ایران بیست و دومین صادرکننده گاز جهان است

ایران بیست و دومین صادرکننده گاز جهان است

http://www.bananews.ir/ایران در سال ۲۰۱۳ روزانه ۹ میلیون و ۳۰۷ هزار متر مکعب گاز طبیعی صادر کرد تا در جایگاه بیست و دوم صادرکنندگان گاز دنیا قرار بگیرد.

به گزارش بنانیوز به نقل از دبیرخانه اوپک، سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در بولتن آماری سالانه خود گزارش داد ایران به رغم در اختیار داشتن دومین ذخایر بزرگ گاز جهان در سال گذشته میلادی روزانه تنها ۹ میلیون و ۳۰۷ هزار متر مکعب گاز صادر کرده و پس از کشورهایی نظیر برونئی، ترینیداد و توباگو، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان، عمان، امارات، نیجریه، اندونزی، مالزی، الجزایر، انگلیس، استرالیا، قطر، نروژ، هلند، آلمان، روسیه، بولیوی، آمریکا و کانادا در رده بیست و دوم صادرکنندگان گاز جهان قرار دارد.

این در حالیست که روسیه که بزرگترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، روزانه ۲۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب گاز طبیعی صادر کرده است.

پس از روسیه، قطر با صادرات روزانه ۱۲۲ میلیون و ۸۷۴ هزار متر مکعب در رده دوم، نروژ با صادرات روزانه ۱۰۶ میلیون و ۵۹۶ هزار متر مکعب در رده سوم، آمریکا با صادرات روزانه ۸۱ میلیون ۹۳۱ هزار متر مکعب چهارم، هلند با صادرات روزانه ۵۹ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب در رده پنجم بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی جهان هستند.

نکته جلب توجه اینجاست کشوری نظیر برونئی که تنها ۲۷۶ میلیون بشکه ذخایر نفتی دارد، روزانه ۹ میلیون و ۳۲۴ هزار متر مکعب صادرات دارد یا کشوری نظیر الجزایر که تنها چهار میلیارد و ۵۰۴ میلیون متر مکعب(حدود یک هشتم ایران) ذخایر گازی دارد، با صادرات روزانه ۴۶ میلیون و ۷۰۸ هزار متر مکعب(یک سوم قطر) گاز صادر می‌کند.

ذخایر گاز طبیعی ایران در سال ۲۰۱۳ با ۰٫۷ درصد افزایش به ۳۴ میلیارد و ۲۰ میلیون متر مکعب رسیده و پس از روسیه دومین دارنده بزرگ ذخایر گاز طبیعی جهان است.

در این فهرست روسیه با در اختیار داشتن ۴۸ میلیارد و ۸۱۰ میلیون متر مکعب گاز، بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است.

پس از روسیه و ایران، قطر با ۲۴ میلیارد و ۶۸۱ میلیون متر مکعب در رده سوم، ترکمنستان با ۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون متر مکعب در رده چهارم و آمریکا با هشت میلیارد و ۷۳۵ میلیون متر مکعب در رده پنجمین دارندگان بزرگ گاز طبیعی جهان هستند.

    نظرات