آزادسازی کشتی هندی پس از سپردن ضمانت نامه

آزادسازی کشتی هندی پس از سپردن ضمانت نامه

http://www.bananews.ir/مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی هندی که در حدود یک ماه گذشته به علت ایجادآلودگی نفتی توسط سازمان بنادر و دریانوردی دربندرعباس توقیف فنی شده بود پس از سپردن ضمانت نامه رفع توقیف و آزاد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید عطاالله صدر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تعلل کشتیرانی هند موجب شد توقیف این نفتکش به طول بیانجامد و اگر ضمانت‌نامه‌ها همان روز‌های توسط کشتیرانی هند ارائه شده بود، این نفت‌کش بلافاصله رفع توقیف می‌شد.

 ‌منطقه خلیج فارس طبق قانون سازمان جهانی دریانوردی (IMO)، منطقه ویژه دریایی محسوب می‌شود،‌ تمام شناورهایی که در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان با هر پرچمی تردد می‌کنند، ملزم به گزارش سریع ‌آلودگی‌ها به مرکز منطقه‌ای MEMAC هستند.

اوایل مردادماه یک فروند نفت‌کش هندی‌ ‌با عنوان Desh Shanti با تخلیه غیرقانونی آب توازن، موجب ایجاد آلودگی نفتی در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس شد که این نفت‌کش هندی‌ برای بازرسی‌های فنی ‌- ایمنی به بندرعباس منتقل شد تا این امر توسط کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی انجام شود.

طبق قانون هر شناوری که در مناطق ویژه دریایی آلودگی ایجاد کند، مشمول پرداخت هزینه رفع آلودگی است، حال اگر این ایجاد آلودگی عمدی باشد، طرف مقابل موظف به پرداخت جریمه در کنار هزینه رفع است.

سازمان بنادر و دریانوردی ایران به عنوان مسئول فنی این موضوع، آلودگی را بررسی و اعلام کرد که ایراد فنی نفت‌کش باید برطرف شود، ضمن آنکه مالک کشتی نیز باید نامه‌ای ارائه دهد که خسارت‌های وارد شده پرداخت خواهد شد.

    نظرات