صنعت ساختمان می‌تواند اقتصاد کشور را از رکود خارج کند

صنعت ساختمان می‌تواند اقتصاد کشور را از رکود خارج کند

http://www.bananews.ir/بیدار شدن صنعت ساختمان از خواب می‌تواند اقتصاد کشور را یک گام به جلو ببرد.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.irپیمان پژوهنده - یک فعال اقتصادی - درباره برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان گفت: به طور کلی در نمایشگاه ها دو اتفاق همزمان رخ می دهد؛ کالا، خدمات و فن آوری های شرکت کنندگان در نمایشگاه به مخاطبان محصول عرضه می شود و همچنین ارزیابی و تبادل نظر در خصوص یک صنعت به وجود می آید. نمایشگاه پله ای برای ارتقای یک کسب و کار و صنعت است؛ چه در شکل و اندازه عام آن و چه به صورت خرد و در میان برند ها، کارخانه ها و شرکت هایی که محصول خودشان را به نمایشگاه می رسانند.

وی ادامه داد: ساختار و سازمان شرکت کنندگان بعد و قبل از نمایشگاه با هم فرق می کند و یک سیر رشد را طی کرده است. صنعت هم از همین کسب و کارهای خرد شکل گرفته که با ارتقای آن ها صنعت مورد نظر رشد کرده است.

پژوهنده توضیح داد: این نمایشگاه از چندین درجه دارای اهمیت است؛ نخست اینکه صنعت ساختمان بخش بزرگی از بدنه اقتصادی کشور ماست. طبق گزارش بانک مرکزی طی سال‌های ۵۳ تا ۹۱ معادل ۷۷ درصد از سهم موجودی سرمایه کل کشور را مربوط به بخش ساختمان می داند؛ هر اتفاقی در این حوزه رخ بدهد، خواسته و ناخواسته در کل اقتصاد کشور تاثیرگذار است.

پژوهنده تصریح کرد: اتفاقاتی که در مسکن مهر در دولت دهم رخ داد نشان می دهد که یک تکانه ناهنجار و غیر علمی در این حوزه چه بلایی بر سر اقتصاد کشور می آورد. از سوی دیگر بیدار شدن صنعت ساختمان هم نوید بخش رونق اقتصادی کشور است. این موضوع اهمیت صنعت ساختمان را نشان می دهد. پیشرفت صنعت ساختمان یعنی اقتصاد کشور یک گام به جلو رفته است.

این فعال صنعتی با اشاره به بسته خروج از رکود دولت اضافه کرد: صنعت ساختمان گلوگاهی است که می تواند اقتصاد ما را از رکود خارج کند.

وی افزود: این نمایشگاه بعد از تحولات مهم سیاست خارجی برگزار می شود؛ به هر حال کاهش تحریم ها و باز شدن درهایی که روی اقتصاد ما قفل شده بود این امکان را فراهم کرده که شرکت های خارجی بیشتری بتوانند در نمایشگاه حاضر شوند هر چند به نظر می رسد که نمایشگاه تا عنوان کامل بین المللی فاصله دارد و به هر حال باید زمینه ای فراهم شود تا شرکت های خارجی بیشتری بتوانند توانمندی های خودشان را عرضه کنند. ما نمی توانیم در یک فضای ایزوله صنعتمان را ارتقا بدهیم نیاز داریم با تعامل با کشورهای صاحب صنعت توانمندی های خودمان را بالا بببریم؛ حالا چه در ساختمان سازی و چه در هر صنعت دیگری.

این فعال صنعتی ادامه داد: صنعت ساختمان ما در حوزه فن آوری و مقاوم سازی هم نیاز به ارتقا دارد؛ همه می دانیم که ایران روی کمربند زلزله قرار دارد. زلزله تهران مثل یک بمب ساعتی عمل می کند و مقاوم سازی نیاز امروز صنعت ساختمان ماست که این نمایشگاه می تواند مکانی باشد برای بحث و تبادل نظر در این حوزه.

وی درباره اهمیت بخش خصوصی در صنعت ساختمان گفت: جایگاهی که بخش خصوصی در این حوزه دارد منحصر به فرد است به همین نسبتی که این توانایی ها وجود دارد باید امکان عرضه خدمات هم فراهم شود که این موضوع کمی هم به مسئولان برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان برگردد که امکان حضور شرکت های خصوصی در نمایشگاه را بیش از این چیزی که هست هموار کنند.

پژوهنده با اشاره به شعار نمایشگاه «صنعت ساختمان، تعاون، تاب آوری اقتصاد » به اهمیت بخش تعاون در حوزه ساختمان سازی و مسکن اشاره کرد و گفت: بخش تعاون در این صنعت می تواند تاثیرگذار و راهگشا باشد اما این موضوع نیازمند طرح و برنامه و تدوین اسناد بالادستی مشخصی است باید بتوانیم حداقل در میان مدت شاهد اثرگذاری بیشتری از سوی تعاونی ها در بخش مسکن باشیم.

 

ایسنا

    نظرات