توجه ویژه به ایمنی حمل و نقل ضروریست

توجه ویژه به ایمنی حمل و نقل ضروریست

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی با ابراز تاسف از حادثه مرگبار تصادف دو اتوبوس در محور قم - تهران، گفت: در گزارش اولیه پلیس‌راه، احتمال استاندارد نبودن ناوگان مطرح شده که باید در اظهارات قطعی توسط مراجع تحقیقاتی، جزئیات این حادثه مشخص شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی در همایش تامین مالی پروژه‌های راه و مسکن تاکید کرد: باید به مفهوم ایمنی در صنعت حمل‌ و نقل توجه ویژه‌ای شود چراکه رخ دادن چنین اتفاقاتی یادآور جنبه‌های انسانی و استانداردسازی حمل‌ و نقل است.

وی با اشاره به کاهش ایمنی جاده‌ها و کنترل الکترونیکی جاده‌ها طی مدت اخیر، گفت: باید با استفاده از دوربین‌های به کار گرفته شده در جاده‌ها میانگین فاصله سرعت وسایل نقلیه کنترل شود که این امر می‌تواند در جهت کاهش آمار تصادفات موثر باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استقبال از اولین سرمایه‌گذار در بخش خصوصی در شبکه راه کشور افزود: آماده‌ نصب دوربین‌های نظارتی در جاده‌ها از سوی بخش خصوصی و حمایت وزارت راه و شهرسازی هستیم.

تلفات ۱۹ هزار نفری در جاده‌ها

وی با اشاره به کاهش تلفات جاده‌ای از ۲۸ هزار نفر در پنج سال گذشته به ۱۹ هزار نفر در آخرین آمار گفت: حتی کشته شدن یک نفر در جاده‌ها آمار بالایی است.

 

آخوندی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در تلفات جاده‌ای اظهار کرد: باید عامل انسانی در جاده‌ها کنترل شود چراکه در صورت کاهش میزان تصادفات در جاده‌ها، در کنار آن صنعت بیمه نیز متحول می‌شود.

وی افزود: مردم هنوز صنعت حمل‌ و نقل را وابسته به دولت می‌دانند و انتظاراتی در حمل‌ و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای از دولت می‌رود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۱۸ ایرلاین درحال فعالیت هستند که با توجه به خصوصی بودن این شرکت‌ها رابط اصلی دولت است.

وی در رابطه با مشکلات به وجود آمده برای ایرلاین‌ها و پرداخت هزینه بنزین این ناوگان، گفت: امکان اداره این صنعت با مشکلات پیش رو، وجود ندارد و این مشکلات کم‌وبیش در حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای نیز دیده می‌شود.

آخوندی، وجود رقابت میان بخش خصوصی و دولتی را برای پیشرفت این دو بخش موثر دانست و گفت: باید تدبیر روشنی از نحوه وضع مقررات در صنعت حمل‌ونقل به وجود آید.

وضعیت مناسبی در ناوگان هوایی و ریلی کشور نداریم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استهلاک ناوگان هوایی در کشور، گفت: حجم زیادی از ناوگان هوایی و جاده‌ای کشور به سرمایه‌گذاری نیاز دارد و بخش خصوصی کمتر در این زمینه ریسک می‌کند.

آخوندی با بیان اینکه وضعیت مناسبی در ناوگان هوایی و ریلی کشور نداریم، گفت: مهمترین دلیل، کهنگی ناوگان است که منجر به پرمصرف شدن هر دو ناوگان می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه، تغییر جدی در ساختار بنگاه‌های حمل‌ونقل بزرگ‌مقیاس و کوچک‌مقیاس را نیاز مهمی خواند و گفت: در حوزه حمل‌ونقل، اصلاح و وجود سرمایه‌گذاری نیاز جدی است.

آخوندی در پایان تاکید کرد: صنعت حمل‌ونقل نیازمند قبول ریسک از سوی سرمایه‌گذاران است و این قبول ریسک ابتدا با اعتماد میان دولت و بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

    نظرات