آیا تهران چندپاره می‌شود؟

آیا تهران چندپاره می‌شود؟

http://www.bananews.ir/بعد از طرح انتقال پایتخت که حرف و حدیث‌های زیادی را بوجود آورد وبحث‌ها بر روی آن همچنان ادامه دارد، این روزها گویا برخی نمایندگان مجلس به دنبال تقسیم استان تهران به سه استان هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) تهران شهری است که تبدیل شدن آن به پایتخت به دوران آغا محمدخان قاجار برمی‌گردد، استانی که این روزها مرزهایش نامحدود شده و از فیروزکوه در شرق آغاز شده و به شهریار در غرب منتهی می‌شود و جنوب شرق این استان شهرهایی همچون ورامین و پاکدشت قرار دارد.

جمعیت استان تهران بیش از ۱۲ میلیون نفر است که هر روز با سرازیر شدن مردم از شهرها و روستاها به این استان به امید بهتر شدن زندگی جمعیتش افزایش پیدا می‌کند، استانی که به کلانشهری بزرگ تبدیل شده و همچون حبابی پر از جمعیت درحال ترکیدن است.

استانی با این میزان جمعیت از اقوام مختلف تشکیل شده است که هر کدام می‌خواهند مسوولان شرایط زندگی مطلوب شهری را برایشان فراهم کنند و این مطالبات به داستان دنباله‌داری تبدیل شده است که پایان آن مشخص نیست.

 

در این شرایط برخی از نمایندگان استان تهران می‌خواهند که برای توزیع عادلانه امکانات بین تمامی شهروندان تهران به سه استان تقسیم شود، یعنی جنوب غرب، جنوب شرق و مرکز.

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس در این رابطه گفت: نمایندگان شهرستان تهران پیشنهادشان این است که برای تمرکززدایی و کاهش ارتباطات شهرستان‌های تهران این استان به سه استان دیگر تقسیم شود.

وی افزود: پیشنهاد این است که شهرستان‌های جنوب شرق استان تهران با مرکزیت ورامین و شهرستان‌های غرب استان تهران با مرکزیت شهریار به استان تبدیل شوند.

نماینده مردم ورامین همچنین گفت: در گذشته این موضوع در نهادهای امنیتی مطرح شده است و نهادهای تصمیم‌گیر در حوزه امنیت در جریان آن بوده و حتی پیرامون این موضوع گفت‌وگو شده است، پیشنهادی که در دولت قبلی نیز مطرح شده بود.

نقوی حسینی ادامه داد: مجمع نمایندگان با رحمانی‌فضلی وزیر جدید کشور نیز گفت‌وگو‌یی در این رابطه داشته که ایشان حضور ذهنی نسبت به این موضوع داشتند چون در جریان طرح آن در نهادهای امنیتی هستند.

نماینده مردم ورامین افزود: اکنون باید مطالعات لازم بر روی این طرح انجام شده و جوانب سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی آن درنظر گرفته شود، طبیعتا اگر وزارت کشور توجیهات کافی برای این کار داشته باشد و آن با مقررات تقسیمات کشوری انطباق داشته باشد آن را در دولت به تصویب رسانده و سپس به مجلس ارائه می‌کند.

وی گفت که در حال حاضر این طرح در بین نمایندگان استان تهران مطرح است و آنها در حال جمع‌بندی می‌باشند و در همین راستا با دولت رایزنی‌هایی را انجام می‌دهند.

ابراهیم نکو، نماینده مردم رباط کریم در مجلس نیز در این باره به خبرنگارایسنا گفت: این موضوع در حد گفت‌وگو‌ی شفاهی بین افراد است و به طرح یا لایحه‌ای تبدیل نشده است.

وی گفت که طبیعتا اگر شهرستان‌های جنوب غرب تهران به استانی مجزا تبدیل شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد چون این منطقه به دلیل گستردگی جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون نفر استحقاق استان شدن را دارد.

نماینده مردم رباط کریم اظهار کرد: اگر قرار باشد شهرستان‌های جنوب غرب تهران به استانی تبدیل شود، مناسب‌ترین مکان برای مرکزیت آن رباط‌ کریم و شهر جدید پرند به دلیل زیرساخت‌هایش است.

نکو همچنین گفت که نمایندگان شهریار، قدس، ملارد و رباط کریم این موضوع را مورد پیگیری قرار داده‌اند و حتی در دولت گذشته با وزیر و استاندار وقت نیز صحبت‌های لازم را مطرح کرده‌اند، تلاش بر این است که در دولت فعلی نیز این موضوع را پیگیری کنیم.

فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت نیز در گفت‌وگویی دیگر گفت که این موضوع از دولت گذشته مطرح بوده و طبیعتا نهاد بررسی کننده آن وزارت کشور است.

وی افزود: مطالباتی برای تبدیل شدن استان تهران به سه استان جنوب‌غرب، مرکز و جنوب شرق و دارد منتها باید نتیجه آن به پیشرفت و نه کند شدن امور برگردد.

بشیری همچنین گفت که اگر قرار بر تبدیل شدن شهرستان‌های جنوب شرق تهران به یک استان باشد، بهتر است با مرکزیت پاکدشت این کار انجام شود.

فاطمه آلیا نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با ابراز بی‌اطلاعی از چنین موضوعی گفت: وجود چنین ایده‌ای اشکالی ندارد اما در حال حاضرتنها طرح مطرح در خصوص تهران در مجلس انتقال پایتخت اداری از تهران است.

وی توضیح داد: با این طرح پایتخت سیاسی از اداری مستقل می‌شود کاری که در بسیاری از کشورهای دنیاز نیز انجام می‌شود.

نماینده تهران همچنین گفت: برای افزایش خدمت‌رسانی به مردم و بهتر شدن شرایط شهری زندگی مردم استان تهران کارشناسی‌تر، معقول‌تر و منطقی‌تر این است که پایتخت سیاسی از اداری مستقل شود، یعنی پایتخت اداری از تهران به شهر دیگری منتقل شده و تهران پایتخت سیاسی باشد.

آلیا در توضیح لزوم این کار گفت: یکی ازمشکلات مردم ترافیک و شلوغی شهر است آن هم به این دلیل که بسیاری از مردم برای انجام امور اداری و حتی بعد از ناامید شدن از انجام کارشان در شهرستان‌ها ناگزیر از حضور در ادارات مرکزی و حتی وزارتخانه‌ها می‌شوند.

وی همچنین گفت: ایده‌ای دیگر برای تهران این است که تهران از لحاظ استاندار توسط یک فرد اداره شده اما فرمانداری‌ها متکثر شوند مثلا باتوجه به وسعت استان تهران ۱۱ فرمانداری ایجاد شده تا کارهای مردم با سهولت انجام شود.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: تقسیمات کشوری سازوکاری سلیقه‌ای نیست وبه استدلال قوی نیاز دارد، طبیعتا امکان رسیدگی به پیشنهاد نمایندگان در صورت انجام کارشناسی و بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها وجود دارد ولی فعلا درحد یک پیشنهاد است.

به گزارش ایسنا، تقسیم تهران به سه استان مستقل و یا تبدیل شدن آن به پایتخت سیاسی کشور و حتی وجود چندین فرماندار در این استان پرجمعیت، همه ایده‌ها و پیشنهاداتی است که اجرایی شدن آن کارهای کارشناسی بسیاری در ابعاد مختلف را می‌طلبد، طرح‌هایی که تنها زمان، خروجی آن را نشان می‌دهد.

 

نظرات