شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت

شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت یک شرکت در شهر تهران می باشد

در اواخر سال 1333 مطابق با اوايل سال 1954 ميلادي نيروگاه برق تهران جهت كمبود برق تهران قراردادي را با شركت فرانسوي آلستوم جهت خريد كارخانه 50 هزار كيلوواتي متشكل از 4 واحد بخاري منعقد نمود. در شهريور ماه سال 1338 واحدهاي سه و چهار و در مهر ماه همان سال واحدهاي يك و دو در مدار قرار گرفتند. در اين هنگام اين نيروگاه قادر بود به تنهايي بيش از 50 درصد انرژي الكتريكي مورد نياز تهران را تامين نمايد. توليد هر واحد اين نيروگاه در حالت نرمال 12500 كيلووات ساعت با جريان بخار 65 تن در ساعت مي باشد كه درحال حاضر بعد از 64 سال بهره برداري بار واحدها به ميزان 10000كيلووات ساعت رسيده است. 
در سال 1377 برنامه‌اي جهت بازسازي نيروگاه طرشت (برق آلستوم) تدوين گردید که در آن برنامه پيش‌بيني شده بود كه اين نيروگاه در كنار دستگاه شبيه‌ساز به‌عنوان مجموعه‌اي براي توليد و آموزش در سطح كشور قرار گرفته و همچنين نمادي از تاريخچه صنعت برق در كشور باشد تا از اين رهگذر تمامي دست‌اندركاران صنعت برق و افرادي كه بعد از اين با صنعت برق سرو كار خواهند داشت با تحولاتي كه در اين صنعت صورت پذيرفته از نزديك آشنا شوند. همچنین در سال 88 اين مركز جهت بحث توليد پراكنده و نمايشگاه زنده توليد پراكنده در سطح كشور مطرح گرديد 
. شـرکت بهره برداری نیروگاه طرشت با استقرار استـانـداردهای بین المللی ؛ مدیــریـت کیفیت ISO9001:2015 ، مدیریت زیست محیطی ISO14001:2015 و مدیریت ایمنی و بهداشت محیط کار OHSAS18001:2007 در راستای تامین برق مطمئن ، با کیفیت و پایدار مورد نیاز شبکه سراسری برق کشور حرکت مینماید. در حال حاضر نيروگاه طرشت به خاطر موارد : 
1 – توليد برق 
2 – آموزش سيمولاتور 
3 – توليد پراكنده
4- سالن های همایش
يكي از نيروگاههاي شاخص و ممتاز ايران ميباشد . 

مشخصات زیرمجموعه ها
سیمولاتور : 
اولین سیمولاتور بخاری نیروگاهی در اواسط سال 1380 و به دنبال آن اولین سیمولاتور سیکل ترکیبی در سال 1389 در محل نیروگاه طرشت مستقر و جهت بهره برداری نصب و راه اندازی گردیده است. امروزه تمامی مدیران، کارشناسان و اپراتورهای اتاق فرمان نیروگاههای بخاری و سیکل ترکیبی کشور این امکان را دارند که جهت تمرین و افزایش مهارت های فردی و تیمی، در اتاق فرمان های شبیه سازی شده از نوع متناسب با نیاز خود، از این تکنولوژی مدرن آموزشی بهره مند گردند.
تولید پراکنده : 
دبيرخانه مركز توسعه توليد پراكنده در نيمه دوم سال 1388 در مجموعه شركت بهره برداري نيروگاه طرشت، با اهداف و ماموریت های ذیل فعاليت خود را آغاز نموده است :
1-كارشناسي فني و تخصصي صدور تاييديه فني مولدهاي مقياس كوچك (با طرح CHP و بدون طرح CHP)
2- ارايه خدمات در نمايشگاه زنده مولدهاي مقياس كوچك.
3- خدمات تست كارآيي مولدهاي مقياس كوچك. 
سالن های همایش : 
نیروگاه طرشت شامل 2 تالار همایش با ظرفیت های 260 و 60 نفر با تمام امکانات مخصوص همایش ها می باشد.