ساخت مرتفع‌ترین سازه ماکارونی جهان در دانشگاه آزاد شاهرود

ساخت مرتفع‌ترین سازه ماکارونی جهان در دانشگاه آزاد شاهرود

http://www.bananews.ir/با رونمایی از مرتفع‌ترین سازه ماکارونی در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود، رکورد این نوع سازه‌ها در جهان شکسته شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در مراسمی که با حضور امام جمعه و مسئولان ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی شهرستان شاهرود، رئیس مرکز تحقیقات الکترونیک دانشگاه یو ام مالزی، رئیس و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود و کارکنان و استادان برپا شده بود با ثبت رکورد ۷ متری، مرتفع ترین سازه ماکارونی جهان در واحد دانشگاهی شاهرود رونمایی شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود در این مراسم گفت: با تلاش‌های شبانه روزی که طراحی آن چند ماه به طول انجامید این سازه امروز رونمایی و باعث افتخار این دانشگاه شد.

احمد دزیانیان با تشکر ویژه از دانشجویان عمران و معماری این دانشگاه که با ساخت مرتفع‌ترین سازه ماکارونی افتخاری را برای دانشگاه و شهرستان شاهرود و همچنین در سطح ملی آفریدند، خاطرنشان کرد: الحمدالله این موفقیت برای دانشجویان معماری و عمران کسب شد و این کار مشترک علمی وزین توسط این دانشجویان اتفاق مبارکی بود که امیدواریم نتایج آن در مجامع علمی استفاده شود.

سرپرست این گروه در مورد مشخصات فنی سازه مذکور نیز گفت: این سازه با ارتفاع ۷ متر و با وزن ۱۳ کیلوگرم و هزینه ساخت کمتر از ۱۰ میلیون ریال و با بهره‌گیری از کمتر از ۴۰ قطعه خرپایی که در نوع خود رکوردی بی نظیر محسوب می‌شود بوسیله ۶ نفر از بهترین دانشجویان عمران و معماری این دانشگاه با همکاری دانشجویانی از دیگر دانشگاه‌ها در مدت ۱۶ روز ساخته شد.

امین مطوایی افزود: با توجه به حجم و مساحت سازه می توان این سازه را به عنوان سبک ترین سازه جهان معرفی کرد و از سوی دیگر طراحی منحصر بفرد این سازه از شاخصه‌های بارز آن است.

امام جمعه شاهرود نیز در این مراسم با تبریک این موفقیت بزرگ در واحد دانشگاهی شاهرود گفت: امیدواریم به وسیله تلاش‌های دانشجویان که همراه با مهارت علمی صورت گرفته دانشگاه آزاد واحد شاهرود دانشگاه برتر جهانی باشد.

حجت‌السلام محمود ترابی افزود: به فرموده مقام معظم رهبری اگر قرار است برتری خود را نسبت به دنیا تحمیل کنیم چه بهتر است این برتری علمی باشد که الحمد لله کشور ما از چنین مزیتی برخوردار است.

وی اظهار کرد: اگر قرار است یک تمدن خوب و پاکیزه در آینده داشته باشیم باید ارزش‌ها و معنویت‌ها و ایمان و در کنارش پیشرفت علمی را داشته باشیم که بتوانیم با دو بال معنویت و دانش آینده روشنی را برای ایران رقم بزنیم.

معاون پژوهشی واحد دانشگاهی شاهرود نیز در رابطه با بحث تخصصی سازه ماکارونی در مهندسی عمران گفت: هر قطعه ای که تحمل بار را داشته باشد سازه گفته می‌شود و چیزی که در دنیا برای ساخت سازه استفاده می‌شود قطعات آهنی هستند و اگر آهن کربن نداشته باشد نرم‌ترین ماده است که قابلیت مچاله شدن را دارد بدین ترتیب محققان دنبال ماده‌ای بودند که با هدف آموزشی وتحقیقاتی بتوان از آن استفاده کرد که بهترین ماده ای که در دنیا روی آن توافق شده همین ماکارانی بود.

دکتر صاحبعلی منافی گفت: در دنیا سازه‌های ماکارونی به سازه‌هایی گفته می‌شود که از ماکارونی و چسب ساخته شده باشد که این قطعه‌ها اگر بیشترین بار و زمان را بتوانند تحمل کنند که سومین آیتم آن زیبایی است با کسب این امتیازات می‌توانند در مسابقات ارزیابی شوند.

یادآوری می شود اعضای گروه دانشجویی علمی پژوهشی پارسیس که سازه مذکور توسط آنان ساخته شده را دانشجویان وحید بانی، علی براتی، محمد جواد قاضی، عرفان حیدری، بنیامین نایب، مریم عابدینی، مهدیه کلانتری، فهیمه اکبریان و منیره اکبریان با سرپرستی امین مطوایی و مشاوره و راهنمایی محمدرضا مجاهدی از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود تشکیل می‌دادند.

    نظرات