بنانیوز، اخبار صنعت ساختمان

جمعه، 26، مرداد، 1397 | Friday، 17 August، 2018
بنر تبلیغاتی کاوش

حمل و نقل ریـلـی و قیمت‌های غیرواقعی

کد خبر: 22666
سه شنبه 13 دی 1390 ساعت 9:20
نمایش: 22

http://www.bananews.ir/اگرچه طی سال‌های اخیر همواره بر ورود بخش خصوصی به حوزه‌های مختلف و به ویژه حمل و نقل تاکید شده ‌است اما به نظر می‌رسد بخش خصوصی از وضعیت خود در این بخش رضایت ندارد و تداوم این روند ممکن است عدم توسعه بیشتر این حوزه را رقم بزند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) باتوجه به تاکید صورت گرفته بر توسعه حمل و نقل ریلی طی سال‌های اخیر، سیاست اصلی دولت استفاده از سرمایه‌ی بخش خصوصی است و بررسی‌ها نشان از آن دارد که راه‌آهن از بخش‌ها موفق در امر خصوصی‌سازی بوده است به‌طوری که ۱۰۰ درصد بخش مسافری‌ و همچنین ۹۰ درصد بخش باری آن به‌طور کامل خصوصی شده‌ است و اکنون حدود هزار واگن در اختیار راه‌آهن است که متقاضی بخش خصوصی نداشته است.

از سوی دیگر صنعت حمل و نقل ریلی در ایران در طول عمر ۸۰ ساله، مورد توجه کافی قرار نگرفته و در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای از محرومیت بیشتری برخوردار بوده است و همین امر موجب شده تا حدود ۹۰ درصد حمل و نقل از طریق جاده انجام شود درحالیکه بنا به اعلام کارشناسان، قیمت بلیت قطار در برخی مسیرها بسیار پایین و به‌گونه‌ای است که چندی پیش مدیرعامل راه‌آهن اذعان کرد طی سنوات گذشته قیمت بلیت متناسب با هزینه‌ها رشد نکرده و برخی قیمت‌ها مربوط به سال ۱۳۸۳ است.

به علاوه سهم کم(۸ درصدی) حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی مسافر براساس اهداف سند چشم انداز در ۱۴۰۴ باید به ۱۸ درصد برسد اما بسیاری از کارشناسان معتقدند رشد و توسعه حمل و نقل ریلی و جبران عقب‌ماندگی ‌آن محقق نمی‌شود مگر با حضور بخش خصوصی در این حوزه.

بر این اساس اگرچه پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به‌رغم سیاست دولت که کنترل قیمت‌ها بود، در خرداد ما مجوز افزایش ۱۴ درصدی نرخ بلیت قطار صادر شد تا بخش خصوصی بتواند روی پای خودش بایستد اما بخش خصوصی این میزان افزایش را کافی نمی‌داند و این در‌حالی‌ است که مسوولان بارها تاکید کرده‌اند که مردم باید خودشان هزینه استفاده از حمل و نقل را پرداخت کنند.

البته عبدالعلی صاحب‌محمدی- مدیرعامل راه‌آهن - بر این‌که هزینه و درآمد بخش خصوصی باید سر به سر شود، تاکید و تصریح ‌کرد: قیمت‌ها را طوری تعیین می‌کنیم که برای بخش خصوصی توجیه بیشتری داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به انجام مذاکرات با صندوق توسعه‌ی ملی برای استفاده بخش خصوصی از تسهیلات، اعلام کرد: راه‌آهن جزو اولین بخش‌هایی خواهد بود که از تسهیلات صندوق توسعه‌ی ملی استفاده می‌کند.

حال بخش خصوصی باید منتظر تحقق این وعده‌ها باشد تا بتواند در عمل به رسالت خود و تحقق اهداف بخش باری و مسافری را‌ه‌آهن سربلند باشد در غیر این‌صورت توسعه در این بخش امکان‌پذیر نخواهد بود و آنچه تاکنون رشته شده، پنبه می‌شود.

 

 

نظرات کاربران

برچسب‌ها