بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

پنجشنبه، 25، مرداد، 1397 | Thursday، 16 August، 2018
بنر تبلیغاتی کاوش

شیراز دهه نود، کلان‌شهری متفاوت

کد خبر: 22157
یکشنبه 4 دی 1390 ساعت 10:8
نمایش: 43

http://www.bananews.ir/از نگاه صاحب‌نظران با روندی که شهرداری شیراز در پیش‌گرفته است، شیراز در نیمه دهه ۹۰، کلان‌شهری توسعه یافته خواهد بود، شهری که تفاوت‌های بسیاری از ابعاد مختلف توسعه‌یافتگی را القا می‌کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هم‌اکنون بیش از ۲۰ پروژه بزرگ در شیراز مراحل مختلف مطالعه، طراحی، اجرا یا اتمام را می‌گذراند که حداقل ۱۰ پروژه شاخص آن، زمینه تحول در زیرساخت‌های گردشگری، سرمایه‌گذاری و زیباسازی شهری و رفاه شهروندی را فراهم می‌کند.

تونل‌های سعدی، دوقلوی کوهسار مهدی و دوقلوی ایمان شمالی، پل چمران، تقاطع غیرهمسطح معالی‌آباد، ورودی جنوب (شیراز- بوشهر- خوزستان)، تقاطع رحمت، باهنرشمالی، دکترحسابی، تکمیل رینگ دور شهر در مسیر شمال، شمال‌غرب، جنوب و جنوب‌شرق، پل ولی‌عصر(عج) و ... از جمله این پروژه‌ها هستند که هر یک زمینه‌ساز تحولی اساسی در روان‌سازی ترافیک، زیباسازی شهری، گردشگری، جذب سرمایه‌گذار و سایر ابعاد توسعه یافتگی را فراهم خواهند کرد.

از نگاه آگاهان مسایل مدیریت و عمران شهری، راه‌اندازی فاز اول قطار شهری در شیراز در سال ۹۱، شاید اولین گام بلند شهرداری شیراز در مسیری است که برای پنج سال آینده، شیرازی جدید را پیش‌روی قرار خواهد داد.

شهردار شیراز در این زمینه معتقد است: یکی از پروژه‌های مهمی که شهرداری کار اجرایی آن را آغاز کرده، سد تنگ‌سرخ است، سدی که از هر بعد نگاه کنیم، تاثیری عمیق بر روند تحولات شهر شیراز خواهد داشت.

علی‌رضا پاک‌فطرت روز گذشته در حاشیه بازدید دوره‌ای خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی در حال اجرا، با بیان اینکه سد تنگ‌سرخ از جمله مصوبات دور دوم سفرهای هیات دولت است، افزود: در شیراز رودخانه‌ای به‌طول ۱۴ کیلومتر وجود دارد که از نگاه آگاهان یک اژدهای خفته است.

او با بیان اینکه این رودخانه بارها در پی بارندگی‌های چندروزه، شیرازی‌ها را دچار دردسر کرده است، گفت: با توجه به ساخت‌سازهای انجام شده در شمال‌غرب، اگر بارندگی زیاد باشد، روان‌آب‌ها به سمت این رودخانه رفته و در مسیر خود تبدیل به سیلابی غیرقابل کنترل خواهد شد.

شهردار شیراز تصریح کرد: اگر سد تنگ‌سرخ اجرا شود، ضمن مهار این روان‌آب‌ها و کنترل سیلاب مخرب، می‌توان آب را به‌شکل دائمی در رودخانه جریان داد و در این مسیر طرح‌های متعدد تفریحی، گردشگری و مبلمان شهری اجرا کرد، از طرفی اطراف سد، امکان ایجاد بسترهای جذب گردشگر، بهتر و کارآمدتر از آنچه که در چادگان اصفهان فراهم شده است،‌ مهیا خواهد شد.

پاک‌فطرت با تاکید بر اینکه اجرای این طرح، زمینه تغییر اقلیم شیراز را فراهم می‌کند، گفت: سد تنگ‌سرخ، باغ‌های قصردشت را از بی‌آبی نجات می‌دهند و این به‌معنای نجات این کلان‌شهر از آلودگی روزافزون هوا و فراهم شدن بستری برای توسعه فضاهای سبز و باغ‌های جدید است.

شهردار شیراز در خصوص ورودی جنوبی شیراز نیز با اشاره به اینکه این ورودی خاطرات زیادی از سرداران، شهدا، رزمندگان و ایثارگران هشت‌سال دفاع مقدس را در خود دارد، گفت: برنامه گسترده‌ای برای این ورودی داریم و اعتبارات اجرای این برنامه‌های عمرانی را نامحدود در نظر گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد: با ایجاد ۱۴۰ هکتار فضای سبز بر روی بلندی و اتمام پروژه آب‌بند که مراحل اجرای آن طی می‌شود، تا دوسال آینده این محل، مکانی مصفا برای گردشگران و جذاب برای همه کسانی که خاطرات دوران دفاع مقدس را در ذهن دارند یا قصدشان عبور از این مسیر است، خواهد بود.

شهردار شیراز با یادآوری اینکه مراحل تحویل فضای ۱۴۰ هکتاری از منابع طبیعی در حال نهایی شدن است، گفت: با توجه به اینکه مغازه‌هایی در این محدوده قرار دارد، باید طی مدت اجرای این طرح، برای شاغلان، محل مناسبی برای کسب فراهم کرده و زمینه‌ساز جابه‌جایی شویم.

وی با یادآوری اینکه در یک‌ طرف این طرح دریاچه‌ای به وسعت شش هزار مترمربع به همراه فضای سبز گسترده ‌شده و در سمت دیگر فضای سبز مرتفعی ایجاد می‌شود، گفت: اجرای تله‌کابین برای اتصال این دو نقطه، آبشار، آب‌نما و جانمایی برای حضور گردشگران و فراهم کردن امکانات رفاهی- تفریحی، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده در این فضاست.

شهردار شیراز در ادامه بازدید پنج ساعته خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی، در خصوص پل چمران گفت: این پل تونل‌های دوقلوی ایمان را به ایمان شمالی متصل خواهد کرد و نقش عمیقی در روان‌سازی ترافیک و اتصال شمال و شمال‌غرب و جنوب شهر ایفا می‌کند.

شهردار شیراز با بیان اینکه پیشرفت این پروژه اکنون پنج درصد است، از انجام بخشی از تملک‌ها خبر داد و گفت: معمولا هزینه تملک در چنین پروژه‌هایی تا چهار برابر هزینه اجرای اصل پروژه است و زمان را هم از ما می‌گیرد.

وی تصریح کرد: این پل در دو باند که هر کدام ۱۳ متر و نیم عرض و سه مسیر رفت و برگشت، یعنی جمعا شش خط عبور خودرو دارد، علاوه براینکه تردد را بسیار تسهیل خواهد کرد، در زیبایی مناظر شهری و حفظ باغ‌های قصردشت، نقشی کلیدی بازی می‌کند.

شهردار شیراز همچنین در خصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح باهنر- رحمت نیز گفت: این اولین پروژه‌ای است که با مدیریت یک مهندس زن در شیراز اجرا می‌شود و خوشبختانه از نظر نظم و سرعت عمل، از پروژه‌های مثال‌زدنی است.

پاک‌فطرت، مجری این طرح را مهندس شیلا جهان‌جاه معرفی کرد و افزود: معمولا اجرای پروژه‌های عمرانی در شهرهایی نظیر شیراز با مشکلات بسیاری همراه است که مهمترین آن جابه‌جایی تاسیسات شهری، بروز مشکل در ترافیک و عبور و مرور شهروندان، تملک‌ها و هماهنگ‌ کردن دستگاه‌های مختلف تاثیرگذار در مدیریت شهری است.

شهردار شیراز با تصریح اینکه به‌هیچ عنوان مسایل سیاسی را در فعالیت‌های شهرداری تاثیر نداده و نمی‌دهد، گفت: وظیفه ما عمران و خدمات شهری، رفاه شهروندی و فراهم کردن محیطی آرام و امن برای شهروندان است، محیطی که درخور و شایسته مردم باشد.

پاک‌فطرت در خصوص ورود شهرداری به فعالیت‌های فرهنگی و ساخت و بهره‌برداری از فرهنگسراها نیز، گفت: این یک وظیفه قانونی برعهده شهرداری است، اگر شهرداری فرهنگسرا ایجاد نکند، چه‌کسی عهده‌دار این مسئولیت خواهد بود؟

شهردار شیراز با تصریح اینکه منظور وی از فرهنگسرا آنچه تاکنون ایجاد شده است، نیست، گفت: آنچه به‌عنوان فرهنگسرا عنوان می‌کنم، مکانی بزرگ با همه امکانات فرهنگی از جمله سالن‌های مناسب تئاتر، همایش، فضای آموزشی و رفاهی و تفریحی است، مانند فرهنگسراهایی که در تهران مشاهده می‌شود.

وی گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم، شهروندان در کلان‌شهرهایی نظیر شیراز، از ویلانشینی به سمت آپارتمان‌نشینی حرکت می‌کنند، این گروه برای اوقات فراغت نیازمند فضاهایی هستند که تمام امکانات فرهنگی، آموزشی، رفاهی، تفریحی و ورزشی در آن تجمیع شده باشد و فرهنگسرای واقعی واجد همه این امکانات است.

پاک‌فطرت در عین‌حال گفت: برای سال آینده حداقل احداث پنج فرهنگسرای بزرگ را در نقاط پرجمعیت شیراز آغاز خواهیم کرد، مکان‌هایی که فرهنگسرای واقعی خواهند بود و سعی می‌کنیم این فرهنگسراها در محل‌هایی ایجاد شود که پارک و فضای سبز باشد.

شهردار شیراز در بخشی از این بازدید گفت: شیراز در آینده‌ای نزدیک، شهری متحول از نظر عمرانی، فضاها و مبلمان شهری، امکانات رفاهی و تفریحی و گردشگری و همچنین ترافیک، خواهد بود و این از الزامات توسعه بوده و اجتناب‌ناپذیر است.

وی تصریح کرد: تعداد پروژه‌های عمرانی در حال اجرا در شیراز و سرعت اجرای آنها، با توجه به میزان اعتبارات نشان‌دهنده توفیق شهرداری و شورای این شهر است.

پاک‌فطرت گفت: اجرای پروژه‌های متعدد در شیراز در حالی با سرعت انجام می‌شود که ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارت سال ۹۰ شهرداری در قالب اوراق مشارکت دیده شده و این اوراق هنوز عرضه نشده است.

او پروژه کوهسار مهدی را به‌عنوان بزرگترین پروژه شهری در کشور قلمداد و خاطر نشان کرد: با راه‌اندازی این مسیر مشکل ترافیکی شهر شیراز تا ۵۰ سال آینده برطرف خواهد شد، البته به‌شرط اینکه افرادی در خواست ساخت و ساز در اطراف این مسیر را نداشته باشند.

شهردار معتقد است: شهرسازی در شیراز بیش از آنکه متاثر از مباحث فنی باشد، مبتنی بر تفکرات سیاسی است، هرچند تاجایی که شهرداری توان دارد از ساخت و سازهای غیراصولی و غیرفنی ممانعت به‌عمل می‌آورد.

به گزارش ایسنا، در این میان معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز حجم ریالی پروژه‌های بازدید شده و در حال اجرا در این کلان‌شهر را بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: هم‌اینک ۶۰ پروژه عمرانی در حال اجرا داریم که حداقل ۲۰ پروژه آن تاثیرگذارتر قلمداد می‌شود.

رضا خیراندیش با تصریح اینکه اعتبار اعلام شده بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تملک پروژه‌هاست، گفت: تملک، بیشترین حجم ریالی اعتبارات در یک پروژه عمرانی در شهرهایی نظیر شیراز را به‌خود اختصاص می‌دهد که این میزان گاه تا چهار برابر عدد اعتبار مورد نیاز اصل پروژه است.

خیراندیش با مقایسه بین اعتبار عمرانی شیراز و فارس، گفت: اعتبارات عمرانی شهر شیراز یک و نیم برابر از اعتبارات عمرانی استان فارس بیشتر است.

وی از آماده بهره‌برداری شدن چهار پروژه عمرانی شیراز برای ایام مبارک دهه فجر خبر داد و گفت: در کنار این طرح‌ها که گرهی از گره‌های ترافیکی شیراز باز می‌کند، عملیات اجرایی پروژه بزرگ ستارخان را شروع خواهیم کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز بار دیگر از پل کابلی ولی‌عصر(عج) به‌عنوان زیباترین پروژه‌ای که در شیراز اجرا خواهد شد، نام‌برد و گفت: مطالعات و طراحی این پروژه بزرگ تا پایان امسال به اتمام می‌رسد و سال آینده به فضل خداوند و یاری مردم و مسئولان، آن را آغاز خواهیم کرد.

براساس این گزارش، پاک‌فطرت در این بازدید و در پاسخ به خبرنگاری که دلیل بازدید نکردن استاندار از پروژه‌های عمرانی شیراز را جویا شد، خاطرنشان کرد: اولین پروژه‌ای که استاندار فارس برای افتتاح آن حضور داشت، مرکز کنترل ترافیک شیراز بود، حضور استانداری که تجارب فعالیت‌های عمران شهری دارد، برای شهرداری ذی‌قیمت است، بسیاری از این تجارب می‌تواند ما را در اجرای هرچه بهتر پروژه‌ها یاری کند.

شهردار شیراز در ادامه تاکید کرد: باید بدانیم مدیری که برای مدیریت بر استانی به وسعت و پیچیدگی فارس، بر راس آن قرار می‌گیرد، ابتدا باید فرصت تسلط بر استان را داشته باشد و بعد مدیران انتظار داشته باشند بازدید از پروژه‌ها در برنامه استاندار قرار گیرد و امروز هم ما انتظار داریم استاندار بازدیدی هم از پروژه‌های اجرایی شده در شیراز داشته باشد.

پاک‌فطرت در عین حال تاکید کرد که یک مدیر فنی و عمرانی است که دغدغه توسعه شیراز را مانند بسیاری از مدیران شیراز و استان فارس‌ در سر دارد، دغدغه‌ای که فرصت سیاسی اندیشیدن در مسایل شهری را از امثال او گرفته است.

این پنجمین بازدید خبرنگاران از پروژه‌های عمرانی در شیراز بود، پروژه‌هایی که عمدتا توسط شورای اسلامی این شهر و در قالب طرحی به‌نام هدف‌نود، تعریف و اجرایی شده است.

پروژه‌هایی که در ظاهر تردد و زندگی عادی شهروندان در بخش‌هایی از شهر را دچار اختلال کرده است، اما شهروندان شیرازی وقتی پلاکاردهای نصب شده توسط مجریان طرح‌ها را که حاوی عذرخواهی از آنان است، مشاهده می‌کنند، لب به اعتراض نمی‌گشایند و لبخند را جایگزین آن می‌کنند.

 

 

نظرات کاربران

برچسب‌ها