ضرورت ایجاد شرکت‌های حقوقی برای صنعت دریایی

ضرورت ایجاد شرکت‌های حقوقی برای صنعت دریایی

http://www.bananews.ir/مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان بر ایجاد شرکت‌های حقوقی در این بخش تاکید و اظهار کرد: ایجاد شهر بندری به عنوان مهمترین استراتژی دستیابی به توسعه پایدار در بنادر محسوب می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)، ابراهیم ایدنی در نشست فعالان حوزه حمل و نقلی با وزیر راه که در بندر امام برگزار شده بود با بیان این‌که بندر امام نقش مهمی در صادرات و واردات به عهده دارد، اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی بندر امام با وسعت ۱۱ هزار و ۴۴ هکتار در شمال غربی خلیج فارس و در انتهای آبراه خور موسی قرار دارد.

وی گفت: با توجه به مزایای این بندر از جمله نزدیکی به ۷۰ درصد از مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی بندر امام، نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی حمل ونقل شمال به جنوب و کریدور بین المللی حمل و نقل شرق – غرب، قرار گرفتن در کوتاه ترین و مطمئن‌ترین مسیر زمینی، حمل کالا از کشورهای عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا این بندر را به یکی از مهتمرین مراکز تجاری ایران و منطقه تبدیل کرده است.

ایدنی با اشاره به مزایای و ویژگی‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام گفت: این بندر نقش موثری در اقتصاد ملی و تجارت خارجی به عنوان دومین بندر مهم کشور دارد و وجود ترمینال‌های اختصاصی، تانکینری، عمومی، فرآورده‌های نفتی و مواد معدنی، سیستم پرداخت الکترونیکی از طریق سیستم (pspos)، برخورداری از سیستم مدیریت یکپارچه و بهره مندی ازتجهیزات پیشرفته بندری و دریایی به منظور ارائه خدمات سریع به کشتی و کالا از جمله مزایا و ویژگی‌های آن است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان این‌که این منطقه قابلیت تخلیه و بارگیری کشتیهای کانتینری نسل چهارم و کشتی‌های با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن را دارد، افرود: برخورداری از پتانسیل‌های لازم به منظور توسعه صادرات مجدد کالا برخورداری از سیستم تک پنجره به منظور ارائه خدمات متمرکز به مشتری و بهره مندی از پتانسیل‌های مناسب پسکرانه ای جاده‌ای، ریلی و هوایی از دیگر مزایا و پتانسیل‌های این منطقه ویژه اقتصادی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی به منظور جذب سرمایه در صنایع با ارزش افزوده بالا به عنوان اولین بندر قراردادها بزرگ سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه‌های مختلف مانند قرارداد سرمایه‌گذاری احداث بزرگترین پایانه غلات کشور به ارزش سه هزار میلیارد ریال را دارد که با اتمام چنین پروژه‌ای سالانه پتانسیل پذیرش و نگهداری بیش از ۲۰ میلیون تن غلات در این بندر فراهم خواهد شد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: همچنین قرارداد سرمایه‌گذاری احداث پایانه نفتی به ارزش ۲۳۰ میلیارد ریال، کارخانه تصفیه شکر خام و کارخانه تصفیه روغن‌های خوراکی به ارزش سه هزار میلیارد ریال مسیر توسعه و ورود این بندر را به بنادر نسل سوم هموار کرده است.

وی ادامه داد:‌ از طرفی با صرف بودجه‌ای بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال در زمینه‌ احداث تاسیسات زیربنایی مانند احداث اسکله ۱۵۰ هزار تنی، ایجاد اماکن و فضاهای عمومی، تاسیسات جمع‌آوری آب‌های سطحی، شبکه آب، برق، دیتا و ۳۶ کیلومتر جاده های دسترسی اصلی و فرعی داخلی و احداث ۱۴۰ کیلومتر راه آهن داخلی جهت اتصال اراضی و پشتیبانی به شبکه راه آهن سراسری، زیرساخت‌های لازم جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم آورده است.

ایدنی با بیان این‌که درآمد بندر پیشرفت خوبی داشته و همچنین به رشد و بهره وری ۲۳ درصدی رسیده‌ایم، گفت: انعقاد ۹ فقره قرارداد به ارزش ۱۸۳۶ میلیارد ریال در شش ماهه اول سال جاری از جمله اقدامات مهم این بندر محسوب می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اهمیت موضوع ترانزیت گفت: ترانزیت ۱۱۰۶ میلیون تن کالا در سال ۹۱، ضرورت رشد سالانه ۱۰ درصد ترانزیت در برنامه پنجم توسعه کشور، افزایش روز افزون صادرات کشورهای آسیای جنوب شرقی و بحث درآمد دو میلیارد دلاری از محل ترانزیت کالا در سال ۹۱ از جمله موضوعات مورد توجه در این بخش است.

وی با تاکید بر این‌که بحث ترانزیت غلات را به شدت پیگیری می‌کنیم، اظهار کرد: ایران یکی از بهترین مسیرهای عبور برای کشورهای شرقی، آفریقایی و دیگر کشورهای همسایه است و بحث ترانزیت فرصت استثنایی برای ما دارد.

ایدنی همچنین از ایجاد شهر بندری به عنوان مهمترین استراتژی دستیابی به توسعه پایدار در بنادر نام برد.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان این‌که ایجاد بندر جدید با رویکرد صادرات را دنبال می کنیم، گفت: این آمادگی را که بندر فعلی آبادان با رویکرد مسافری دریایی واعزام حجاج و بخش تجاری فعالیت کند و دامنه فعالیت‌های آن گسترش یابد.

وی با تاکید بر ضرورت اولویت بخشیدن به اجرای پروژه‌های ریلی و جاده‌ای در پسکرانه بنادر استان، ضرورت توجه ملی به ترانزیت از سوی کلیه استان‌های غربی کشور و تسهیل فرآیندها، ایجاد شرکت‌های حمل ونقل بین المللی در جهت توسعه ترانزیت استان و توسعه کشتیرانی ساحلی تاکید کرد:‌ ایجاد شرکت‌های حقوقی در این حوزه یکی از نیازمندی‌های آن است که در پیشرفت و گسترش این بخش بسیار تاثیر خواهد داشت.

    نظرات