افزایش تسهیلات مهمترین خواسته زلزله‌زدگان دشتی/ وام ۵۶ میلیون ریالی و آب و برق رایگان

افزایش تسهیلات مهمترین خواسته زلزله‌زدگان دشتی/ وام ۵۶ میلیون ریالی و آب و برق رایگان

http://www.bananews.ir/بیش از پنج ماه از زمین‌لرزه شهرستان دشتی می‌گذرد و روند بازسازی منازل مسکونی و دیگر اماکن این مناطق همچنان ادامه دارد و حال اهالی این مناطق علاوه بر درخواست برای تسریع در روند بازسازی منازل خود، خواهان افزایش اعتبارات و تسهیلات برای خرید وسایل منزل هستند البته گویا بناست به هر مالک واحد مسکونی ۵۶ میلیون ریال تسهیلات پرداخت شود که بخش قابل توجه آن بلاعوض است. علاوه بر آن می‌توانند از ب و برق رایگان نیز بهره‌مند شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) زلزله بخش شنبه و طسوج در شهرستان دشتی استان بوشهر در بیستم فروردین هنوز در اذهان و خاطره مردم کشورمان است، زلزله‌ای که به بزرگی ۶٫۱ ریشتر ساعت ۱۶ و ۲۲ دقیقه و ۴۹ ثانیه روز سه شنبه بیستم فروردین ۹۲ بخش‌های شنبه و طسوج شهرستان دشتی در جنوب استان بوشهر را لرزاند و باعث کشته شدن ۳۷ تن و مصدومیت یک‌هزارو ۵۰ نفر و تخریب سه هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی شد.

از زمان وقوع این حادثه با تلاش‌ شبانه‌روزی امدادگران و مردم خیر رسیدگی به مصیبت‌دیدگان و آسیب دیدگان آغاز شد تا شاید بتوان قدری از آلام و دردهای حادثه‌دیدگان کاسته شود.

در این میان استاندار بوشهر از زمان وقوع حادثه با تشکیل اکیپ‌های گوناگون در بخش‌های مختلف رسیدگی به آسیب دیدگان را به جد در دستور کار قرار داد که امروز این رسیدگی‌ها در کشور بی‌نظیر اعلام شده است و استان بوشهر در تشکیل مدیریت بحران و توجه به آسیب دیدگان از لحاظ مادی و معنوی منحصر به‌فرد اعلام شده است.

پس از این حادثه مصیبت بار همه گروه ها شبانه‌روز در خدمت رسانی به مردم اسیب دیده تلاش کردند تا کسی نتواند از مشکلات مادی و معنوی خود بگوید؛ به‌گونه‌ای که در مدت پنج ماه گذشته ضمن اینکه از لحاظ تامین مواد غذایی، اسکان موقت با تجهیزات مدرن، رسیدگی به مایحتاج مردم آسیب دیده تلاش‌های مضاعفی شد در بازسازی واحدهای مسکونی نیز اقدامات موثری صورت گرفت.

خواسته‌های اهالی مناطق زلزله زده

از زمان وقوع این حادثه شاهد بودیم که فریدن حسنوند استاندار بوشهر به‌صورت دائم پیگیر حل مشکلات مردم آسیب دیده بود و این هفته باز هم سری به مردم زد تا از نزدیک درد آسیب دیدگان بشنوند و در بازدیدی پنج ساعته از روند بازسازی واحدهای مسکونی، فضاهای آموزشی، عمران شهری، مراکز مذهبی، و ابنیه‌های فنی داشت به حرف‌های مردم هم گوش داد.

فردی سالمند که روی ویلچر قرار داشت از استاندار بوشهر خواست دستور دهد برای تکمیل واحد مسکونی‌ا‌ش تا رسیدن فصل سرما به اتمام برساند.

جوان دیگری نیز که به شدت عصبانی بود از استاندار بوشهر خواهان افزایش اعتبارات و وام‌ها و تسریع در پرداخت‌ آنها برای تسریع در روند بازسازی شد.

یک بانو هم که از مصیبت از دست‌دادن یکی از افراد خانه خود در حادثه زلزله رنج می‌برد از نداشتن امکانات کافی زندگی شکایت می‌کرد و گفت اکثر وسائل زندگیم زیر آوار از بین رفت و ساخت خانه خشک و خالی نمی‌تواند جوابگوی نیازهای افراد خانواده‌ام باشد.

برگزاری نشست زیر آفتاب شدید برای درک وضعیت زلزله زدگان

استاندار بوشهر پس از این بازدید چند ساعته در میان خرده سنگ‌ها، گل و لای‌ها و زیر آفتاب شدید دستور تشکیل جلسه داد تا بتوان قدری از مشکلات مردم دردمند را بررسی و برطرف شود.

فریدون حسنوند با بیان اینکه پس از وقوع حادثه دلخراش زلزله در منطقه دشتی اکیپ‌های مختلف امدادی و بازسازی وارد صحنه شدند، گفت: پبعد ازفعالیت‌های امدادی و رسیدگی به آسیب دیدگان، عملیات بازسازی این مناطق با تصویب اعتبارات و تسهیلات از سوی هیات دولت آغاز شد که تا امروز روند کار مطلوب ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه در این حادثه یک‌هزار و ۲۳۷ واحد مسکونی تخریب شده نیاز به بازسازی داشت گفت: با فراهم شدن امکانات و تسهیلات لازم بازسازی مناطق زلزله‌زده روند مطلوبی در پی داشت که پایان عملیات بازسازی مناطق زلزله‌زده دشتی ۱۰ آبان‌ماه اعلام می‌شود.

استاندار بوشهر تصریح کرد: برای مشارکت آسیب دیدگان در امر بازسازی واحدهای مسکونی و تکمیل این واحدها از سوی استانداری بوشهر به هر واحد مسکونی سه میلیون تومان به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود که صاحبان واحدهای مسکونی موظفند نسبت به ایزوگام، نصب درب و پنجره، کف سازی، گچ‌کاری، ساخت جان پناه و شیب‌بندی اقدام کنند.

حسنوند با بیان اینکه پرداخت این مبلغ به ازای روند ساخت پرداخت می‌شود تصریح کرد: پرداخت این مبلغ در سه قسط پرداخت می‌شود که پرداخت قسط اول آن از فردا به مبلغ دو میلیون تومان است که صاحبان املاک باید در بازسازی منزل خود بکوشند.

تخصیص دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تسهیلات کم‌بهره به زلزله‌زدگان

وی همچنین از تخصیص دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تسهیلات کم بهره به زلزله‌زدگان خبرداد و گفت: علاوه بر پرداخت سه میلیون تومان بصورت بلاعوض، دومیلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم به هرصاحب ملک آسیب دیده که درطرح بازسازی قرار دارد پرداخت می‌شود که ۶۰۰ هزار تومان آن به‌صورت بلاعوض و مابقی به صورت وام کم بهره در اختیار زلزله‌زدگان قرار می‌گیرد.

استاندار بوشهر تصریح کرد: برای واریز مبالغ یاد شده یک تیم در شهر شنبه مستقر است و صاحبان املاکی که در این طرح قرار می‌گیرند می‌توانند نسبت به دریافت مبالغ اختصاص یافته اقدام کنند.

استاندار بوشهر همچنین در بررسی بازسازی فضاهای آموزشی شهر شنبه تاکید کرد: ساخت و بازسازی سه واحد آموزشی در این شهر اداره کل نوسازی مدارس موظف است واحد اول تا دوم مهرماه، و دو فضای آموزشی دیگر آذر و بهمن ماه تحویل دهد.

هزینه آب و برق مصرفی آسیب دیدگان به مدت شش ماه رایگان است

حسنوند با اشاره به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس هستیم، گفت: در منطقه زلزله زده دشتی ۷۰۰ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که به هر دانش‌آموز ۱۰۰ هزار تومان هدیه نقدی برای تامین نوشت افزار و اقلام مایحتاج دانش‌آموزی پرداخت می‌شود.

 

وی با تاکید بر تکمیل طرح‌های زیر بناهایی در منطقه زلزله‌زده دشتی افزود: برای ساخت و توسعه زیر ساخت‌های شهری در شنبه ۵۰۰ میلیون تومان در طرح‌های برقرسانی ۲۰۰ میلیون تومان، تکمیل مراکز بهداشتی درمانی ۱۹۰ میلیون تومان، مدیریت بحران استانداری ۱۹۰ میلیون تومان، ۲۲۰ میلیون تومان نیز برای زیر ساخت‌های بهداشتی، یک میلیارد تومان برای تکمیل فضاهای آموزشی، ۶۰۰ میلیون تومان برای طرح‌های ورزشی و ۱۹۰ میلیون تومان برای پاکسازی معابر اختصاص یافته است.

استاندار بوشهربا بیان اینکه ۱۰ آبان‌ماه پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتی است گفت: با توجه به مصوبه هیات دولت مبنی بر رایگان بودن هزینه آب و برق مصرفی آسیب دیدگان به مدت شش ماه، ۵۰ میلیون تومان برای تامین این هزینه‌ها در اختیار شرکت توزیع نیروی برق و آب و فاضلاب استان قرار می‌گیرد.

پرداخت ۵۶ میلیون ریال تسهیلات به هر مالک واحد مسکونی

حال با این مصوبات، پیش‌بینی می‌شود روند بازسازی و پیشرفت عمران شهری توسعه یابد تا مردم این منطقه تا قبل از فصل بارندگی بتوانند به زندگی عادی خود برگردند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: ساخت و سازها در بازسازی منطقه زلزله زده شنبه با کیفیت عالی در حال اجراء است که در کشور بی‌نظیر است.

شاپور رستمی تصریح کرد: با توجه به تاکیدات استاندار بوشهر، با همت مضاعف، کار رسیدگی به زلزله زدگان دشتی بگونه‌ای اجرا شد که امدادرسانی و رسیدگی به آسیب دیدگان و بازسازی واحدهای آسیب دیده در اسرع وقت و با کیفیت عالی اجرا شد که در کشور بی‌نظیر بود.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ آبان‌ماه پایان بازسازی مناطق آسیب دیده از زلزله در دشتی است، گفت: برای تسریع و تکمیل بازسازی واحدهای مسکونی مناطق آسیب دیده، به همت استاندار بوشهر سه میلیون تومان به صورت بلاعوض به آسیب دیدگان برای تکمیل هر واحد مسکونی قرار گرفت که بازسازی واحدها را تکمیل می‌کند.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر بیان کرد: این مبلغ برای ادامه بازسازی و تکمیل واحدهای مسکونی پرداخت می‌شود ودریافت کنندگان این مبلغ باید در جهت کارهای باقی‌مانده شامل ایزوگام، نصب درب و پنجره، گچ‌کاری، شیب‌بندی و کف‌سازی واحد مسکونی خود اقدام کنند.

وی تاکید کرد: پرداخت مبلغ باقی‌مانده منوط به روند اجرای تکمیل بازسازی واحدهای مسکونی است و علاوه برپرداخت ۳ میلیون تومان به‌صورت بلاعوض، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم از سوی بنیاد مسکن به صورت وام و بلاعوض پرداخت می‌شود که نقش مهمی در تکمیل واحدهای مسکونی بازسازی شده دارد.

رستمی با بیان اینکه به هر مالک واحد مسکونی که در طرح بازسازی منطقه زلزله‌زده دشتی قرار دارد در مجموع پنج‌ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود از صاحبان واحدهای مسکونی خواست در جهت دریافت این مبالغ از فردا اقدام کنند تا قبل از فصل بارندگی عملیات ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی به اتمام برسد.

۲۵مکان مذهبی در مناطق زلزله ‍زده شهرستان دشتی در حال بازسازی

کاظم مرادی سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری بوشهر نیز در ارتباط با روند پیشرفت فیزیکی مساجد، حسینیه‌ها و مدارس مناطق زلزله ‍زده شهرستان دشتی اظهار داشت: هم اکنون ۲۵ مکان مذهبی شامل مسجد، بقعه و حسینیه در مناطق زلزله ‍زده شهرستان دشتی در حال بازسازی هستند.

وی با بیان اینکه برای تسریع در انجام پروژه بازسازی مکانهای مذهبی تخصیص به موقع اعتبار امری ضروری است، اضافه کرد: دستگاه‌هایی که روند پیشرفت فیزیکی پروژه های آنان نیز کند بوده باید با شناسایی نقاط ضعف نسبت به تسریع در اجرای پروژه‌های خود اقدام کنند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: دستگاه‌های اجرایی متولی امر بازسازی مکانهای مذهبی در مناطق زلزله زده دشتی، باید گزارش مصور از پیشرفت فیزیکی پروژه های خود را به اداره کل مدیریت بحران استانداری ارائه کنند.

مرادی افزود: همچنین دستگاه های ذیربط برای تسریع در ساخت و ساز مکانهای مذهبی نسبت به افزایش اکیپ های بازسازی اقدام کنند. تلاش می شود زمینه لازم برای تحصیل در مناطق زلزله زده در زمان مقرر فراهم شود.

بازسازی و نوسازی ۱۶ مدرسه در مناطق زلزله زده

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری بوشهر بیان کرد: بازسازی و نوسازی ۱۶ مدرسه در مناطق زلزله زده شهرستان دشتی در دستور کار است که با همکاری اداره کل توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس و سایر دستگاه‌های مرتبط در حال اجراست.

وی ادامه داد: با وجود کمبود اعتبار اما عملیات اجرایی بازسازی مدارس در مناطق زلزله زده در روزهای اولیه پس از وقوع زلزله آغاز و کار هم تا حد قابل قبولی پیش رفته است.

با این حال می‌توان اذعان داشت روند بازسازی در بخش‌های مختلف مسکونی، عمران شهری، مذهبی، آموزشی و بهداشتی درمانی و ورزشی مطلوب است که پیش بینی می‌شود با تکمیل این ابنیه‌های فنی، بازگشت مردم مصیبت دیده به زندگی عادی خود، تا فصل بارندگی مهیا شود.

گزارش: امین رجب زاده- مهر

    نظرات