وضعیت بم؛ ۸ سال پس از زلزله

وضعیت بم؛ ۸ سال پس از زلزله

http://www.bananews.ir/نماینده بم در مجلس با بیان این‌که در مقابل مردم حوزه انتخابیه‌ام احساس شرم می‌کنم، گفت: بیش از هشت سال از زلزله بم می‌گذرد اما هنوز تنها چند خیابان اصلی شهر بم آسفالت شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) موسی غضنفرآبادی، در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ابراز نگرانی از عدم اجرای مصوبه ۷۲ میلیاردی دور سوم سفرهای استانی هیات دولت برای ادامه بازسازی بم، تصریح کرد: واقعا در مقابل مردم احساس شرم می‌کنم هم‌اکنون بیش از هشت سال از زلزله بم سپری می‌شود اما هنوز هم به جز چند خیابان اصلی، خیابان‌ها و کوچه‌ها ویران است.

وی با اشاره به مصوبه ۷۲ میلیاردی هیات دولت در سومین دور سفرهای استانی به شهر بم برای ادامه بازسازی این شهر ویران شده در زلزله، اظهار کرد: علی‌رغم پیگیری‌های مکرر نزدیک به دو سال از تصویب این مصوبه می‌گذرد اما هنوز یک ریال از آن اختصاص نیافته است و فقط امروز و فردا می‌شود.

غضنفرآبادی تاکید کرد: بر اساس تعهد مسوولان به مردم قول دادم و هم‌اکنون شرمنده مردم شده‌ام، خیابان‌ها و کوچه‌های خاکی امروز همان خیابان‌ها و کوچه‌های آسفالتی است که پس از زلزله بم به ویرانه تبدیل شده است، لذا از رییس‌جمهور، هیات دولت و مسوولان خواهش می‌کنم، التماس می‌کنم و تمنا دارم اعتبار اجرای مصوبات دور سوم سفر استانی را اختصاص دهند تا مردم بم از این مشکلات خارج شوند.

وی ادامه داد: نگرانی و مشکل عمده دیگر مردم بم بازپرداخت وام‌های قبل از زلزله است که به ساخت و ساز خانه و مغازه‌هایی اختصاص یافت که در زلزله تخریب شد، این وام‌ها باقیمانده و سودش افزایش پیدا کرده و در توان مردم نیست که آنها را پرداخت کنند، در دولت هشتم بدون افزایش سود به مردم مهلت دادند، دو سال هم در دولت نهم استمهال کردند اما سود به آن تعلق گرفت و فقط دیرکرد دریافت نمی‌شد، اما به دلیل عدم توانایی مردم برای پرداخت، این موضوع به یک مشکل حاد تبدیل شده به نحوی که ۴۲ هزار نفر که قبل از زلزله وام گرفته بودند با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

نماینده مردم بم با بیان این‌که تعدادی از وام‌گیرندگان در زلزله فوت کرده و هم‌اکنون ضامنان آنها درگیر مشکل هستند، گفت: بانک‌ها به این افراد هیچ تسهیلاتی پرداخت نمی‌کنند، آخرین کاری که دولت برای رفع این مشکل انجام داد مصوبه‌ای است که بر اساس آن وام‌ها مورد بخشودگی قرار می‌گیرند، البته قرار است این مبلغ بر اساس ماده ۲۲۴ قانون برنامه پنجم توسط سازمان مدیریت بحران کشور اختصاص یابد ولی متاسفانه هنوز مبلغی به امر اختصاص نیافته است.

‌غضنفرآبادی با بیان این‌که بانک مسکن قبلا در مورد این وام‌ها اعلام بخشودگی کرد، گفت: متاسفانه با وجود این‌که بانک مسکن این بخشودگی را به مردم اعلام کرده مشخص نیست به چه دلیلی هیچ‌گونه اقدامی برای آزادسازی اسناد مردم انجام نمی‌دهد.

وی درباره چگونگی وضعیت ساخت‌ و ساز مسکن مردم زلزله‌زده بم گفت: ساخت‌ و سازها هنوز کامل نشده است، اما مردم سرپناهی برای خود فراهم کرده‌اند که اگر مشکل وام‌های قبل از زلزله حل شود مردم به همین ساخت و سازهای نیمه‌کاره هم قانع هستند، اگرچه این ساختمان‌های نیمه‌کاره مشکلات عدیده‌ای برای مردم بوجود می‌آورد اما مشکل پرداخت وام‌های قبل از زلزله، این مشکلات را از یاد مردم برده است.

نماینده مردم بم در مجلس ادامه داد: این مردم چون عزیزان‌شان را از دست دادند شرم‌شان می‌آید بعد از این غم‌های سنگین مطالبه‌ای داشته باشند، لذا خود مسوولان باید این مسایل را مورد توجه قرار دهند، البته تاکنون توجهات خوبی در موارد مختلف صورت گرفته است؛ اما این مردم مصیبت‌زده‌اند و درد و رنج دارند، من هم که به نمایندگی از آنها هر چقدر داد و فریاد می‌کنم راه به جایی نمی‌برم.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: از مسوولان خواهش می‌کنم فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند به بم به طور ویژه نگاه شود را مورد توجه قرار دهند، البته ما نمی‌خواهیم تا آخر دنیا بم مورد توجه ویژه باشد ما نگاه ویژه نمی‌خواهیم نگاهی مانند سایر استان‌ها و کمی بهتر، اگرچه اعتبارات خیلی از استان‌ها خیلی بهتر از بم پرداخت می‌شود اما مردم بم فقط می‌خواهند مشکلات مذکور رفع شود.

    نظرات