دولت به ۵ گروه خانوار زمین می‌دهد

دولت به ۵ گروه خانوار زمین می‌دهد

http://www.bananews.irبعد از حداقل دو دهه خودداری دولت از واگذاری زمین به مردم، به موجب آنچه روز گذشته توسط معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد، ۵ گروه خانوار در کشور می‌توانند از دولت زمین مسکونی دریافت کنند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) با تصویب هیات دولت وزارت راه‌وشهرسازی موظف شده است به خانوارهایی که در بانک‌اطلاعاتی بنیاد‌شهید تحت یکی از عناوین «جانباز، آزاده، فرزند شهید، فرزند جانباز فوت‌شده، فرزند جانباز بالای ۷۰درصد» دارای کارت ایثارگری هستند، یک قطعه زمین با مساحت حداکثر ۱۰۰ مترمربع واگذار کند.
این زمین‌ها باید با قیمت‌منطقه‌ای –حداقل یک‌دهم قیمت روز بازار- به خانوارهای مشمول این مصوبه واگذار شود. همچنین علاوه بر زمین، بانک‌مرکزی نیز موظف است معادل ۴۵ میلیون تومان وام خرید یا ساخت مسکن‌ به خانوارهای ایثارگر پرداخت کند.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» تجربه واگذاری زمین توسط دولت به مردم به اوایل انقلاب برمی‌گردد. در آن سال‌ها دولت مناطقی از تهران امروزی که آن زمان جزو نقاط خام پایتخت محسوب می‌شد و حتی خارج از محدوده اصلی شهر بود را به قطعات تفکیکی تقسیم کرد و با قیمت‌منطقه‌ای به تعاونی‌های مسکن کارمندی واگذار کرد. این زمین‌ها اگر چه همان موقع تبدیل به مجتمع‌های مسکونی ۴ طبقه شد و الان به‌رغم گذشت حداقل ۲۰ سال از عمر بنایشان در ردیف ساختمان‌‌های مسکونی مرغوب شهر قرار دارد، اما از دهه ۷۰ به این طرف، دولت‌ها با نقد تند نسبت به سیاست واگذاری زمین به مردم، نتیجه آنچه پیش‌تر واگذار شده بود را سفته‌بازی در بازار زمین و خرید‌و‌فروش آن توسط تعاونی‌ها بدون آنکه زمین تبدیل به آپارتمان شود، عنوان کردند و با مردود اعلام کردن این سیاست، به اجرای طرح‌های جدیدتری تحت عنوان «اجاره به شرط تملیک»، «مسکن‌ اجاره‌ای» و بالاخره «مسکن‌مهر» روآوردند. اما حالا دولت دوباره به سیاست قدیمی واگذاری زمین به خانوارها متوسل شده و این بار، مجوز اعطای زمین را بصورت موردی – فقط برای ایثارگران- احیا کرده است.
البته مصوبه جدید هیات دولت در شرایطی سازمان ملی زمین و مسکن را مکلف به تامین زمین‌های ۱۰۰ برای واگذاری به خانوارهای ایثارگر کرده که در قانون ساماندهی مسکن که زودتر از قانون برنامه پنجم تصویب شده است، به دولت برای واگذاری زمین جز در قالب مسکن‌مهر، اجازه‌ای داده نشده است.

متن کامل آنچه روز گذشته توسط معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ شد به شرح زیر است:
وزارت راه و شهرسازی در اجرای بند (ل) ماده (۴۴) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به تامین مسکن جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، آزادگان، خانواده شهدا (همسر، فرزندان، والدین)، خانواده جانبازان و آزادگان متوفی، فرزندان جانبازان هفتاد درصد تا پایان برنامه پنجم توسعه در قالب تحویل زمین (با رعایت الگوی مصوب مسکن) تا سقف یکصد مترمربع براساس قیمت منطقه‌ای به منظور ساخت مسکن یا واگذاری واحد مسکونی اجاره به شرط تملیک اقدام کند. وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) مجاز است در مناطقی که امکان واگذاری زمین مناسب وجود ندارد به جای زمین به ازای هر فرد واجد شرایط معرفی شده از سوی بنیاد مبلغ یکصد میلیون ریال (۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) در کلانشهرها و مبلغ هفتاد میلیون (۷۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال برای سایر شهرستان‌ها از محل اعتبارات مصوب مربوط به حساب ایثارگر واریز و به هزینه منظور نماید.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برابر بند (۶۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور از طریق بانک‌های عامل با معرفی بنیاد و تایید وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) به یکصدهزار نفر از مشمولین این مصوبه، تسهیلات خرید یا احداث مسکن پرداخت نماید. میزان تسهیلات پرداختی برای خرید یا ساخت مسکن به مشمولین برابر مفاد بند (۶۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور در شهرستان‌های با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، چهارصد و پنجاه میلیون (۴۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال، در مراکز استان‌ها سیصد و پنجاه میلیـون (۳۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال، سایـر شهـرها دویست و پنجاه میلیـون (۲۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال و برای روستاها یکصد و پنجاه میلیون (۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال و با نرخ چهار درصد با مدت بازپرداخت بیست ساله بدون رعایت الگوی مصوب مسکن و نوساز بودن تعیین می‌شود. زمان پذیرش تقاضای این تسهیلات توسط بانک‌های عامل از ابتدای شهریورماه سال ۱۳۹۱ لغایت پایان تیرماه سال ۱۳۹۲ می‌باشد. در صورتی که مشمولان این ماده از طریق خرید واحدهای احداثی سازمان ملی زمین و مسکن یا انبوه‌سازان طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازی یا واحدهای درحال ساخت شخصی نسبت به تامین مسکن خود اقدام کنند، می‌توانند با تبدیل تسهیلات مشارکت مدنی به فروش اقساطی از ضوابط مندرج در این آیین‌نامه استفاده نمایند. بنیاد می‌تواند تعداد دو هزار نفر از ایثارگران مشمول این مصوبه را که در پروژه‌های واگذار شده ساکن و قبلا از تسهیلات متعلقه استفاده کرده‌اند و هم‌اکنون دارای مسکن نامناسب هستند، مجددا برای دریافت تسهیلات پس از تسویه اصل و یارانه آن معرفی کند.
این تصویب‌نامه در تاریخ ۱۶ /۸ /۱۳۹۱ به تایید رییس‌جمهور رسیده است.

 

 

 

    نظرات