با تمام توان از برنامه های معاونت برنامه ریزی شهرداری مشهد حمایت می  ...

با تمام توان از برنامه های معاونت برنامه ریزی شهرداری مشهد حمایت می ...

با تمام توان از برنامه های معاونت برنامه ریزی شهرداری مشهد حمایت می کنیم/ لزوم حساسیت برعملکرد، برای پیشگیری از انتقادات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، بتول گندمی در این جلسه با بررسی بخش های مختلف عملکرد معاونت، ضمن مدنظر قراردادن دغدغه ها و حساسیت های شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: یکی از تاکیدات و حساسیت‌های کمیسیون برنامه‌ و بودجه؛ انجام درست کارها و پروژه ‌ها و حفظ واقع ‌نگری در طراحی لوایح بودجه و اصلاح بودجه است و این کمیسیون به‌هیچ‌عنوان بنای مانع تراشی در اجرای طرح‌ ها و برنامه ‌های شهرداری را ندارد و همیشه از انجام کار و کارهای انجام ‌شده دفاع و حمایت کرده است.
وی افزود: اما آنچه مورد تاکید کمیسیون برنامه و بودجه بوده، آن است که اصلاحات بودجه و درخواست افزایش اعتبارات بر مبنای کار واقعی انجام‌شده و پیشرفت‌های واقعی و با هدف به نتیجه رسیدن، تکمیل و بهره ‌برداری پروژه‌ها باشد. از مشکلاتی که در ابتدای دوره با آن دست‌ به ‌گریبان بوده ایم؛ عدم رعایت مبنا و اصولی بود که از آغاز دوره پنجم بر آن‌ها تاکید شده که ازجمله آن می توان به داشتن مطالعات کامل برای پروژه‌های عمرانی اشاره کرد که در ابتدای دوره برای جا انداختن این مبنا تلاش بسیاری شده است.
متاسفانه طرح و مطالعات اکثر پروژه‌ های آغاز شده در شهرداری، در زمان آغاز پروژه هنوز تکمیل ‌نشده بود که این نقیصه سبب تاخیر فراوان در انجام پروژه و همچنین بلاتکلیفی بودجه‌ ها و اصلاحیه ‌های بودجه بود. کمیسیون نیز مبنایی برای بررسی درخواست‌ ها و تعدیل آن نداشت.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: موضوع دیگر رعایت همه اصول و جوانب احتیاط در انجام مطالعات پروژه ‌ها است. هنوز باوجود حجم بسیار بالای کار انجام‌ شده در شهر مشهد، شاهد آن هستیم که در برخی مگاپروژه‌ ها، مطالعات مشاور به ‌درستی انجام‌ نشده و شهرداری در میانه پروژه درخواست اصلاح بودجه برای همان پروژه را دارد. این ایراد قابل ‌بحثی است که باید برای رفع ریشه ‌های آن اقدامات اساسی انجام شود.
گندمی خاطرنشان کرد: به‌عنوان ‌مثال در اجرای پروژه خط دو قطار شهری که قرارداد آن در دوره گذشته بسته‌ شده بود، عدم انجام مطالعات دقیق و اصولی سبب افزایش چند برابری هزینه تمام‌ شده این پروژه شد؛ درحالی‌که بودجه ابتدایی و پیش‌بینی پروژه ۸۵۰ میلیارد تومان بود اما امروز مبلغ تمام‌شده پروژه به بیش از چهار هزار میلیارد تومان بالغ شده است.
لزوم دقت برای پیشگیری از انتقاد
وی اضافه کرد: به‌ هرحال گروه‌ ها و جریان‌ های رقیب در تحلیل و بررسی عملکرد جناح مقابل با پررنگ کردن نقاط ضعف و ایرادات، به انتقاد از رقیب می ‌پردازند، لذا با به خرج دادن دقت عمل بیشتر باید راه را بر چنین انتقاداتی ببندیم. یکی از دغدغه‌ های شورای اسلامی شهر مشهد، پیشگیری از اجرای هرگونه کار بدون مطالعه و تحقیق است زیرا سبب آسیب به کارنامه و عملکرد مجموعه مدیریت شهری خواهد شد. هرچند ظرفیت مهندسی شهر مشهد تا حدی است که امکان اجرای هم ‌زمان مطالعات با عملیات عمرانی وجود داشته باشد اما این اقدام سبب کندی در اجرای پروژه خواهد شد و بهتر است که از این روش پرهیز شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: با این نگاه تقاضای ما برای تنظیم اصلاح بودجه، حساسیت و دقت نظر بیشتر بر روی پیشنهاد‌های تامین اعتبارات، اختصاص درآمدهای نقدی و... خواهد بود. همچنین با این شرط، کمیسیون تعهد می ‌کند نهایت توان و سرعت عمل خود را در بررسی و تصویب خواسته‌های شهرداری باهدف سرعت بخشیدن به خدمت رسانی بیشتر و افزایش سطح کیفیت خدمات به شهروندان به کار گیرد.
شفافیت دارای آثار ماندگار است
گندمی گفت: موضوع دیگری که در شورا تاکید بسیاری بر آن وجود دارد، اصل شفافیت در تمام وجوه و امور شهرداری است. هرچند رعایت شفافیت سبب ایجاد آسیب ‌هایی به سیستم خواهد شد که در حوزه نیروی انسانی این آسیب چشمگیر تر است اما شورا از این اقدامات پشیمان نیست و چنانچه به ابتدای دوره بازگردیم بازهم همین روند را تکرار خواهیم کرد. آنچه در این باب مورد تاکید و اهمیت می باشد، آن است که سنگ بنای چنین اموری باید آن‌قدر محکم قرار گیرد که قابلیت برگشت‌ نداشته باشد. لذا سامانه فاش باید چنان جایگاهی پیدا کند که همیشه و همه بخش ‌ها ناچار به رعایت قواعد و استانداردهای آن باشند و برگشت از این روال امکان‌پذیر نباشد.
وی ادامه داد: برای بستن مسیر برگشت نیز ابتدا باید خود ما تحملمان را در قبال انتقاداتی که به عملکردمان وارد می‌شود، بالا برده و در گام دوم نیز باید هزینه ‌های عدول از الزامات سامانه فاش را به‌ شدت افزایش دهیم. نباید از انتقادات رسانه ‌های خبری بترسیم زیرا اگر امروز اجرای شفافیت بیشتری از ما خواسته می‌شود، زمینه پررنگ شدن این شفافیت در ادوار بعدی و پاسخگو شدن مدیران بعدی شهر فراهم خواهد شد. از طرفی ما در دوره فعلی با رعایت همه شرایط بروز شفافیت می‌توانیم با سربلندی نتیجه اقدامات خود را به مردم اعلام کرده و سایر گروه‌ها و دستگاه‌ها را در رعایت همین میزان شفافیت به چالش دعوت کنیم.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: از دیگر موضوعاتی که شورا همیشه بر آن تاکید داشت، می توان به کاهش و یا حذف دخالت ‌های فیزیکی اشخاص در امور جاری به‌ منظور حذف اختیار اعمال‌ نظرهای شخصی اشاره کرد که در این خصوص نیز باید برنامه های ویژه شهرداری تا حصول نتیجه کامل دنبال شود.
اهتمام به تکمیل برنامه ها و اقدامات
گندمی بیان کرد: در زمینه برندینگ و ظرفیت‌ سازی امکانات و زیرساخت‌ های مدیریت شهری نیز در ابتدای دوره اقدامات مفیدی آغاز شد اما در حال حاضر آن اقدامات در میانه راه متوقف‌ شده است. باید دقت داشت که عدم استفاده از ظرفیت‌های شهر و مدیریت شهری سبب زیان به بدنه شهر خواهد شد، لذا هر چه سریع‌تر باید این مطالعات به سرانجام و نتیجه مفید منجر شود.
وی افزود: با وجود آنکه کار بسیاری در مجموعه مدیریت شهری در حال انجام است، اما این اقدامات و فرآیندها به‌درستی اطلاع‌رسانی نشده و نتایج حاصل به‌طور کامل ارزیابی و بهره‌برداری نمی‌شود. اینگونه مورد انتقادهای غیرواقعی قرار می‌گیریم و باید با تکمیل برنامه‌های خود این مشکل را حل کنیم.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر سرعت عمل ما را کاهش می‌ دهد، چالش اخذ تاییدیه‌ ها و مجوزها از وزارت کشور است که در برخی امور ازجمله تائید اساسنامه‌ ها و ثبت شرکت‌ ها مدیریت شهری را با مشکلاتی مواجه می‌کند. برای حل این مشکل نیز باید چاره اساسی اندیشیده شود زیرا وزارت کشور توجه چندانی به الزامات و نیازهای روز شهر ندارد.
گندمی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که معاونت برنامه‌ریزی شهرداری مشهد باید بر آن اهتمام ورزد، توجیه جامعه رسانه‌ای و خبرنگاران در خصوص برنامه ‌ها، اقدامات و نتایج عملکرد خود است. زیرا در موضوعاتی از جمله اصلاح رویه‌ها، اجرای شفافیت، شهر هوشمند و مسائلی از این‌ دست ابتدا باید خبرنگاران حرف شما و اهداف شهرداری را درک کرده تا بتوانند این موضوعات را به‌ درستی به مردم منتقل کنند. تنها از این طریق است که شهروندان می‌ توانند به‌درستی در جریان اقدامات و عملکرد شهرداری قرار گیرند.

وی در خصوص دیگر چالش های مدیریت شهری اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در مشهد وجود دارد، نبود گروه‌ های مشاور قوی برای اجرای مطالعات راهبردی و کلان‌شهر مشهد است. متاسفانه تاکنون انواع برنامه ‌های راهبردی، مطالعات استراتژیک و چشم‌اندازهای بلندمدت توسط شهرهای دیگر برای مشهد انجام ‌شده و قاعدتاً عدم تسلط به شرایط موجود شهر سبب ایده آل گرایی طرح ها و اجرایی نشدن چشم‌انداز ها و برنامه‌ ها شده است. لذا تاکید داریم برای مطالعات آتی از ظرفیت ‌های موجود در شهر مشهد استفاده کرده و به توان کارشناسی این شهر اعتماد کنیم.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در خصوص برنامه عملیاتی بعدی نیز تاکید داریم معاونت باید برای چشم‌انداز ۱۴۰۴ مطالعات مقدماتی خود را انجام داده و طرح مقدماتی را برای دوره بعدی مدیریت شهری آماده سازد. البته مدیریت شهری ازجمله نمایندگان شورا و مدیران شهرداری در دوره آینده، این برنامه را بر طبق سلیقه و سیاست‌های خود تکمیل خواهند کرد.

حوریه جمالی پور

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات