ایران اولین صادرکننده سیمان در جهان

ایران اولین صادرکننده سیمان در جهان

http://www.bananews.ir/نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: ایران با صادرات بیش از ۱۹ میلیون تن سیمان در سال گذشته، رتبه اول صادرات این محصول را در جهان به دست آورده است.

به گزارش بنانیوز ؛ مرتضی لطفی در دومین نمایشگاه بین المللی صنعت سیمان، بازار و تجهیزات وابسته اظهار کرد: درسال ۲۰۱۴ حدود چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن سیمان در جهان تولید شد که ۵۰ درصد این رقم سهم کشور چین و فقط هفت درصد سهم ایران است.

وی از تولید سالانه ۸۰ میلیون تن سیمان در کشور خبر داد و افزود: البته ایران با صادرات بیش از ۱۹ میلیون تن سیمان در سال گذشته رتبه اول صادراتی این محصول در جهان را به دست آورده است.

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد: چاره ای جز صادرات نداریم، چرا که نیاز کشور حدود ۵۰ تا ۵۶ میلیون تن در سال است و ۳۰ میلیون تن مازاد تولید می‌شود.

لطفی خاطر نشان کرد: مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد تنها راه نجات تجارت کشور است، چرا که در دولت قبلی علیرغم برخورداری از درآمد نفتی ۷۰۰ میلیارد دلاری، مشکلی از اقتصاد برطرف نشد.

وی اظهار کرد: انجمن صنفی کارفرمایان سیمان هنوز اختیارات لازم برای مدیریت حوزه خود از جمله تعیین نرخ فروش سیمان را ندارد و این در حالی است که طبق تاکید رییس جمهور دولت باید به بخش خصوصی میدان عمل بدهد.

لطفی یادآور شد: صنعت فولاد شش برابر به نسبت صنعت سیمان ظرفیت تولید دارد اما به دلیل آنکه هنوز نمی‌تواند محصول خود را به قیمت تمام شده واقعی عرضه کند تا چند سال دیگر دچار مرگ صنعتی همانند نساجی خواهد شد.

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: نگاه تولید محوری باید به سمت بازار یا حرکت به سمت تجارت تغییر کند اما مشکل اینجاست که ساختار سازمان توسعه تجارت با شرایط فعلی همسان نیست.

لطفی با بیان اینکه در سال گذشته حدود ۲۵۰ میلیون تن سیمان در جهان جابجا یا مبادله شده است، افزود: ایران دارای مزیت بالای انسانی، معدن، انرژی در عرصه این صنعت است که می‌تواند نیاز مصرف کشورهایی که فاقد این ظرفیت‌ها هستند را تامین کند.

وی از پیشرفت این صنعت در خصوص رعایت مسائل زیست محیطی خبر داد و خاطرنشان کرد: امروزه تمام کارخانه های سیمان در کشور به صورت آنلاین از طریق دفاتر محیط زیست کنترل می‌شوند و حتی کمتر از استاندارد جهانی آلایندگی دارند.

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: برخی کارخانه‌ها موفق به دریافت مجوز صنعت سبز شده‌اند و حتی تعدادی از این واحدها نیز در کنار فعالیت خود محیطی برای پرورش برخی حیوانات فراهم کرده‌اند.

تولید روزانه ۲۳۰ هزار تن سیمان در کشور

همچنین جلال صفارزاده - پیشکسوت صنعت سیمان - در این نمایشگاه از تولید روزانه ۲۳۰ هزار تن سیمان در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود ۸۵ درصد تجهیزات این صنعت اعم از چرخ دنده‌های فولادی، ریل و ... به دست متخصصان داخلی تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: ۸۲ سال پیش اولین کارخانه سیمان کشور به ظرفیت روزانه ۱۰۰ تن تولید آغاز به کار کرد که امروزه میزان تولید به ۲۳۰ هزار تن در روز رسیده است.

این تولید کننده سیمان با اشاره به تولید سالانه ۸۰ میلیون تن سیمان در کشور افزود: باید برنامه خوبی برای توزیع سیمان در روستاها اجرا شود، چرا که خانه های این مناطق در معرض آسیب‌هایی همچون زلزله و سایر خسارات قرار دارند.

صفارزاده افزود: سیمان یکی از ۱۶۵ مصالح ساختمانی است که بارها اعلام کرده‌ایم قیمت آن اثر چندانی در افزایش نرخ مسکن ندارد، بلکه قیمت زمین موجب افزایش قیمت مسکن می‌شود.

    نظرات