مسافران پروازهای خارجی مشتری ایرلاین‌های ایرانی هستند یا خارجی؟

مسافران پروازهای خارجی مشتری ایرلاین‌های ایرانی هستند یا خارجی؟

http://www.bananews.ir/پس از آزادسازی نرخ بلیت پروازهای خارجی ایرلاین‌های ایرانی، نرخ بلیت این پروازها به نرخ ایرلاین‌های خارجی نزدیک شد؛ امری که باید مسئولان ایرلاین‌های ایرانی دارای خطوط پروازی بین‌المللی را در راستای حفظ مسافران خود به تکاپو وا می‌داشت اما آیا اینگونه شد؟

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پس از افزایش ۱۰۵ درصدی نرخ بلیت پروازهای بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی خارجی، شرکت‌های ایرانی نیز در صدد افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی خود برآمدند.

به این ترتیب شرکت‌های هواپیمایی هما و آسمان در ابتدا با افزایش قیمت بلیت تعداد محدودی از مسیرهای خارجی، بازاریابی کرده و به آرامی افزایش نرخ تمام مسیرها را آغاز کردند.

بر اساس آنچه به آژانس‌های هواپیمایی ابلاغ شد، نرخ بلیت پروازهای خارجی شرکت هواپیمایی هما از ابتدای آذر سال پیش با افزایش ۶۰ تا ۹۰ درصدی ثبت شد.

به این ترتیب، نرخ بلیت تهران – پاریس – تهران که پیش از این ابلاغیه ۸۲۰ هزارتومان فروخته می‌شد با افزایشی ۷۰ درصدی به یک میلیون و ۴۱۹ هزار تومان رسید.

نرخ بلیت پرواز رفت و برگشت تهران – لندن نیز افزایشی ۸۵ درصدی داشت؛ به طوری که بلیت ۹۰۰ هزار تومانی این مسیر در ارزان‌ترین کلاس یک میلیون و ۷۵۷ هزار تومان فروخته شد.

نرخ بلیت دو طرفه تهران – هامبورگ نیز از ۷۸۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان افزایش یافت که رشدی ۸۰ درصدی داشت.

بلیت تهران – دبی – تهران نیز ۶۰ درصد افزایش داشته است؛ به طوری که از ۳۸۰ هزار تومان به ۶۱۰ هزار تومان و بالاتر فروخته می‌شود.

 

تهران – میلان – تهران دیگر مسیر پروازهای بین‌المللی شرکت هواپیمایی هما است که با ۷۰ درصد افزایش در ارزان‌ترین کلاس به فروش ‌رسید؛ به این ترتیب در زمان ابلاغ افزایش، بلیت این مسیر یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان شد در حالی که در گذشته ۷۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

در ادامه، شناورسازی نرخ بلیت هواپیما بصورت یک برنامه مشخص اعلام و ابلاغ شد؛ بطوریکه با توجه به نوسان بازار آزاد، هفته‌ای یک بار نرخ ارز با تایید بانک مرکزی توسط سایت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام و نرخ بلیت محاسبه و فروخته شد البته در ادامه برای کمتر ضرر کردن ایرلاین‌ها این محاسبه دو بار در هفته، یکشنبه و چهارشنبه‌ها انجام شد.

تمام این افزایش‌ها و دقت نظرها در محاسبه شناور نرخ بلیت پروازهای خارجی باعث نزدیک شدن نرخ بلیت پروازهای خارجی ایرلاین‌های داخلی به نرخ ایرلاین‌های خارجی در مسیرهای مشابه شد.

علاوه بر بالا بودن قیمت بلیت نسبت به گذشته که سفر تفریحی بسیاری را به آن طرف آب‌ها کنسل کرد و باعث کاهش تعداد مسافران و پروازها و در پی آن کاهش درآمد ایرلاین‌ها شد، تمایل ایرانی‌ها به سفر با شرکت‌های هواپیمایی خارجی بیشتر شد زیرا می‌توانستند با پرداخت کمی بیشتر، پرواز با ایرلاین خارجی را نیز تجربه کنند و این زنگ خطری بود که باید جدی گرفته می‌شد.

در بازار رقابتی به وجود آمده، با افزایش کیفیت خدمات و نیز توجه بیشتر به حقوق مسافران می‌توان به جذب تعداد بیشتر مسافر برای استفاده از ایرلاین‌های ایرانی اهتمام داشت. اتفاقی که گویا نیفتاده و گریز ایرانی‌ها از همایی را در پی دارد که روزی به آن علاقه داشتند؛ از جمله دانشجویان ایرانی در ایتالیا.

به گفته یکی از این دانشجویان، پرواز شماره ۷۵۱ شرکت هما که ۱۳سپتامبر بود، ساعت ۹:۳۰ صبح از تهران به میلان باید انجام می‌شد اما ساعت ۱۴پرواز برقرار شد و تاخیر ۴٫۵ ساعته در پرواز باعث شد از قطاری که بلیت آن را از ایران تهیه کرده بودیم جا بمانیم و بلیت‌مان باطل شد و مجبور به خرید دوباره بلیت شدیم اما مشکل بزرگتر از پرداخت دوباره پول بلیت قطار این بود که برای آن روز دیگر قطاری برای شهر مقصد ما وجود نداشت و مجبور شدیم شب را در راه آهن شهر میلان بخوابیم.

پیام فرامرزیان به خبرنگار ایسنا در ایتالیا گفت: در ایستگاه راه‌آهن به دلیل اشتباه شخصی در پی سردرگمی و خستگی، پاسپورت دو نفر از دانشجویان گم شد که هنوز بعد از گذشت بیش از دو ماه یکی از دانشجویان به دنبال گرفتن پاسپورت المثنی است. طبق قانون، ایران‌ایر باید ضرر مسافران را پرداخت می‌کرد اما سه نفر غریبه در یک کشور جدید با کلی وسایل نمی‌توانستیم برای گرفتن خسارت دنبال دفتر هما در میلان بگردیم البته وقتی در تهران دیدیم با وجود ۴٫۵ ساعت تاخیر کسی به ما جوابگو نبود فکر کردیم شاید اینجا هم رفتن و گفتن از مشکل بی‌فایده باشد.

دو نفر دیگر از دانشجویان ایرانی در ایتالیا نیز در پرواز ۲۸ آگوست (ششم شهریور) شرکت هواپیمایی هما از تهران به رم با تاخیر بیش از سه ساعته مواجه شدند و پرواز ساعت ۱۵ آنها حدود ۱۸:۳۰ برقرار شد و آنها این پرواز را خاطره‌ای تلخ می‌دانند و برای برگشت خود به ایران برای تعطیلات کریسمس، از ایرلاین‌های ترکی و عربی بلیت تهیه کرده‌اند و امیدوارند چنین خاطره تلخی دیگر برای آنها تکرار نشود.

بسیار به جاست که مسئولان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی فعال در خطوط بین‌المللی، با توجه به نزدیک شدن تعطیلات ژانویه و پس از آن تعطیلات نوروز و در پی آن افزایش سفرهای خارجی، با برنامه‌ریزی دقیق زمینه رضایتمندی مسافران را فراهم کنند تا گوی را در رقابت این عرصه نبازند.

نظرات