محدوده ۱۶۸ شهر تاریخی به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد

محدوده ۱۶۸ شهر تاریخی به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد

http://www.bananews.ir/معاون میراث فرهنگی با اشاره به تهیه و ابلاغ محدوده‌ی ۱۶۸ شهر تاریخی به وزارت راه و شهرسازی، گفت: اتفاق‌های چهار سال گذشته در حوزه‌ی حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی به منظور کاهش تأثیر تصمیم‌های مخرب در این حوزه، بررسی و اقدامات پیشگرانه لازم انجام شد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irمحمدحسن طالبیان با تشریح برنامه‌های معاونت میراث‌ فرهنگی در یک سال گذشته، اظهار کرد: در حوزه‌ی پایگاه‌های میراث جهانی، چند اتفاق مهم در یک سال گذشته رخ داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افتتاح دفتر مطالعاتی پایگاه میراث جهانی باغ‌های ایرانی در باغ فین کاشان اشاره کرد.

 

او همچنین از افتتاح پروژه منطقه ویژه تاریخی - طبیعی تاقدیس در پایگاه چغازنبیل با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان، خبر داد و یادآوری کرد: در سالی که گذشت، تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت میراث فرهنگی و معاون وزیر و مدیرعامل شرکت مادرتخصص عمران و بهسازی وزارت راه و شهرسازی درباره‌ی طرح‌های مشترک برای حفاظت به امضای دو طرف رسید.

معاون میراث‌ فرهنگی همچنین به افتتاح و رونمایی از پروژه‌های سامان‌دهی و معرفی اقدامات انجام‌شده در محوطه شوش اشاره کرد و گفت: در این حوزه، نکوداشت آیین پهلوانی ایران که در میراث جهانی به ثبت رسیده است، در کاخ گلستان برگزار شد.

معاون میراث‌ فرهنگی ثبت «شهر سوخته» سیستان در فهرست میراث جهانی را مهم‌ترین دستاورد سازمان در حوزه ثبت آثار دانست و با اشاره به اقدامات در حوزه ثبت آثار، افزود: بازنگری دستورالعمل‌ها و ارتقای کیفی فرآیند ثبت با توجه به تجربه‌های ملی و جهانی، از مهم‌ترین اقدامات ما در این بخش است.

طالبیان ادامه داد: برای نخستین‌بار، عرصه، حریم و ضوابط ۱۰ اثر به‌صورت همزمان با برنامه مدیریتی خاصی در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

او با اشاره به اهمیت دفتر حفظ و احیای بناها و بافت‌های تاریخی، یادآوری کرد: بررسی اتفاقات چهار سال گذشته به‌منظور کاهش تأثیر تصمیم‌های مخرب در حوزه حفظ و احیا با آغاز به کار دولت «تدبیر و امید» آغاز شد و همچنین براساس مکاتباتی که با استان‌ها صورت گرفت، از مسوولان استانی خواسته شد تا لیست اسناد و مدارک مفقودشده در سال‌های گذشته را به معاونت میراث فرهنگی اعلام کنند.

وی به مکاتبه با استان‌ها برای ارزیابی کیفی پیمانکاران و مشاورانی که از بدنه سازمان جدا شده بودند، اشاره کرد و گفت: ما برای ارزیابی علمی و دقیق در حوزه حفظ و احیا به تهیه فرم‌های عملکرد سه‌ماهه، شش‌ماهه و سالانه اقدام کردیم و در این مدت، تدوین نظام گزارش‌گیری از استان‌ها در دستور کار معاونت قرار گرفت.

معاون میراث فرهنگی افزود: در زمینه کاهش تصدی‌گری دولت در ستاد مرکزی و تفویض اختیار به استان‌ها، معاونت میراث فرهنگی اقدام به تهیه آیین‌نامه شورای فنی کرد.

طالبیان اظهار کرد: اعضای پیشنهادی استان‌ها برای عضویت در شورای فنی انتخاب شدند و پس از تأیید این افراد، آیین‌نامه شورای فنی توسط رییس سازمان ابلاغ و احکام برای ۳۰۰ نفر در دست اقدام است.

وی در ادامه، از ارسال اعتباری حدود ۱۶۶میلیارد و ۴۴۰میلیون ریال به تفکیک هر استان، برای سامان‌دهی و تعمیر بناهای مهم تاریخی و مساجد جامع تاریخی خبر داد و گفت: آذربایجان شرقی ۹ اثر، آذربایجان غربی ۱۰ اثر، اصفهان ۲۳ اثر، البرز ۵ اثر، ایلام ۴ اثر، اردبیل ۵ اثر، بوشهر ۸ اثر، تهران ۶ اثر، چهارمحال و بختیاری ۵ اثر، خراسان شمالی ۴ اثر، خراسان رضوی ۲۲ اثر، خراسان جنوبی ۱۱ اثر، زنجان ۵ اثر، خوزستان ۱۰ اثر، سیستان و بلوچستان ۸ اثر، سمنان ۱۲ اثر، فارس ۱۰ اثر، قزوین ۱۱ اثر، قم ۹ اثر، کرمانشاه ۱۰ اثر، کردستان ۷ اثر، کرمان ۸ اثر، کهگیلویه و بویراحمد ۷ اثر، گلستان ۷ اثر، گیلان ۱۰ اثر، لرستان ۶ اثر، مرکزی ۸ اثر، مازندران ۷ اثر، همدان ۷ اثر هرمزگان ۸ اثر و استان یزد ۷ اثر را برای اخذ اعتبار به دفتر حفظ و احیا ارسال کردند که پس از ارائه گزارش از استان‌ها، اعتبار لازم از محل ردیف مشخص‌شده اختصاص داده شد.

معاون میراث فرهنگی افزود: اعتباری حدود چهارمیلیارد و ۱۵۰میلیون ریال برای تعمیر و مرمت آثار و بناهای ثبت شده که در اختیار دستگاه‌های دولتی است به تفکیک خوزستان ۱ اثر، خراسان رضوی ۲ اثر، مازندران ۲ اثر، گیلان ۱ اثر، اصفهان ۲ اثر، یزد ۲ اثر، قزوین ۱ اثر و استان تهران ۱ اثر اختصاص داده شد.

طالبیان با اشاره به این‌که مطالعه، مرمت و حفاظت بافت‌های تاریخی ۴۴ اثر در استان‌های با اختصاص اعتبار لازم آغاز شده است، تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز برای مشارکت در تعمیر و مرمت ابنیه و اشیای تاریخی و تکمیل موزه‌های در اختیار بخش غیردولتی در یک سال گذشته، در رابطه با ۳۲۰ اثر انجام شده است.

وی در ادامه از تهیه فرم کنترل پروژه برای ارزیابی کیفی و کمی پروژه‌های مرمت از سال ۹۲ به بعد خبر داد و بیان کرد: این فرم‌ها به تمام استان‌ها ارسال و ۱۷۶۰ فرم کنترل پروژه استانی و ملی از استان‌ها دریافت شد.

معاون میراث فرهنگی یادآوری کرد: به ۸۰۰ نامه درخواست نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نهادهای دولتی، خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد به‌منظور تامین اعتبار برای مرمت آثار تاریخی و سایر امور مربوط به این بخش پاسخ داده شده است.

طالبیان به تهیه فرم‌ها و آیین‌نامه نحوه مشارکت در مرمت خانه‌های تاریخی و ارسال آن به تمام استان‌ها اشاره و یادآوری کرد: امضای حدود ۳۰۰ تفاهم‌نامه برای مرمت مشارکتی خانه‌های تاریخی و بررسی کارشناسی آن‌ها و تخصیص اعتبار لازم، از دیگر برنامه‌های معاونت میراث فرهنگی در این بخش است.

وی اظهار داشت: طرح پژوهشی با موضوع طرح جامع سامانه اطلاعاتی معاونت میراث فرهنگی تهیه و در سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت شد، همچنین مقدمات اجرای این طرح توسط پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: چندین طرح پژوهشی با موضوعات مقاوم‌سازی، دستورالعمل مرمت و برنامه ششم هم در سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت و مراحل اجرایی آن‌ها توسط پژوهشگاه سازمان آغاز شده است.

طالبیان از تهیه و ابلاغ محدوده ۱۶۸ شهر تاریخی به وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: این اقدام به‌منظور لحاظ محدوده شهرهای تاریخی در اسناد بالادستی و براساس تکالیف قانون برنامه چهارم تهیه شد.

وی یادآوری کرد: برگزاری جلسات کارشناسی به‌منظور عقد تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف و با هدف هم‌افزایی در اهداف و فعالیت‌های مشترک با سازمان اوقاف و امور خیریه، شرکت عمران بهسازی شهرهای ایران، پژوهشکده سوانح طبیعی، کتابخانه ملی، ستاد بازسازی عتبات عالیات، دفتر تنظیم و نشر آثار امام (ره)، حفاظت و محیط زیست، وزارت نفت و وزارت مسکن و شهرسازی طی یک سال گذشته به‌طور جدی در دستور کار معاونت میراث فرهنگی بوده است.

معاون میراث فرهنگی همچنین از برگزاری جلسات کارشناسی و مدیریتی با معاونت عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و تنظیم شیوه‌نامه پیگیری اهداف مشترک خبر داد و افزود: نمایندگانی از دفتر حفظ و احیا معاونت میراث فرهنگی در جلسات تخصصی بررسی طرح‌های روستاهای باارزش تاریخی و هدف گردشگری با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به‌منظور تهیه و تصویب ۱۲۰طرح‌ هادی، شرکت داشته‌اند.

او همچنین از شرکت در ۱۷۰ جلسه کمیته فنی شورای عالی و معماری و شهرسازی خبر داد و گفت: انجام بازدیدهای کارشناسی، همراهی با هیئت‌های بازرسی، بررسی طرح‌های مرمتی، پیشرفت پروژه‌های مرمتی از طریق اعزام گروه‌های کارشناسی از دیگر برنامه‌های معاونت میراث فرهنگی طی سال گذشته است.

وی با اشاره به پروژه‌های موزه‌های استانی در سطح کشور، گفت: موزه شهرکرد در زمینی به مساحت ۱۲۰۰۰ مترمربع و ۴۵۰۰ مترمربع زیربنا، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، این پروژه از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: موزه پاسارگاد در استان فارس با ۷۲۰۰ مترمربع زیربنا، ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این در حالی است که سازه اولیه ساختمان موزه مربوط به قبل از انقلاب و شروع بخش الحاقی آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.

طالبیان با اعلام این‌که موزه انقلاب قم با ۲۱۰۰ مترمربع زیربنا، ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پروژه در سال ۱۳۹۱ آغاز شده است، گفت: موزه کرمانشاه و موزه یاسوج هر کدام ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

او اضافه کرد: موزه فرش تبریز ۵۸ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۷)، موزه منطقه‌ای آذربایجان شرقی ۲۰ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۷)، موزه منطقه‌ای آذربایجان غربی ۲۰ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۸)، موزه منطقه‌ای خلیج‌ فارس ۵۲ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۷)، موزه منطقه‌ای خراسان رضوی ۸۷ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۴)، موزه منطقه‌ای خوزستان ۴۲ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۸)، موزه منطقه‌ای فارس ۲۷ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۵)، موزه میراث روستایی گیلان ۷۸ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۳)، موزه منطقه‌ای غرب کشور در همدان ۳۰ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۶)، موزه منطقه‌ای کویر یزد ۳۸ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۹)، موزه مشاهیر فارس ۲۷ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۵) و موزه جیرفت کرمان ۱۵ درصد (سال آغاز پروژه ۱۳۸۸) پیشرفت فیزیکی داشته است.

 

ایسنا

    نظرات