مرگبارترین زلزله‌های آسیا از سال ۲۰۱۰

مرگبارترین زلزله‌های آسیا از سال ۲۰۱۰

http://www.bananews.ir/در پی وقوع زمین‌لرزه مرگبار در ایالت بلوچستان پاکستان که تاکنون صدها کشته برجای گذاشته خبرگزاری فرانسه فهرستی از مرگبارترین زلزله‌های سه سال اخیر در قاره آسیا را منتشر کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، در زمین‌لرزه ۵٫۹ و ۵٫۶ ریشتری که بیست و دوم ژوئیه سال جاری میلادی (۲۰۱۳) استان «گانسو» در شمال غرب چین را به لرزه درآورد، دست‌کم ۹۵ تن کشته و بیش از ۱۴۰۰ نفر دیگر مجروح شدند.

همچنین در بیستم آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶٫۶ ریشتر استان «سیچوآن» در چین را به لرزه درآورد که ۲۰۰ قربانی برجای گذاشت و ۱۳ هزار نفر دیگر را روانه بیمارستان کرد.

در شانزدهم آوریل سال جاری میلادی نیز زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷٫۸ ریشتر در مرز ایران و پاکستان اتفاق افتاد که جان یک ایرانی را گرفت و به کشته شدن ۴۰ نفر دیگر در مرز ایالت بلوچستان پاکستان منجر شد.

در زمین لرزه ۶٫۸ ریشتری میانمار نیز که در یازدهم نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی رخ داد ۳۸ تن کشته و ناپدید شدند.

در هفتم سپتامبر همین سال نیز چندین زمین‌لرزه در مناطق دورافتاده و کوهستانی جنوب‌غرب چین اتفاق افتاد که جان دست‌کم ۸۱ تن را گرفت.

در یازدهم ماه اوت سال ۲۰۱۲ میلادی نیز دو زمین‌لرزه به بزرگی ۶٫۳ و ۶٫۴ ریشتر شهر تبریز در ایران را به لرزه درآورد که ۳۰۰ قربانی بر جای گذاشت و بیش از ۳۰۰۰ نفر را مجروح کرد.

همچنین زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶٫۷ ریشتر در ششم فوریه سال ۲۰۱۲ میلادی بخش‌هایی از فیلیپین را به لرزه درآورد که با رانش زمین همراه بود و موجب شد تعدادی خانه تخریب شوند و دست‌کم ۵۲ تن جان خود را از دست دادند.

مردم مناطق شرقی ترکیه در بیست و سوم اکتبر سال ۲۰۱۱ میلادی زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۷٫۲ ریشتر را تجربه کردند. در این زمین‌لرزه بیش از ۶۰۰ تن جان خود را از دست دادند و تعداد ۴۱۵۰ نفر نیز مجروح شدند.

همچنین در هجدهم سپتامبر سال ۲۰۱۱ میلادی زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶٫۹ ریشتر شمال شرق هند را به لرزه درآورد که در نپال نیز احساس شد و ۱۱۰ قربانی گرفت.

علاوه بر این در بیست و چهارم ماه مارس همین سال زمین لرزه‌ای به قدرت ۶٫۸ ریشتر در میانمار و در نزدیکی مرز تایلند و لائوس اتفاق افتاد و دست‌کم ۷۴ قربانی برجای گذاشت.

در زمین‌لرزه مرگبار یازدهم مارس سال ۲۰۱۱ میلادی در ژاپن که ۹ ریشتر بزرگی داشت و همراه با سونامی بود، نزدیک به ۱۸ هزار و ۹۰۰ تن جان خود را از دست دادند.

در بیست و پنجم اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی نیز زلزله‌ای به قدرت ۷٫۷ ریشتر غرب سوماترا در اندونزی را به لرزه درآورد و دست‌کم ۴۰۰ تن کشته داد.

در چهاردهم آوریل همین سال زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۶٫۹ ریشتر بخش‌هایی از چین را به لرزه درآورد و به کشته شدن ۳۰۰۰ تن منجر شد.

در هشتم مارس سال ۲۰۱۰ میلادی زمین لرزه‌ای به قدرت شش ریشتر استان «الازیگ» در ترکیه را به لرزه درآورد و جان ۴۲ تن را گرفت.

 

    نظرات