اتصال طرح غدیر به رودخانه دز در گرو تامین اعتبار ۲ هزار...

اتصال طرح غدیر به رودخانه دز در گرو تامین اعتبار ۲ هزار...

صابر علیدادی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: اقدامات اولیه برای تخصیص اعتبار این طرح انجام شده و در صورت تخصیص به موقع می‌توانیم در مدت یک سال، منبع طرح آبرسانی غدیر را از رودخانه کرخه به رودخانه دز تغییر دهیم.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان مهمترین مشکل طرح آبرسانی "غدیر" را اختصاص بودجه دانست و گفت: طرح اتصال طرح آبرسانی غدیر به رودخانه دز، در صورت تامین ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد .

وی با اشاره به دشواری‌های اجرای طرح اتصال غدیر به رودخانه دز، افزود: طبق برآورد سه مشاور، اجرای این طرح ۲.۵ سال زمان نیاز دارد اما بر اساس بازطراحی‌ها و با افزایش توان تیم اجرایی، می‌توان با ثبت یک رکورد مهندسی آن را در یک سال به بهره‌برداری رساند مشروط به اینکه اعتبار مورنیاز به موقع تامین شود .

علیدادی با بیان اینکه با تغییر منبع طرح غدیر به رودخانه دز، کیفیت آب افزایش چشمگیری خواهد داشت، گفت: متوسط شوری آب رودخانه کرخه (EC) یک هزار و ۱۰۰ میکروموس است که با اجرای طرح به ۴۴۷ میکروموس کاهش می‌یابد .

بر اساس این گزارش، طرح تغییر منبع طرح غدیر از رودخانه کرخه به دز (اتصال طرح غدیر به رودخانه دز) یک طرح میان مدت، شامل احداث ۷۶ کیلومتر خط انتقال است که ۱۰ متر مکعب بر ثانیه آب از منابع رودخانه دز و از محل کانال موسوم به "اسپیل کرخه" (کانال ارتباطی رودخانه‌های دز و کرخه) تامین می‌شود .

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین تامین نشدن اعتبار را مهمترین مشکل طرح غدیر بیان کرد و گفت: مقرر شده بود که در سه سال گذشته ۶۷ هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح تخصیص داده شود این در حالیست که متوسط تخصیص اعتبار در این مدت ۲۳ درصد بوده است .

وی افزود: پیش بینی شده بود که از سال ۹۶ سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال به این طرح اختصاص یابد، تا بتوان در مدت پنج تا ۶ سال همه آن را به بهره برداری رساند، اما به دلیل کمبود بودجه با تاخیر روبه رو شده که در صورت ادامه روند کاهش اعتبار، برآورد هزینه آن بالاتر می‌رود .

علیدادی اضافه کرد: طرح غدیر اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما بیش از ۸۵ درصد از آب مناطق هدف را تامین کرده است، به این معنی که آب شرب شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، هویزه، اهواز، کارون، باوی و حمیدیه را تامین کرده است .

به گفته وی، بر اساس برآورد فعلی طرح غدیر برای تکمیل ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تاکنون ۲۵ هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده است .

وی افق طرح غدیر را تامین ۲۴ مترمکعب برثانیه برای شهرها و روستاهایی هدف بیان کرد و گفت: ساخت تصفیه خانه در شهرهای هدف از جمله آبادان، خرمشهر، اهواز، شادگان و دشت آزادگان، اجرای خطوط نهایی از ایستگاه «ام الدبس» به مخزن دز، ساخت پیش تصفیه و آبگیر جزو مراحل بعدی طرح است که باید اجرا شود .

علیدادی با اشاره به اولویت بندی تنش آبی در اجرای این طرح، افزود: در طرح غدیر مراحل مطالعه، اجرا و بهره برداری به صورتی است که حداکثر استفاده از امکانات و بودجه می‌شود به طوری که هیچ نقطه‌ای از طرح غدیر نیست که مطالعه و اجرا شده اما به بهرهبرداری نرسیده باشد .

وی اضافه کرد: در یک سال اخیر با بهره برداری خط انتقال دارخوین به شادگان، این شهرستان بعد از ۳۰ سال دارای ۲ خط انتقال و ظرفیت آب انتقالی آن ۲ برابر شد که با تامین زیرساخت برای افق ۱۴۲۵ ، امید به زندگی را در شادگان افزایش داده است .

علیدادی ادامه داد:امسال جاری با وجود محدودیت‌ بودجه‌ای، روی اجرای طرح افزایش ظرفیت آب در منبع تامین "ام الدبس" تمرکز شده است .

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده، افزود: در این طرح لاگون (حوضچه) ۳۶ هزار مترمعکبی، یک آشغالگیر مکانیزه جدید و پمپ شماره ۶ بهره برداری شده و پمپ شماره هفت نیز نصب شده، و خط انتقال پنج کیلومتری ۲۰۰۰ از ایستگاه پمپاژ ام الدبس به سمت مخازن نیز نهایی شده است .

علیدادی افزایش پایداری و ضریب ایمنی آب را از اهداف این طرح دانست و اضافه کرد: هم اکنون طرح آبرسانی غدیر از رودخانه کرخه از کانال‌های موسوم به " MC ۱ " و "پای پل" ۱۰ مترمکعب برای شهرهای هدف تامین می‌کند اما تا رسیدن به ظرفیت نهایی فاصله دارد .

طرح آبرسانی غدیر با هدف تامین پایدار آب شرب برای شهرهای مرکزی، جنوبی و غربی خوزستان (شامل ۲۶ شهر و یک هزار و ۶۰۸ روستا) که پیش از این از کارون تامین می‌شدند، طراحی شده است .

لینک اصل خبر در سایت شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    منبع خبر

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران

    شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران یک شرکت در شهر تهران می باشد

      نظرات