آزادراه خرم‌ زال نماد کارآمدی

 

تهران - آزاد راه خرم آباد ـ پل زال (خرم زال) در حالی سرموعد مقرر به بهره‌ برداری رسید که از آن باید به عنوان نمادی از کارآمدی ملی و الگویی برای سایر پروژه‌ها یاد کرد.



در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در جهت توسعه، عمران و آبادی ایران برداشته شده است، از جمله موفقیت‌های دیپلماتیک در عرصه بین‌الملل و دفاع از حقوق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، خودکفایی در تولید بنزین، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که تاکنون هیچ دولتی جرات انجام آن را نیافته بود و در نهایت پروژه‌های متعدد عمرانی در اقصی نقاط کشور که آزادراه خرم آباد – پل زال یکی از آنهاست.
اجرای هر کدام از این پروژه‌ها ناشی از جرات و جسارتی است که درعین حال نشان می دهد دولت در برنامه‌های خود منافع ملی را بر منافع حزبی و جناحی ترجیح می‌دهد.
همچنین همزمان با افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه‌ها، طرح‌هایی نیز احداث و افتتاح شد که گرچه به دست توانای جمعی از کارگران، مهندسین و تکنسین‌های کشور به بهر‌ه‌برداری رسید اما با حجم عظیم تبلیغات رسانه‌ای عملا تبدیل به ابزاری برای تسویه حساب‌های سیاسی شد تا دولت را نزد افکار عمومی ناکارآمد جلوه دهد.
هرچند این طرح‌ها هم اکنون به سبب ضعف کارشناسی و بزرگنمایی در اهداف اجرایی آن، نه تنها مشکلی از مشکلات مردم را مرتفع نساخت بلکه تمام نقاط ضعف و دست نیافتن به اهداف پیش بینی شده با سکوت کامل رسانه‌ای مواجه شده است.

** آزادراه خرم‌آباد - پل زال
آزادراه خرم آباد - پل زال به عنوان بخشی از کریدور بین‌المللی شمال – جنوب چندی پیش با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. اجرای این طرح از دی ماه سال ۱۳۸۴ آغاز شد.
مدت زمان پیش بینی شده برای احداث آزاد راه خرم‌آباد- پل زال ۶۰ ماه در نظر گرفته شده بود که با همت مهندسان ایرانی این زمان به ۵۶ ماه کاهش یافت.
اتمام این پروژه‌ در زمان مقرر آن هم در شرایطی که چنین پروژه‌هایی اغلب با تاخیرهای بلند مدت افتتاح می‌شوند آن قدر اهمیت داشت که مجری ساخت و توسعه آزادراه‌های وزارت راه ترابری از آن به 'عجایب وزارت راه' تعبیر کرد، پروژه ای که به اذعان کارشناسان نمادی عینی از کارآمدی ملی به شمار می‌رود.
** با مهندسی ارزش از صرف هزینه‌های زاید جلوگیری کردیم
مجری ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، با بیان اینکه وزارت راه‌ وترابری در پروژه‌های خود مهندسی ارزش را در دستور کار قرار داده است، گفت: تلاش براین است که از تحمیل هزینه‌های اضافی بر اقتصاد کشور در اجرای عملیات راهسازی جلوگیری شود.
'مسعود رهنما' سپس افزود: تلاش ما در پروژه‌های راهسازی به گونه‌ای است که از زدن ترانشه‌های اضافی و زیرسازی‌های بیهوده ممانعت می شود.
وی در ادامه به احداث آزادراه خرم‌ آباد - پل زال اشاره کرد و اظهار داشت: تا قبل از احداث این آزادراه سرچشمه‌های رودخانه زال را ندیده بودیم و حتی کسی با پای پیاده از این سوی به آن سوی‌ کوه نرفته بود.
رهنما اضافه کرد: هزینه‌های احداث آزادراه خرم آباد پل زال به غیر از هزینه‌های مطالعات، تملک و نقشه‌برداری و ارزیابی قیمت زمین ۵۶۰ میلیارد تومان بوده که با احتساب این عوامل در مجموع حدود ۷۵۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شد. این در حالی است که به عنوان نمونه، هزینه ساخت تونل دو کیلومتری توحید تهران حدود ۳۰۰ میلیارد تومان شد.
وی با تاکید بر اینکه هر پروژه ای ارزش خود را دارد و باید با مجموعه شرایط خاص خود ارزیابی شود، خاطرنشان کرد: تفاوت ۲۶ کیلومتر تونل‌ ساخته شده در آزادراه خرم آباد – پل زال با سایر تونل‌های کشور از جمله تونل توحید در این است که برای ساخت این تونل‌ها راه دسترسی وجود نداشت.
مجری ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور افزود: برای ساخت ۱۰۴ کیلومترآزادراه ۱۱۵ کیلومتر راه دسترسی ساخته شد تا به تونل‌ها رسیده و مسیرها را بسازیم که چنین هزینه‌هایی برای ساخت تونل توحید معنا نداشت.
وی با بیان اینکه هزینه‌های رفع معارض و تملک اراضی هم برای تونل توحید معنا نداشت، اظهار داشت: زمان تمام شده برای ساخت کل این آزادراه ۵۷ ماه بود در حالی که برای احداث تونل توحید چیزی حدود سه سال زمان صرف شد.
وی در ادامه از تفاوت‌های فنی این دو پروژه سخن گفت و افزود: در تونل توحید از روش 'کات اند کاور' استفاده شد یعنی بخش‌هایی را بریده و مجددا پرکردند اما درآزادراه خرم آباد - پل زال، عملیات انفجاری مورد استفاده قرار گرفت.
رهنما ادامه داد: در آزادراه خرم آباد – پل زال طی یک ماه یک هزار و ۱۱۵ متر تونل حفر و یک هزار و ۳۵۰ متر روکش شد که برای سیستم مهندسی کشور افتخاری بزرگ و رکوردی قابل توجه است.
وی ضمن مقایسه هزینه‌های احداث تونل توحید با تونل‌های آزادراه خرم‌ آباد - پل زال گفت: در تونل توحید بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان معادل هر کیلومتر ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه شد.

** پیمانکاران خارجی این تونل‌ها را به سه برابر قیمت می ساختند
مجری ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور افزود: بدون احتساب سایرهزینه‌ها هر کیلومتر تونل با هزینه‌ای کمتر از هشت میلیارد تومان بوده در حالی که پیمانکاران خارجی تونل‌های آزادراه خرم‌آباد - پل زال را به قیمت ۲۱ میلیارد تومان می ساختند به عبارات دیگر هزینه احداث این تونل‌ها به دست پیمانکاران داخلی یک سوم پیمانکاران خارجی بوده است.
وی در ادامه اظهار داشت: آزادراه خرم‌ آباد – پل زال حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب محسوب می شود که نقش بسزایی در افزایش ترانزیت و رشد اقتصادی ملی و منطقه ای خواهد داشت.
رهنما همچنین اضافه کرد: در محور قدیم خرم‌ آباد به پل دختر دو تنگه ملاوی و تنگه فنی وجود داشت که از خطرناکترین گردنه‌های کشور به شمار می‌آید که با احداث این آزادراه از بروز تصادفات و تحمیل هزینه‌های مادی در این گردنه‌ها به کشور جلوگیری می‌شود.

** آزادراهی که کشاورزی شوش را متحول می سازد
رهنما به آثار و برکات این‌ آزادراه در ارتقای کشاورزی خوزستان و شوش اشاره کرد و گفت: منطقه شوش استعداد کشاورزی بسیار بالایی در صیفی کاری دارد که تا پیش از این به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب در زمان مناسب به مراکز جمعیتی منتقل نمی شد و این محصولات از بین می‌رفت.
وی افزود: پیش از این محصولات صیفی منطقه به بندرعباس و اهواز منتقل و از آنجا توزیع می‌شد که بعد از این محصولات صیفی در کمترین زمان و با طراوت و تازگی به بازارهای مصرف می رسند.

** رشد ۴۰ درصدی ساخت تونل در راه‌های ایران
یکی از نکات قابل توجه در این آزادراه احداث تونل‌های آن است چرا که در طول تاریخ راهسازی ایران چیزی حدود ۶۷ کیلومتر در محورهای ارتباطی کشور تونل احداث شده که تونل‌های آزادراه خرم‌ زال رشد ۴۰ درصدی ساخت تونل در راه‌های ایران را نشان می دهد.

    نظرات