توجه به حوزه مناطق کم برخوردار، شفافیت حوزه مالی  ...

توجه به حوزه مناطق کم برخوردار، شفافیت حوزه مالی ...

توجه به حوزه مناطق کم برخوردار، شفافیت حوزه مالی شهرداری، مخالفت با روند مطالعات طرح بافت پیرامون حرم رضوی

تأکید بر جایگاه سیاست‌گذاری شورا
رئیس شورای شهر در بخش دیگری از این نشست به‌جایگاه بالادستی شورا نسبت به شهرداری و اختیار کامل این شورا بر امر سیاست‌گذاری و کنترل برنامه‌های شهرداری تأکید کرد و گفت: ما در نقش برنامه‌گذاری، سیاست‌گذاری و نظارت بر برنامه‌های شهرداری قرار داریم و این اختیار قانونی در ید شوراست تا آن‌گونه که منطبق بر نیات و شعارهای خود بوده، برنامه‌های شهرداری را کنترل و در صورت لزوم اصلاح کند. چراکه شورا از بین مردم و بدنه جامعه نیازها و اولویت‌های شهر را احصا کرده و به شهرداری ابلاغ می‌کند.
حیدری یادآور شد: حل نشدن مشکل موضوع استخدام نیروهای کاری شهرداری‌ها در وزارت کشور، مشکلی اساسی به شهرداری‌های کشور تحمیل کرده چنانچه در شهرداری مشهد دو هزار پست سازمانی معطل استخدام نیرو است و هم‌زمان هزار پانصد نیروی شرکتی در شهرداری مشغول خدمت هستند. در طی سنوات گذشته حدود چهار هزار نفر فراتر از چارت سازمانی شهرداری مشهد به صور مختلف استخدام‌شده‌اند که البته نه‌تنها مازاد بر نیاز نیستند بلکه با توجه به توسعه شهر و افزایش نیازهای خدماتی شهروندان، تمام این نیروها در حال انجام وظایف محوله هستند.
وی ادامه داد: باید ابهام مربوط به نیروهای شرکتی شهرداری را از بین برد. نیروهای شرکتی در خدمت شرکت‌هایی هستند که تعهد به انجام کار به شهرداری داده‌اند و تنها درون شهرداری مستقر هستند.
مدیریت هزینه‌ها
رئیس شورای شهر مشهد هزینه‌های روزانه اداره شهر را بالغ‌بر 13 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از وظایف شورا کنترل ارقام منابع و مصارف بودجه 17 هزار میلیارد تومانی شهرداری مشهد است. منابع بودجه از جانب کمیسیون‌های تخصصی کنترل می‌شود و حساسیت زیادی روی آن‌ها وجود دارد. نهاد دولت در هنگام کسری بودجه به استقراض از بانک مرکزی روی می‌آورد اما ما مانند دولت اختیار عمل نداریم و باید از تحقق منابع اطمینان حاصل کنیم.
یادآوری این نکته ضروری است که در ابتدای دوره 1500 میلیارد تومان بدهی انباشته داشتیم اما امروز به‌جایی رسیده‌ایم که شهرداری در پرداخت صورت‌وضعیت ها مشکلی ندارد لذا ازنظر بنده شورا در کنترل بودجه و منابع موفق عمل کرده است.
لزوم توجه به ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی شهر
حیدری در پاسخ به سالی در خصوص اقدامات شورا در راستای تغییر مبانی فرهنگی شهر گفت: ابتدا باید تعریف درستی در خصوص مبانی فرهنگی ارائه‌شده و سپس اقدامات مدیریت شهری در این حوزه بررسی شود. مشهد همان‌قدر که شهری مذهبی است، شهر فرهنگی هم به شمار می‌رود و همان‌قدر که نیازها و توقعات بخش فرهنگ و هنر مهم است، توقعات و خواسته‌های جامعه مذهبی شهر هم به جا و لازم‌الاجراست. ما تنها نماینده بخش اصلاح‌طلب جامعه نیستیم و باید خواست و نیاز همه اقشار و گروه‌ها را مدنظر قرار دهیم.
وی ادامه داد: با این نگاه همان اندازه که به سینما و تئاتر و موزه و برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی کمک می‌کنیم باید به اتفاقات مذهبی و زیارتی بپردازیم. به همان میزان که توجه به احیا و بهسازی آرامگاه فردوسی به‌عنوان نماد فرهنگ و تاریخ مشهد مهم است، توجه به بخش زیارت و المان‌های زیارتی و هیئت‌های مذهبی نیز حائز اهمیت است. البته در شکل و شیوه اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی بکه به جا می باشد، بایستی روی بخش های معرفتی و آموزشی سرمایه گذاریب شود، بحث‌هایی وجود دارد، ما نیز معتقدیم باید رویه‌های فعلی اصلاح شود و انتقاداتی در این زمینه مطرح است.
ضرورت دخالت مدیریت شهری در طرح تفصیلی بافت ثامن
وی اقدامات در حال انجام در باب مطالعه و طراحی طرح تفصیلی بافت ثامن را خلاف قانون و زمینه‌ساز بروز مشکلات عدیده برای شهر در آینده ارزیابی کرد و گفت: تجربه شکست‌خورده وزارت مسکن¬وشهرسازی در این زمینه و نگاه قیم‌مابانه در شرایطی که مدیریت محلی را به رسمیت نشمرده و بدون توجه به مقتضیات موجود برای کلان‌شهر مشهد تعیین تکلیف می‌کند مطمئناً مشکلات فراوانی برای شهرداری، شهروندان، کسبه و حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری شهر ایجاد خواهد کرد که یکی از آن‌ها بلاتکلیفی حقوق مکتسبه شهروندان و سرمایه‌گذاران است.
وی تأکید کرد: حقوق مکتسبه این حوزه تا 20 هزار میلیارد تومان برآورد شده اما دولت هیچ منبعی برای جبران این حقوق پیش‌بینی نکرده است. با این شرایط ما همچنان بر حق مدیریت شهری در برسی و اظهارنظر طرح ثامن اصرار داشته و از حق مردم مشهد کوتاه نخواهیم آمد.
بنده به‌صراحت میگویم رویکرد قیم مابانه وزارت راه وشهرسازی یکی از دلایل تحقق‌ناپذیری طرح‌های تفصیلی است. طرح باید به شهرداری و شورا رفته و پس‌ازآن به فرآیند ادامه یابد. متأسفانه یک‌روند غلط امتحان پس داده مجدداً در حال تکرار است. دقت کنید کسانی که مسئول اجرا و تأمین هزینه‌های طرح هستند در فرآیند تصمیم سازی حضور ندارند و این بزرگ‌ترین ایراد چنین طرحی است. مدیریت شهری مشهد به تمام مدیران غیربومی که در خصوص شهر مشهد تصمیم می‌گیرند یادآوری می‌کند باید به مسائل شهر اشراف کامل داشته باشند. این افراد چند صباحی مهمان شهر هستند اما پس‌ازآن‌ها مردم شهر باید هزینه‌های تصمیمات ایشان را بپردازند. مشاور طرح که ادعا دارد طرح به نفع مردم است باید به ایشان بگویید چه بلایی بر سر شهر و منافع اقتصادی آن‌ها خواهد آمد.
در خصوص برنامه‌های اجرایی حرم شهر نیز رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه در طی سده‌های گذشته نما و منظر مناطق مختلف شهر از هویت مذهبی خود دور شده گفت: براساس الگوی همه شهرهای مذهبی جهان، درپی آنیم تا در بافت رضوی نما و منظر و هویت مذهبی را احیا و تقویت کنیم، ازآن جمله احیای گذرهای تاریخی تشرف، ایجاد فضای امن و فرهنگی پیاده محوری برای تشرف، ایجاد المان‌های مذهبی و... است. در باب ترافیک این بخش هم با علم به اینکه این ترافیک حذف شدنی نیست و گنجایش افزایش و تعریض معابر و خیابان‌ها وجود ندارد باید این ترافیک را مدیریت کرده با ایجاد مشوق‌های کاربردی، ازجمله توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه قطارشهری، افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها در مجاورت بافت و... شهروندان را به عدم ورود خودروهای شخصی به بافت مجاب کنیم.
موضوع کهنه سازمان همیاری
رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به سوالی در خصوص عضویت معاون شهردار در هیئت‌مدیره سازمان همیاری شهرداری‌های استان گفت: تمام شهرداری‌های استان در سازمان همیاری سهامدار هستند و هیئت‌مدیره آن توسط استاندار تعیین می‌شود. آقای کاظمی نیز به‌عنوان شخصیت حقیقی از جانب استاندار انتخاب‌شده و از جانب شهرداری معرفی نشده است. در این خصوص دستگاه‌های نظارتی هم ناظر بر امر هستند و با استعلام‌هایی که انجام دادیم نهادهای مختلف اظهارنظرهای متفاوتی دارند. به‌هرحال ما مرجع تعیین‌کننده و منصوب کننده نیستیم. نکته مهم اینکه از ابتدای تأسیس این سازمان، همواره شهردار مشهد یا معاون وی عضو هیئت‌مدیره بوده‌اند. ضمن اینکه این سازمان برای کمک به حل مشکلات شهرداری تأسیس‌شده و منافع آن به شهرداری‌ها می‌رسد. سود آن به اشخاص حقیقی نمی‌رسد و بین شهرداری‌ها تقسیم می‌شود.
اصرار بر خیابان شجریان
مورد مهم این جلسه سؤالی در خصوص مخالفت هیئت تطبیق فرمانداری با مصوبه نام‌گذاری خیابان ارشاد به نا استاد شجریان بود که رئیس شورای شهر مشهد در این خصوص گفت: دراین‌باره نظر ما بر آن بود که استاد شجریان که فرزند خاک گهربار مشهد هستند و آوازه فراوانی در ادبیات هنر کشور دارند شایسته است در ناحیه انتخاب‌شده نامشان ماندگار شود. پس از نامه محرمانه هیئت تطبیق فرمانداری در مخالفت با این نام‌گذاری، در مکاتبه با فرمانداری ادله و توضیحات خود را دراین‌باره به فرمانداری اعلام کردیم.
چهار بافت فرسوده مشهد در مسیر اصلاح طرح
حیدری با اشاره به طرح‌های احیای بافت فرسوده در میدان شهدا، قلعه آبکوه، خیابان عامل و قلعه وکیل‌آباد گفت: این طرح‌ها با یک خطای راهبردی یعنی مداخله مستقیم مواجه شده‌اند. متأسفانه با این اشتباه اصنافی که در میدان شهدا فعال بودند به معابر دیگری کوچ کردند و امروز باقیمت‌های فعلی حاضر به بازگشت نیستند. ازاین‌رو ما بر اصلاح این طرح‌ها اصرار داریم. لذا باهدف اصلاح طرح نوسازی و واگذاری اصلاح بافت ها به خود مردم، درحال حاضر تجدیدنظر در این طرح‌ها در حال انجام است.
موضوع سرمایه‌گذاری خارجی، اهتمام به جهش تولید، پروژه‌های عمرانی جهت افزایش سرانه‌های شهری و تولید درآمد برای شهر، لزوم ورود دولت به موضوع حریم شهر، تخلیه پادگان ارتش، نحوه بررسی طرح تفصیلی مشهد و... از دیگر موضوعاتی بود که موردتوجه رسانه‌ها بود و رئیس شورا نیز در پاسخ به آن‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

وی در مقدمه صحبت‌های خود ضمن تبریک ولادت حضرت زینب و روز پرستار به پرستارانی که در دفاع از جان مردم در مقابل بیماری کرونا جان‌فشانی می‌کنند، همچنین مادران و همسران جانبازان سرفراز و فرزندانی که نقش پرستاری والدین دارند و...، گفت: یلدا به خاطر دقیقه‌ای پربرکت بلندترین شب سال است و از عناصر جدایی‌ناپذیر هویت ایرانی اسلامی به شمار می‌رود که به پیوند با مردم بر محور تکریم خانواده و باهم بودن تأکید دارد.
حیدری یادآور شد: مرگ‌ومیر کرونایی مشهد در روزهای اخیر 50 درصد کاهش داشته و باید مراقبت باشیم تا در ماه‌های آتی به‌ویژه در نوروز دوباره گرفتار نشویم.
وی بابیان اینکه رسانه‌ها رسالت بزرگی در پیام‌رسانی به جامعه دارند به بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در باب مسئولیت و رسالت رسانه‌ها اشاره کرد گفت: ایشان در ابتدا به افزایش آگاهی جامعه اشاره کردند و در نکته دوم فرموده‌اند «فضای جامعه را فضای برادری، مهربانی و حسن ظن قرار دهیم». «من هیچ موافق نیستم که فضای جامعه فضای بدگمانی و سوءظن باشد». «رسانه‌ها نباید مردم را نسبت به مسئولین بدبین کنند و شایعه‌پراکنی کنند». «نقد باید منصفانه باشد به‌قصد تخریب بیان نشود».
این موارد نکاتی محوری و کلیدی است که همه ما باید به آن‌ها توجه داشته باشیم. بزرگ‌ترین تکیه‌گاه ما در چنین روزهایی رسانه‌هایی هستند که از امید بگویند. تنگناها را به یاد به یاد مردم آورده با نظارت و نقد مانع گسست مدیران جامعه از مردم شوند که چشم امید مردم به آن‌هاست. در شرایط کنونی تغییرات مورد انتظار جامعه شاید به‌یک‌باره قابل انجام نباشد اما ما نیز دل‌خوش به تغییرات کوچک هستیم به امید ایجاد تغییرات مطلوب در آینده. رویکرد ما به‌عنوان شورای شهر مشهد در نوع مواجهه با موفقیت‌های ایجادشده در مدیریت شهری آن بوده که شادی توفیقات در هر عرصه‌ای را باهمه مردم، گروه‌ها و جناح‌ها تقسیم می‌کنیم.

وی تاکید کرد: زمانه خط‌کشی‌ها گذشته و مردم در حال تجربه شرایط سختی هستند. هرکسی که دغدغه توسعه این شهر را دارد باید به میدان آمده با نقد منصفانه کمک‌حال مدیریت شهری باشد و اگر توفیقی حاصل‌شده خالصانه دفاع کند. انتصابات، چیدمان و کمک‌های ما نشان از نگاه تعاملی و هم‌افزایی ما دارد. این شهر درراه خدمت برای همه‌جا دارد لذا پیشنهاد می‌کنم همه این‌گونه باشیم. رفتارهای ناصواب و تخریبی با رویکرد انتخاباتی ازنظر ما دیگر برای مردم جاذبه ندارد. مردم خادمان خود را به‌خوبی تشخیص می‌دهند و قضاوت کنندگان بسیار خوبی هستند. البته ازنظر ما حتی ورود به این عرصه زود است گرچه می‌بینیم که آثار آن در فضای رسانه‌ای آغاز شده است. بنده پیشنهاد می‌کنم به‌جای تخریب بر اساس شاخص‌ها قضاوت کرده و با مقایسه عملکرد این دوره با دوره قبل و یا با وضعیت حال حاضر سایر کلان‌شهرها به قضاوت بنشینید چراکه سنجش شاخص‌ها سنجش بسیار مناسبی برای ارزیابی موفقیت افراد و گروه‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: به مردم عزیز توصیه می‌کنم از حالا به بعد که فضای جامعه هرچند زودهنگام به سمت انتخاباتی شدن پیش می‌رود یک شاخص برای خود داشته باشید و آن اینکه اگر پیامی همراه باانصاف و عدالت و منطق بود بپذیرید اما اگر غیرازاین بود یقین بدانید که با نیت و نگاه منفعت طلبانه سیاسی و انتخاباتی مطرح می‌شود.

حیدری همچنین یادآور شد: لازم است از همه همکاران خودم در شورای شهر و همچنین تمامی نیروهای کارآمد شهرداری، از شهردار و معاونان وی تا تمامی کارشناسان و کارکنان این نهاد خدمتگزار و ۲۵ هزار نیروی مستقیم و غیرمستقیم شهرداری مشهد که در این چند سال خالصانه کارکردند، شهردارانی که با ما کارکردند ازجمله شهردار سابق مشهد آقای تقی زاده خامسی و شهردار جوان و پرتلاشمان آقای کلائی، تشکر و قدردانی می‌کنم. هم‌افزایی و تعامل مناسبی در سطح استان وجود دارد، ازجمله تولیت محترم آستان قدس، نماینده محترم ولی‌فقیه، استاندار محترم، مدیران دستگاه و مجموعه‌های مختلف از نهادهای مختلف امنیتی و انتظامی و قضایی و دستگاه‌های مختلفی که در کنار هم و همه باهم کمک کردند. امروز اگر توفیقی حاصل‌شده مرهون تلاش، هماهنگی و همراهی بسیاری از مدیران است که تلاش کرده‌اند و سبب چنین اتفاقی بودند. از مردم نجیب و صبور شهرمان هم در همراهی و مشارکت و کمک برای دنبال کردن برنامه‌های ما صمیمانه قدردانی می‌کنم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات