اتصال شهرهای جدید به شبکه حمل و نقل شهرهای مادر
وزیر راه و شهرسازی عمدهترین برنامه شهرهای جدید را وصل شدن شبکه حمل و نقل به شهرهای مادر عنوان کرد و گفت: تا زمان بررسی شرایط ، جزئیات و چگونگی واگذاری واحدهای مسکونی این شهرها اعلام نمیشود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ، امروز - شنبه - مراسم تودیع محمد هادی رستمیان و معارفه محسن نریمان به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.
در این مراسم آخوندی ضمن اظهار دلسوزی برای مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای جدید، تاکید کرد: بار سنگینی برای شهرهای جدید بر دوش وزارت راه و شهرسازی است.
وی گفت: شهرهای جدید با اندیشه و یادگار مهندس کازرونی بنیان شده تا برای تامین مسکن در شهرهای بزرگ و کاهش گسترش جمعیت در این شهرها به حومه پناه ببریم.
آخوندی افزود: اندیشه ایجاد شهرهای جدید به دلیل ایجاد نشدن بدون کیفیت و خودجوش این شهرها و کاهش جمعیت مراکز استانها بود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایجاد شهرهای جدید با سختیها و موانع زیادی همراه است، گفت: افرادی که در مراکز کلانشهرها سکونت داشتند به دلیل منافع خود تلاش کردند سرعت انتقال جمعیت به این شهرها کندتر شود.
وی با بیان اینکه قرار بود جمعیت تهران به ۷٫۵ میلیون نفر برسد، اظهار کرد: در حال حاضر تهران با جمعیت ۸٫۵ میلیون نفری روبرو است. همچنین قرار بود جمعیت شهر اصفهان به ۱٫۳ و مشهد به ۲٫۵ میلیون نفر برای کنترل جمعیت کاهش یابد.
آخوندی افزود: باید برای موفقیت شهرهای جدید نظام کنترل جدیتری در مرکز کلانشهرها داشته باشیم. همچنین اگر بخواهیم توسعه این شهرها را در پیش بگیریم باید متوجه مشکلات زیست محیطی در کلانشهرها نیز باشیم.
برای کنترل وضعیت بحرانی تهران شهرهای جدید باید توسعه یابند
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محیط زیست و ناسالم بودن اغلب روزهای تابستان و زمستان گذشته در تهران، گفت: برای کاهش جمعیت و کنترل وضعیت بحرانی، شهرهای جدید باید گسترش یابند.
وی با بیان اینکه اندیشه شهرهای جدید باید پیگیری شود، اظها کرد: برای یافتن نقاط ضعف و قدرت شهرهای جدید به ارزیابی نیاز داریم چرا که این شهرها محصول تمدن، تاریخ و فرهنگ هستند.
به گفته آخوندی ایجاد شهر تنها ساختن راه و ساختمان نیست بلکه شهر به عنوان مفهوم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با مفهوم فنی هماهنگ میشود.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر مفهوم اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در شهرها گفت: این مفاهیم حس تعلق برای ساکنان این شهرها ایجاد میکنند.
وی تاکید کرد: شهرهای جدید باید برای ایجاد حس تعلق و به عنوان بخشی از هویت ساکنان، پتانسیل مناسبی در آغاز شکلگیری و طراحیشان داشته باشند که این تنها با فعالیت مهندسی انجام نمیشود بلکه نیازمند کار اجتماعی و فرهنگی دارد.
آخوندی افزود: باید با استفاده از مجموع تجارت گذشته نسل جدید بر ابعاد اجتماعی و فرهنگی این شهرها توجه شود و اگر این امکان فراهم شود حلقه مکمل ایجاد صنعت، خدمات واشتغال خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی وجود نظام یکپارچه حمل و نقل در شهرهای جدید به ویژه خطوط ریلی را ضروری عنوان و اظهار کرد: باید با انگیزه و جذابیت بیشتر، کلانشهرها با مترو به حومه متصل شوند.
وجود ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر در شهرهای جدید
وی مهمترین مسئله در شهرهای جدید را وجود ۴۰۰ هزار واحد مسکن مهر عنوان کرد و گفت: اکنون در اطراف تهران ۲۴۰ هزار واحد برای ساخت در نظر گرفته شده که تاکنون کمتر از ۴۰ هزار واحد آن تحویل داده شده است. ۲۰۰ هزار واحد دیگر نیز در حال ساخت است که آنچه در برآیند این شهرها داریم وجود ۲۰ هزار واحد مسکونی از این تعداد است.
آخوندی افزود: تکمیل واحدهای مسکونی کار سختی است و این فقط به تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی منجر نمیشود بکه ابعاد فنی واجتماعی نیز نیاز دارد.
افزایش ۱۰ برابری جمعیت پردیس تا دو سال آینده
به گفته وی شهر جدید پردیس که اکنون با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت مواجه است باید تا دو سال آینده جمعیتش به ۴۰۰ هزار نفر برسد که در این زمان مشکلات اجتماعی خود را نشان میدهد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: باید شهرهای جدید دارای شبکه اجتماعی - تاریخی شوند تا در مدت دو سال که جمعیت آنها افزایش مییابد همه منابع تامین شوند.
وی افزود: نباید با فرض این که همه منابع از غیب میرسد در این شهرها کار شود بلکه برای سکونت و نحوه جذب جمعیت باید با تمام توان خدمات زیر بنایی و روبنایی انجام شوند.
آخوندی افزود: در حال حاضر شهر پرند حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که قرار است این جمعیت به ۴۵۰ هزار نفر یعنی ۱۵ برابر فعلی افزایش یابد که نیاز به برنامه ریزی زیادی دارد.
پایبندی دولت به تمام تعهدات خود و دولت قبلی
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: دولت به تمام تعهدات خود و دولت قبلی پایبند است و این بزرگترین منفعت دولتها محسوب میشود.
وی با بیان اینکه بهتر است برای سکونت بهتر جمعیت و گسترش این شهرها حق انتخاب به شهروندان و ساکنان داده شود، گفت: در نقشهها دیده شده تنوع این شهرها و نوع ساخت و ساز کم بوده و اگر بتوانیم برای ایجاد مطلوبیت مدنی تلاش کنیم معماری داخلی، رنگها و مصالح و تجهیزات داخلی نیز به انتخاب مردم صورت میگیرد.
آخوندی با اشاره به دعوت بخش خصوصی برای همکاری در شهرهای جدید و سرمایهگذاری در این شهرها گفت: دولت اصراری برای این که مالک شهرهای جدید باشد ندارد و میتواند به صورت مشارکتی با علاقهمندان به سرمایهگذاری در الگوهای مشترک شهری همکاری و مشارکت کند.
ضرورت بازنگری در الگوی شهرهای جدید
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید بازنگری در الگوی شهرهای جدید صورت گیرد، گفت: تاکنون شهرهای جدید از نگاه بالا دیده میشد و کمتر از دید شهری و طراحی الگوهای شهروندی به آن توجه شده است.
وی با بیان اینکه برنامههای شهرهای جدید را مطالعه کرده است، گفت: در بسیاری از این شهرها حتی برخی واحدهای مسکونی مشتری ندارند و این نشان می دهد که این شهرها و ساخت واحدها از نظر مشتری صورت نگرفته است.
آخوندی ورود فنآوری به شهرهای جدید را با معماری مطلوب و فضای مطلوب شهری حق این شهرها عنوان کرد و گفت: باید شبکه مترو و اتصال حمل و نقل میان شهرهای جدید و کلانشهرها برقرار شود که وزارت راه و شهرسازی پشتیبانی این امر را بر عهده میگیرد.
نسل جدید شهرهای جدید شکل میگیرد
در ادامه این مراسم، محسن نریمان - مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: نسل جدید شهرهای جدید شکل میگیرد.
وی اظهار کرد: با توجه به قانون عمران شهرهای جدید و اعتبار حضور در کمیسیون عمران طی چهار دوره گذشته، امیدوارم هماهنگیهای لازم را برای ایجاد بستر مناسب برای هماهنگی و ایجاد شهر زنده و سالم انجام دهیم.
نظرات