بررسی تاثیر استفاده از مصالح سنگی بتنی بازیافتی درکیفیت جداول بتنی پیش ساخته

بررسی تاثیر استفاده از مصالح سنگی بتنی بازیافتی درکیفیت جداول بتنی پیش ساخته


حوزه های تحت پوشش: مهندسی عمران و سازه
برگزار کننده: موسسه آموزش عالی عمران و توسعه همدان

بتن پرمصرف‌ترین ماده ساختمانی در جهان است. امروزه با گسترش استفاده از بتن، استفاده از مصالح سنگی معدنی نیز افزایش یافته است و این امر باعث آسیب هایی به محیط‌زیست شده است. از جمله این آسیب ها، کاهش منابع طبیعی (شن و ماسه) و افزایش مکان‌هایی است که بتن پس از تخریب در آنجا انباشته می شود. یکی از ویژگی های بارز بتن بازیافت پذیر بودن آن است. با توجه به این نکته یکی از راه های مناسب برای کاهش مصرف مصالح طبیعی، به کارگیری مجدد مصالح بتنی زائد می باشد. شکستن و خرد کردن بتن ها جایگزین مناسبی برای مصالح سنگی می باشند و می توانند برای توسعه پایدار سودمند باشند.
جداول بتنی از جمله بتن های غیر سازه ای هستند که با توجه به عملکرد خود در معرض خرابی های گوناگون با شدت های متفاوت می باشند و سالانه مصالح بسیاری صرف ساخت آن‌ها می شود، جداول بتنی معمولاً عمر چندان زیادی ندارند و به‌طور متوسط ۳ تا ۴ سال عمر می کنند. استفاده از مصالح سنگی بازیافتی در جداول بتنی یکی از مواردی است که اگر در اغلب کارگاه ها و کارخانه های سازنده قطعات پیش ساخته مورد توجه قرار گیرد می تواند تاثیر قابل‌توجهی در کاهش مصالح سنگی داشته باشد. صرفه اقتصادی و سرعت اجرای بالای بتن فشاری خشک موجب گسترش کاربرد آن در صنعت تولید قطعات پیش ساخته ی بتنی و جداول بتنی شده است. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر استفاده از مصالح سنگی بازیافتی در کیفیت جداول بتنی پیش ساخته به روش فشاری خشک می باشد. در این پژوهش هر نمونه شامل آزمونه های آزمایشگاهی (آزمونه های مکعبی و آزمونه‌های منشوری) و آزمونه های جداول کامل می باشد. برای ساخت نمونه ها از ماسه ی طبیعی و ماسه‌ی بتنی بازیافتی با حداکثر اندازه ۴.۷۵ میلی متر استفاده شده است و نسبت جایگزینی ماسه ی طبیعی با ماسه ی بتنی بازیافتی صفر، ۵۰ و ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شده است. درکلیه طرح ها عیار سیمان، نسبت آب به سیمان، دمای محیط ثابت می باشد. مقدار سیمان ۴۱۵ کیلوگرم در هر مترمکعب بتن و نسبت آب به سیمان ۰.۳۵ در نظر گرفته شده است. طرح های بتن مطابق روش ملی طرح مخلوط در شرایط یکسان ساخته شدند و آزمونه های جداول در شرایط کارگاهی و آزمونه های بتنی در شرایط آزمایشگاهی عمل آوری شدند. آزمایش مقاومت فشاری، مدول گسیختگی، مقاومت در برابر یخ زدن و آب شدن، جذب آب، مقاومت در برابر سایش و وزن مخصوص بتن برای تعیین خواص مکانیکی و دوام جداول به کار گرفته شده است. بررسی های صورت گرفته بهبود مدول گسیختگی و دوام بیش تر بتن حاوی ماسه ی بتنی بازیافتی را نشان می دهد. جذب آب و سایش نمونه‌های بتنی و جداول بتنی با افزایش ماسه ی بتنی بازیافتی افزایش یافتند و وزن مخصوص بتن با افزایش درصد ماسه ی بازیافتی کاهش یافت.
واژه های کلیدی: سنگ‌دانه‌ی بتنی بازیافتی، بتن بازیافتی، مدول گسیختگی، مقاومت خمشی، یخ زدن و آب شدن، جذب آب، مقاومت سایشی.

***

ارائه دهنده: خانم مهندس نعیمه نوروزیان، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش سازه
استاد راهنما: آقای دکتر فریدون رضایی، دانشیار رشته مهندسی عمران گرایش سازه
استاد ممتحن: آقای دکتر محمد فرنام، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش سازه
استاد ممتحن: آقای دکتر ابراهیم قیاسوند، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش مدیریت ساخت

لینک اصل خبر در سایت سیویلیکا

    منبع خبر

    سیویلیکا

    سیویلیکا

    ناشر تخصصی مقالات علمی کشور

      نظرات