری از صید ترال می‌تواند انجام دهد این است که به محض اطلاع از آن مستندات لازم را جمع‌آوری و در دستگاه‌های قضایی اعلام جرم کند تا قوه قضاییه به موضوع ورود کند و جلوی فعالیت غیر مجاز آن صیاد و یا کشتی را بگیرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: از آنجایی که صید ترال یک صید مخرب محیط زیست است و به شدت تنوع زیستی دریاها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، قوه قضاییه به این موضوع ورود و صید ترال را در کشور ممنوع اعلام کرد همچنین این قوه دستوری صادر کرده و از نیروهای نظامی دریا خواسته است که به محض مشاهده صید ترال در دریاها کشتی را متوقف کنند و افراد متخلف را به مراجع قضایی تحویل دهند. تاکنون نیز تعدادی از کشتی‌هایی که اقدام به این کار کرده بودند، متوقف شده‌اند و امیدواریم که بتوانیم با این اقدامات با افرادی که اقدام به صید ترال در دریاها می‌کنند، برخورد کنیم.

انتهای پیام

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات