سند جامع صنعت هوانوردی کشور تدوین شد

سند جامع صنعت هوانوردی کشور تدوین شد

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری از تهیه و تدوین سند جامع صنعت هوانوردی خبر داد و گفت: این سند پس از تصویب نهایی که افق چشم انداز این صنعت در سال ۱۴۰۴ را مشخص می کند، منتشر خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) 'حمیدرضا پهلوانی' روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که، تهیه و تدوین این سند زمان زیادی را می طلبید، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری تلاش دارد تا شرایط استاندارد و ایمنی را برای صنعت هوانوردی در تمام زمینه های آن هموار کند.

** دستورالعمل های مصوب در صنعت هوایی در سال جاری

پهلوانی سپس با اشاره به دستورالعمل‌های مصوب شده صنعت هوایی در سال جاری، اظهار داشت: اجرای دستورالعمل ‌های اجرایی از طریق ‌دستگاه‌های ذیربط انجام شده و در این راستا تصویب آیین ‌نامه سوانح غیرنظامی، آیین‌نامه مخابرات کشوری، استاندارد و توجیه بین‌المللی و آیین‌نامه بررسی سوانح هواپیمایی از جمله این دستورالعمل‌ها است که جزو مؤلفه‌های مناسب در چارچوب قوانین این بخش تلقی می‌شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، آیین‌نامه گواهینامه تخصصی هواپیمایی در حال بررسی است و آیین‌نامه ضمانت اجرا و تخلف پرنده‌ها سیر مراحل تصویب را می‌گذراند.

** پیش بینی ۵٫۷ میلیارد دلار سود ناخالص برای شرکت های هواپیمایی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری سپس با اشاره به گرایش سرمایه گذاری در صنعت هوایی گفت: در سال ۲۰۱۳ حدود ۵٫۷ میلیارد دلار سود خالص برای شرکت‌های هواپیمایی پیش‌ بینی شده است که این موضوع جاذبه خوبی برای این صنعت خواهد بود.

وی افزود: این جاذبه با توجه به سایر پارامترهای دیگر، مجموعه صنعت هوایی را با وجود افزایش قیمت سوخت و دیگر مولفه های اقتصادی، با رشد سرمایه‌گذاری مواجه می کند، چرا که با وجود مشکلات اقتصادی و سوختی شرکت‌های هواپیمایی فعالیت اقتصادی مقرون به صرفه ای خواهند داشت.

** فعالیت ۳۰۰ شرکت صنعتی داخلی در تولید قطعات صنعت هوایی

معاون وزیر راه و شهرسازی سپس با بیان این که، این پیش بینی سود ناخالص برای شرکت های هواپیمایی در سال ۲۰۱۳ میلادی نقش سازمان را پر رنگ تر خواهد کرد، گفت: برای این منظور از شرکت های تولید کننده داخلی برای سرمایه گذاری در صنعت هوایی کشور حمایت خواهد شد.

 

وی افزود: هم اکنون ۳۰۰ شرکت صنعتی در تولید قطعات صنعت هواپیمایی فعالیت دارند که سازمان هواپیمایی کشوری تلاش دارد، تولیدات این شرکت ها را با استانداردهای جهانی منطبق سازد.

** فعالیت ۱۸ شرکت هواپیمایی داخلی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری به فعالیت ۱۸ شرکت هواپیمایی داخلی اشاره کرد و گفت: همچنین ۳۰ شرکت درخواست اجازه فعالیت در فضای ایران را به سازمان هواپیمایی ارسال کردند که درخواست آنها در حال بررسی است.

وی افزود: درخواست این شرکت ها بر اساس سیاست های شورای عالی هوانوردی در حال بررسی است که در صورت تایید، مجوز پرواز برای آنها صادر خواهد شد.

وی سپس با بیان این که، ۳۴ شرکت هواپیمایی خارجی در آسمان ایران فعالیت دارند، اظهار داشت: چهار شرکت هواپیمایی خارجی پروازهای خود را قطع کرده و سه شرکت نیز فعالیت های خود را کاهش داده است.

پهلوانی اضافه کرد: بر اساس این آمار، به واسطه سیاست های سازمان هواپیمایی کشوری، تنها ۴٫۵ درصد پروازهای بین المللی در کشور کاهش یافته است.

** فعالیت ۲۱۷ فروند هواپیما در کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی سپس با اشاره به فعالیت هواپیماهای موجود در کشور، گفت: ۲۱۷ فروند هواپیما در صنعت هوایی کشور در حال پرواز هستند که از این تعداد هشت فروند در یک ماهه اخیر وارد فضای هوایی ایران شده است و از این تعداد نیز سه فروند دارای مشخصات پرواز طولانی‌ مدت هستند.

وی همچنین با اشاره بازرسی های نمایندگان سازمان جهانی هواپیمایی کشوری (ایکائو) گفت: بر اساس گزارشات نمایندگان ایکائو، بازرسی‌های انجام شده، حکایت از آن دارد که ایران در مؤلفه ایمنی و امنیت پرواز جزو ۱۰ کشور اول دنیا است و در مؤلفه‌های دیگر نیز بر اساس این گزارش فراتر از انتظار بودیم.

** ۵۰ میلیون دلار مصرف ماهانه شرکت های هواپیمایی

رییس سازمان هواپیمایی کشوری از توافق با شرکت‌ های هواپیمایی به منظور تأمین نیاز ارزی خبر داد و گفت: به طور میانگین ۵۰ میلیون دلار مصرف ماهانه شرکت هواپیمایی است و با هماهنگی که انجام شده بر اساس توافقات ۲۰۰ میلیون دلار ارز مبادله‌ای پرداخت خواهد شد و در حال حاضر نیز سوخت ۷۰۰ تومانی به شرکت‌ها داده می‌شود.

** تمام پارامترهای مورد نیاز برای بستر ایمن را همه هواپیماها باید رعایت کنند

معاون وزیر راه و شهرسازی سپس در خصوص از رده خارج شدن هواپیماهای فرسوده نیز گفت: تمام پارامترهای مورد نیاز برای بستری ایمن باید توسط همه هواپیماها رعایت شوند.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص رعایت پروازهای ایمن دو خط قرمز دارد که یکی ارتباط شرکت های هواپیمایی با شرکت های سازنده به منظور تامین و نگهداری باید برقرار شود و دیگری سن زیاد هواپیما است.

پهلوانی اضافه کرد: در مورد هواپیماهای از رده خارج شده، می تواند این دو عامل موجب قطع پرواز شود.

وی سپس سن هواپیماهای فعال در کشور را به طور متوسط ۲۲ سال اعلام کرد و گفت: هفت فروند هواپیما در حال بررسی به منظور از رده خارج شدن است که سه فروند تاکنون از رده خارج شده و مابقی نیز بزودی از رده خارج می شوند.

** ۲۷۳۶ پرواز فوق العاده در ایام نوروز

رییس سازمان هواپیمایی کشوری سپس از دریافت ۲۷۳۶ درخواست برای پرواز فوق العاده در ایام نوروز از سوی شرکت های هواپیمایی خبر داد و گفت: از این تعداد ۲۴۰۰ پرواز مربوط به شرکت های داخلی برای پروازهای داخلی و خارجی و ۳۵۰ درخواست نیز مربوط به شرکت های خارجی برای پروازهای خارجی است.

وی افزود: طرح نوروزی سازمان هواپیمایی کشوری از ۲۰ اسفند ماه سال جاری آغاز می شود و تا ۱۵ فروردین ماه سال ۹۲ ادامه خواهد داشت.

** کاهش تاخیرات پروازی به ۲۰ دقیقه

رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به کاهش تاخیرات پروازی گفت: ستاد تاخیرات در مجموعه فرودگاهی کشور از چند ماه قبل تشکیل شده و پرسنل این ستاد حضور فعال دارند.

وی افزود: آمارهای دریافتی از این ستاد، نشان می دهد که با مشارکت تمام عوامل فرودگاهی تاخیرات پروازی رو به کاهش است و از ۳۴ دقیقه به ۲۰ دقیقه کاهش یافته است و امیدواریم این روند کاهش ادامه یابد.

** مسیرهای پروازی در فضای ایران بهینه سازی می شود

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بهینه سازی مسیرهای پروازی بر فراز فضای ایران گفت: در حال هماهنگی با مراجع نظامی و پدافندی به منظور بهینه سازی مسیرهای پروازی هستیم تا فضای بسیار کوتاه از مبادی ورودی تا مبادی خروجی ایجاد شود.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری، شش مسیر پروازی شرق - غرب و ۲ مسیر شمال - جنوب ارایه داده است که در صورت تایید آنها، یک مولفه خوب اقتصادی و امنیتی برای کشور ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: بهینه سازی مسیرهای پروازی یک فعالیت سنگین است، چرا که تقاطع هایی در مسیرهای پروازی قرار می گیرند که نقاط ممنوع به شمار می آیند و باید ساختاری تهیه کنیم تا هم نیاز پدافندی کشور و هم نیاز فرودگاهی را مرتفع کند تا شاهد تردد ایرلاین های خارجی از فضای ایران باشیم.

    نظرات