رقابت در طراحی برج‌های اطلس شهرک نمک آبرود

رقابت در طراحی برج‌های اطلس شهرک نمک آبرود

http://www.bananews.ir/شرکت مهندسین مشاور طرح و اندیشه شیوا اطلس از شرکت‌های تابعه گروه شرکت‌های ساختمانی ایرانیان اطلس، مسابقه طراحی کانسپت طراحی شهرک توریستی معماری برج‌های اطلس نمک‌آبرود یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های مسکونی شمال کشور، در زیربنایی به مساحت ۱۲۰هزار متر مربع واقع در شهرک توریستی نمک آبرود را برگزار کرد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس محمدعلی مهدی سلطانی مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور شیوا اطلس با اشاره به برگزاری مسابقه طراحی برج‌های اطلس نمک آبرود گفت: هدف از این مسابقه، دستیابی به طرحی کاربردی، نوآورانه، پایدار و بهینه از طریـق به کارگیری تـوان علمی و حرفه‌ای جامعه معماری ایـران بود. احترام به فکر برتر و مشارکت دادن طراحان جوان که قدرت رقابت با شرکت‌های حرفه‌ای را ندارند نیز مهم‌ترین اهداف برگزاری این مسابقه بود.
وی افزود: فرآیند مسابقه در دو مرحله برگزار شد. مرحله اول به صورت آزاد و عمومی و از طریق فراخوان در روزنامه‌های کثیرالانتشار، اعلام در دانشکده‌های معماری دانشگاه‌ها و سایت اینترنتی شرکت برگزار شد. دراین مرحله ۲۱۵ نفر ثبت نام کردند و نهایتا ۶۱ طرح برای دبیرخانه مسابقه ارسال شد. در نهایت با داوری استادان و کارشناسان مدعو، ۵ طرح برای راهیابی به مرحله دوم برگزیده شد. مرحله دوم مسابقه بین ۵ طرح برگزیده مرحله اول و سه طرح از معماران مدعو، یعنی ۸ طرح برگزار شد. مدیرعامل مهندسین مشاورشیوا اطلس با اشاره به مدت زمان برگزاری این مسابقه گفت: از زمان فراخوان مسابقه تا اعلام برندگان نهایی، حدود شش ماه به طول انجامید. برنده این مسابقه به تیم این شرکت مشاور اضافه خواهد شد و طراحی سایر بخش‌های سازه، برق و مکانیک نیز در داخل این مهندسین مشاور پیگیری خواهدشد.
مهندس سلطانی درخصوص مشکلات ویژگی‌های برگزاری این مسابقات تصریح کرد: در بسیاری از مسابقات پیشین، شناخت ناکافی شرکت‌کنندگان ازدیدگاه‌های کارفرمای پروژه، از ضعف‌های مشهود است.
این موضوع باعث شده بود با وجود دریافت ارائه برخی طرح‌های شاخص از منظر زیباشناسی، به دلیل آنکه نظرکارفرمای آن تامین نمی‌شد و مسابقه نیز به اهداف خود نمی رسید و شاهد مسابقاتی بودیم که نهایتا طرح اجرا شده، محصول مسابقه نبود، از مسابقه حذف شدند. مشکل دیگر فرصت نسبتا کوتاه شرکت کنندگان و عدم انجام مطالعات پایه بود که گاهی منجر به شکل‌گیری طرح‌هایی می‌شد که با اهداف پروژه مغایر هستند.اشتباه در طراحی باعث عدم موفقیت طرح‌های مختلف گردید. وی افزود:. با مطالعه شرایط تخصصی مسابقه و توجیه درست از سوی برگزار کنندگان، امسال طرح‌های ارسال شده به خوبی اهداف پروژه را مدنظر قرار داده بودند که این اتفاق خوبی در عرصه طراحی معماری محسوب می‌شد.
در این مسابقه این شرکت به عنوان برگزارکننده مسابقه نسبت به انجام مطالعات پایه قبل از برگزاری آن اقدام کرد و اهداف کارفرما و پروژه به خوبی تبیین شد. که در نتیجه کمتر شاهد طرح‌هایی بودیم که فارغ از دیدگاه‌های تعیین شده، طراحی و ارائه شده بودند که این اتفاق خوبی در عرصه مسابقات معماری محسوب می‌شود.
هیات داوران این مسابقه دکتر محمود گلابچی، دکتر حامد مظاهریان، دکتر محسن فیضی، مهندس کاظم خداوردی، مهندس رسول شهبازی و مهندس ایرج کلانتری گلپایگانی بودند که پروژه‌های نهایی را بررسی و طرح برتر را انتخاب کردند.

    نظرات