استفاده از ابزارهای‌مالیاتی در کنترل اجاره‌بها

استفاده از ابزارهای‌مالیاتی در کنترل اجاره‌بها

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی، استفاده از ابزارهای مالیاتی برای کنترل اجاره بها را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر در حمل و نقل هزینه ها متناسب با درآمد نباشد کارفرما مجبور به کم‌کاری در بخش‌های دیگر می‌شود.
عباس آخوندی شب گذشته در برنامه شب آفتابی شبکه تهران در پاسخ به اینکه در حال حاضر کمتر به نوشتن می پردازید، گفت: این روزها که دیگر محکوم به جلسات بی حاصل شدم اما در دوره های قبل اگر یک هفته مطلبی را نمی نوشتم حس می کردم که زمانم به بطالت گذشته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وی افزود: برای نوشت مطالب در دو حوزه اجتماعی - سیاسی کار می کردم، همچنین در حوزه مهندسی به خصوص سازمان های مهندسی و نظام دهی مطالب زیادی نوشتم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مساله حقوق شهروندی اصلی ترین موضوعی بود که به آن علاقه داشتم و سال ها در مورد آن می نوشتم، گفت: مساله شهروندی را در زندگی عادی مردم می آوردم تا این مفهوم پیچیده را در زندگی روزمره عملیاتی کنم.

آخوندی در پاسخ به این سوال که اولین بار شما از کلمه حرفه ورز استفاده کردید، اظهار داشت: من از این کلمه استفاده می کنم و حرفه ورز به کسانی گفته می شود که یک حرفه متضمن تخصص دارند که آنها را از کسب عادی جدا می کند. ضمن آنکه این اصلاح مختص من نیست و در کتاب های ادبیاتی وجود دارد.

وی درباره متن دفاعیه ای که در مجلس مطرح کرد و استفاده از کلمات عدالت جغرافیایی و تقلیل جغرافیایی، گفت: متنی نداشتم و خودم صحبت کردم. شاید داستان عدالت جغرافیایی کمتر گفته شده و من هم که ۱۶ سال بیکار بودم و کارم خواندن و نوشتن بود از این صحبت ها یاد گرفتم.

کار وزارت راه و شهرسازی، فقط ساخت مسکن نیست

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اغلب تصور می کنند که ساخت مسکن تنها کار وزارت راه و شهرسازی است، گفت: وزارت راه و شهرسازی تنها کاری که نباید بکند این است که خانه بسازد. در واقع مردم باید در جایی که دوست دارند و طوری که دوست دارند خانه بسازند پس معنی تقلیل ماموریت به این معناست.

آخوندی افزود: همچنین موضوع دیگر اینست که روند سال های گذشته این بوده که تمام امکانات در تهران و چند شهر بزرگ متمرکز شد و در شهرهای دیگر کیفیت زندگی پایین است بنابراین عدالت جغرافیایی به این معنی است که مردم در تمام سرزمین ایران باید از کیفیت زندگی خوبی برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: هر چه امکان کسب و کار، زندگی، خدمات بهداشتی و تمامی خدمات دهی را در شهرهای بزرگ متمرکز کنید هر چقدر که به مردم بگویید در روستاها بمانند مردم به جایی می روند که امکان درآمدی داشته باشند، گفت: بخش عمده ای مردم شهرهای بزرگ مهاجر هستند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن مهر قطعا در تشدید مهاجرت به شهرهای بزرگ تاثیر دارد، گفت: این وزارتخانه ماموریت زیادی دارد که یکی از آنها مسکن مهر است.

آخوندی در پاسخ به این پرسش که شما مسکن مهر را گرفتاری بزرگ مطرح کردید، گفت: باید خودتان را جای مردم قرار دهید و کسانی که در این خانه ها زندگی می کنند. تصور کنید که یک شهری خارج از امکانات در حاشیه با حداقل تاسیسات زیربنایی و روبنایی، همه خانه ها یک شکل با ظاهری عبوس که باید حتما در آنها زندگی کنید در حالیکه می توان با کیفیت هم زندگی می کرد.

وی با بیان اینکه خیلی مهم است که طبقات اجتماعی از هم تفکیک نکنیم، گفت: یکی از بحث های انقلاب، عدالت بود نه اینکه یک محله برای ثروتمندان و یکی برای درآمدهای پایین باشد بنابراین طبقاتی کردن شهر یکی از بزرگترین مشکلاتی است که با آن روبروایم زیرا انقلاب برای عدالت در ایران برپا شده تا اختلاف طبقاتی نداشته باشیم اما اینکه خودمان با طرح مسکن مهر تفکیک طبقاتی ایجاد کنیم کار درستی نیست.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ساخت مسکن مهر هیچوقت، راه حل منطقی نبوده است، اظهار داشت: من برای دهک های متوسط راهکار پس انداز را اریاه کردم زیرا سه دهک پایین نیاز به حمایت گسترده ای دارند.

آخوندی با بیان اینکه باید به مردم راست بگوییم و قرار است دولت راستگویان باشیم، بیان کرد: اینکه بانک مرکزی پول چاپ می کند و به بانک ها می دهد و بانک ها بین مردم توزیع می کنند بدون پس انداز، یک تصور ناصحیح است و این راهکار مورد تایید نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید سیاست کلان و خانوار را هم راستا کنیم، گفت: باید طوری باشد که اگر شما در یک سیستم پس انداز انجام می دهید ما کاری می کنیم که پس انداز شما قدرت خرید بالایی داشته باشد به این معنا که اگر در سه سال ۱۰۰ تومان پس اندزا کردید قدرت خرید ۷۰۰ تومان را پیدا کنید ضمن آنکه این حرف جدیدی نیست و در تمام دنیا اجرا می شود.

نوسانات بازار مسکن نتیجه مداخلات دولت بود

وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسانات بازار مسکن و اتفاقات عجیب در حوزه قیمت گذاری، گفت: این اتفاقات عجیب ریشه اش در مداخلات دولت بوده است اما باید بگویم که دولت ها یک شخصیت حقوقی هستد بنابراین به هیچ وجه تعهدات دولت قبلی را نادیده نمی گیریم و صد در صد تعهدات را قبول داریم زیرا خلف وعده آثار منفی در جامعه دارد.

آخوندی با لحن طعنه آمیزی اظهار داشت: ثبت نام مسکن مهر فعلا متوقف شده است زیرا دولت قبلی اعلام کرد که برای چند سال آینده نیز مسکن ساختیم بنابراین نیازی به ساخت و ساز نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر اقتصاد ثبات داشته باشد مردم می توانند از طریق فعالیت های اقصادی مانند بورس، سرمایه های خود را به گردش بیاندازند، اظهار داشت: با این روش مردم به سراغ سرمایه گذاری در بخش مسکن، ارز و طلا نمی روند زیرا این سه بخش در وضعیت ناپایدار اقتصادی، پول زیادی پمپاژ می کند اما الان امید در جامعه ایجاد شده مبنی بر اینکه اقتصاد بهبود می یابد که کاملا هم درست است بنابراین با تدابیر اتخاد شده امیدارم که به تدریج به سمت رونق اقتصادی حرکت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: با این روش، خیلی از کسانی که پولشان را در سکه، ارز و خانه برای حفظ ارزش پول، سرمایه گذاری کردند، شروع به عرضه می کنند و پول را وارد عرصه تولید خواهند کرد.

آخوندی با بیان اینکه اگر فضای مثبت و به سمت تولید را در جامعه ایجاد کنیم، گفت: اگر در سه کالای اساسی تعادل و پایداری قیمت داشته باشیم پول ها به سمت این بازارها نمی رود.

وی در خصوص ساخت وساز مسکن در کشور ونزوئلا، اظهار داشت: در سال ۱۳۸۸ به کشور ونزوئلا سفر کرده و یکی از پروژه ها را بازدید کردم.

وزیر راه و شهرسازی به این پرسش که دولت قبلی این فعالیت را در کشور ونزوئلا انجام داد واکنش نشان داد و گفت: اینکه پروژه موفق بوده، ربطی به دولت قبلی ندارد، بلکه بخش خصوصی در آنجا مشغول ساخت و ساز است چرا همه مسایل را به دولت قبلی نسبت می دهید این موضوع ربطی به دولت ندارد. دولت وظیفه دارد که فضا را فراهم کند نه اینکه چوب لای چرخ بخش خصوصی بگذارد.

 

تامین مالی پروژه گرگان - مشهد از منبع دیگر

آخوندی در خصوص پروژه گرگان – مشهد و اتهام اختلاس ۱۲ هزار میلیارد تومانی برای این پروژه، گفت: دراین باره با مهندس چیت چیان صحبت کنید بحث ما استفاده از این منابع برای ساخت پروژه است که به قوت خودش باقی است و در جلسه هیات وزیران عرض کردم که اگر این واگذاری برمی گردد سهام جایگزین معرفی شود
مکاتبه با دولت کردم و امیدواریم که آقای طیب نیا سهام جایگزین معرفی کند بنابراین پروژه سرجای خود است و ربطی به پروژه ندارد.

وی افزود: مهندس چیت چیان دلایلی داشت مبنی بر اینکه نباید سهام این شرکت برای هیچ پروژه ای واگذار شود بنابراین ما به دنبال سهام دیگری هستیم و پروژه سر جای خود است فقط منبع تامین مالی تغییر می کند. پول با پول تفاوتی ندارد.

وزیر راه و شهرسازی درباره آزادراه تهران – شمال، اظهار داشت: این پروژه بسیار مهم و از پروژه های استراتژیک ایران است اما از نظر حقوقی بسیار بد شروع شد و فکر میکنم که پیشرفت آن در طول ۱۷ سال ۱۷ درصد هم نیست، در واقع سالی یک درصد.

آخوندی با انتقاد از اینکه تکلیف حقوقی پروژه از روز اول مشخص نبود، گفت: داستان از این قرار بود که یک سرمایه گذار در سال ۱۳۷۵ پیشنهاد کرد تا با کمک بانک خارجی پروژه را تامین مالی کند و پس از اجرای پروژه از امکانات حاشیه استفاده کرده و شهرک کند تا سرمایه ها از این محل بازگردد. اما این ایده کاملا معکوس شد و با آن فرد هم قراردادی بسته نشد و نهادی جایگزین آن سرمایه گذار شد.

وی افزود: نهاد جایگزین اعلام کرد که اول به من زمین بدهید که پولدار شود و بعد پروژه را اجرا کنم در صورتیکه هرنهادی که تهعد کرده باید تامین مالی کند. در حال حاضر هم طرفین مدعی هستند بنابراین قصد داریم که پروژه را به سر خطر برگردانیم و هزینه ها را بررسی کنیم.

۴ سال اول زندگی مستاجر بودم

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چه زمانی اجاره نشین بودید، گفت: در اول ازدواجم از سال ۱۳۶۰ تا اواخر ۶۴ در زمانی که معاون سیاسی وزیر کشور بودم در یک خانه ۶۵ متری اجاره نشین بودم.

آخوندی در خصوص برنامه برای مستاجران، اظهار داشت: الان یکی از مشکلات عمده آنها این است که دوران اجاره یک ساله است و هرسال جابجایی کار سختی است اما اجاره نشینی عجیب و غریب نیست، بنابراین باید یک مدل اقتصادی را طراحی کنیم که مالک، خانه خود را دوساله یا بیشتر اجاره دهد.

وی با بیان اینکه باید در نظام مالیاتی برای قراردادهای اجاره طولاتی مدت، میزان مالیات کمتری تعریف شود، گفت: باید در نظام مالیاتی با وزارت اقتصاد صحبت کنیم که اجاره بها در سال های زیادتر مالیات کمتری داشته باشد بنابراین اگر مالیات کاهشی باشد می توان برای نرخ اجاره فرمول تهیه کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از خاصیت های مالیات اینست که بتواند سرمایه گذار را به سمتی ببرد که مورد نظر توسعه ملی است، گفت: اینکار نیاز به قانون داردکه در حال حاضر با وزارت اقتصاد در حال تهیه هستیم که نرخ مالیات کاهشی و به سمت مدت اجاره باشد.

آخوندی با تاکید بر اینکه افزایش کیفیت خدمات حمل و نقل برای من خیلی مهم است، گفت: اینکه چگونه در حوزه های مختلف رضایت شهروندان و ایمنی را تامین کنیم مساله مهمی است و واقعیت اینست که در سانحه آزادراه تهران - قم خودم را در صف شهروندان قرار می دهم زیرا هدف ما حفظ ایمنی شهروندان است.

وی با تاکید بر اینکه راجع به این حادثه کمترین ارتباط مربوط به وزارت راه است، گفت: به زودی در ۴ هفته آینده گزارش کاملی را از نتیجه جلسات ارایه می کنم اما باید توجه داشت که بین سلامتی و ایمنی و قیمت حمل و نقل یک انتخاب داشته باشیم.

ایمنی باید اولویت بیشتری بر هزینه‌ها داشته باشد

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه رشته اصلی من مهندسی است و در این رشته وقتی راجع به سلامتی ساختمان ها بحث می کردیم اولویت را جان انسان ها در نظر می گرفتیم، افزود: حتما باید جان نسبت به مال ترجیح داده شود و در نهایت باید یه روزی بحث کنیم که در حمل و نقل هوایی می خواهیم هواپیمایی ایمن با تعداد بالا و پرواز زیاد داشته باشیم و یا اینکه می خواهم فقط قیمت را حفظ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اصراری به افزایش یا کاهش قمیت هاندارم، اظهار داشت: وقتی در حمل و نقل عمومی قیمت را به شدت کنترل کنید در آخر مالک شرکت چه کاری انجام می دهد وقتی هزینه و در آمد یکسان نباشد بالاخره یک جایی کم می گذارد.

وی همچنین در بخشی از گزارش این برنامه در دفتر کارش در خصوص گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما، اعلام کرد: وقتی دو کشور یکدیگر را به رسمیت می شناسند و در سازمان ملل عضو هستند یک روزی باید بتوانند به مشکلات فایق بیایند البته لازمه آن باید احترام متقابل و قبول استقلال دو کشور باشد.

آخوندی تصریح کرد: دوست دارم مهربانی را در زندگی تجربه کنم و توصیه کنم به همه و این نکته مهمی است که شاید گمگشته ما باشد که همه چهره ها عصبی است و باید مهربانی را توصیه کنیم.

    نظرات