کتاب پایداری سازه ها (اصول و کاربردها)

کتاب پایداری سازه ها (اصول و کاربردها)

http://www.bananews.ir/به گزارش بنانیوز(BanaNews.irکتاب پایداری سازه ها (اصول و کاربردها) تالیف پروفسور Chai H. Yoo و پروفسور Sung C. Lee که در سال ۲۰۱۱ توسط انتشارات معتبر Elsevier به چاپ رسیده بود، با همت دکتر حسین نادرپور و مهندس پویان فخاریان در ۴۰۸ صفحه ترجمه گردید و در اختیار جامعه علمی کشور قرار گرفت. از امتیازات کتاب مزبور، ترجمه سلیس، دارا بودن مثال های حل شده بسیار، تمارین متنوع و کاربردی در انتهای هر فصل و نیز واژه‏نامه انگلیسی به فارسی و فهرست موضوعی را می توان برشمرد.

در پیشگفتار کتاب می خوانیم:

"پایداری سازه ها همواره به عنوان مقوله‏ای مهم و تاثیرگذار در بررسی سازه ها و به ویژه سازه های فولادی مطرح بوده است. در اعضای سازه‏ای لاغر، علاوه بر آن که مقاومت و سختی سازه باید در محدوده مجاز باشد، می بایست پدیده کمانش و در نتیجه ناپایداری مورد بررسی قرار گیرد. در دروس مقدماتی مکانیک جامدات نظیر مقاومت مصالح و تحلیل سازه ها و دروس طراحی به ویژه طراحی سازه های فولادی، همواره در ارتباط با معادلات مرتبط با اعضای فشاری تنها به کلیات پرداخته شده و بررسی عمیق و با جزئیات آن به مقاطع بالاتر موکول می گردد. به عنوان نمونه در تحلیل سازه مقدماتی، معادلات شیب-افت در غیاب نیروهای محوری مورد مطالعه قرار می گیرند. در تئوری پایداری الاستیک، اثرات بارهای محوری بر سختی خمشی مورد بررسی قرار گرفته و معادلات کلی شیب-افت با در نظر گرفتن اثرات بارهای محوری استخراج می گردند. تئوری پایداری سازه ها و مفاهیم مرتبط با آن، جوابگوی بسیاری از سئوالات قابل طرح در ارتباط با اعضای فشاری می باشند. آنچه امروزه به عنوان تئوری پایداری سازه ها در اختیار ما می باشد، مرهون تحقیقات و تلاش های مستمر و هدفمند دانشمندان و محققین بسیاری می باشد که به خصوص در سیصد سال گذشته در این زمینه به تحقیق پرداخته اند. از منظر تاریخچه تئوری پایداری سازه ها، شاید به جرات بتوان اذعان داشت که اویلر برای اولین بار در قرن ۱۸ میلادی نخستین تحلیل صحیح را در ارتباط با ستون ها ارائه نمود. در قرن ۱۹ نیز افراد شاخصی چون انگسر، تحقیقات اویلر و سایر دانشمندان را ادامه دادند تا آن که در قرن بیستم، فان کارمان، شانلی، Bleich، Ziegler، Hoff، Salvadori، Heller، نیومارک و دیگران کمک شایانی به کامل شدن تئوری پایداری سازه ها نمودند. بی‏شک، تحقیقات Timoshenko، Gere، Chajes و Bazant که هر کدام امروزه به عنوان یکی از بزرگان تئوری پایداری سازه ها از آن ها یاد می شود، به سبب تدوین کتب مرجع ارزشمند، از اهمیت ویژه تری برخوردار هستند. همان طور که ذکر شد کتب بسیار معتبری در زمینه پایداری سازه ها از دانشمندان اشاره شده به یادگار مانده و امروزه در بسیاری از دانشگاه های دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. در اواخر قرن بیستم میلادی، کتاب Chen و نیز کتاب Bazant از شاخص ترین موارد قابل اشاره در زمینه پایداری سازه ها هستند. کتاب حاضر سعی نموده از بسیاری از مراجع معتبر موجود در زمینه پایداری سازه ها بهره برده و مجموعه ای کامل با ارائه تمام معادلات مرتبط همراه با مثال هایی با اشاره به نکات آئین نامه ای ارائه دهد.همچنین در انتهای هر فصل، تمارین بسیار خوبی در نظر گرفته شده که حل آن ها کمک بسیاری به درک بهتر مفاهیم کتاب خواهد نمود.

مطالب این کتاب در رشته های مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، مهندسی هوافضا و سازه های دریایی می تواند مورد استفاده قرار گیرد."

کتاب مزبور در ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات دانشگاه سمنان در سال ۱۳۹۳ به چاپ رسیده و توسط کتابفروشی سیمای دانش به آدرس تهران، میدان انقلاب، خیابان ۱۲ فروردین، پلاک ۳۱۸ (۰۲۱۶۶۴۹۳۷۰۱) توزیع می گردد.

{jathumbnail off}

http://www.bananews.ir/

    نظرات