در صورت نیاز فایل صحبت‌های ماموران قطار منتشر می‌شود/خطای ATC در حادثه قطار مردود است

در صورت نیاز فایل صحبت‌های ماموران قطار منتشر می‌شود/خطای ATC در حادثه قطار مردود است

http://www.bananews.ir/با وجود برخی گمانه‌زنی‌هایی که درباره احتمال مشکل در سیستم کنترل هوشمند قطارها ATC منتشر شده، شرکت راه‌آهن با رد جدی این احتمال اعلام کرد: عامل انسانی اصلی‌ترین علت این حادثه بوده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ در طول روزهایی که از حادثه برخورد دو قطار در سمنان به یکدیگر گذشته گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره چرایی این اتفاق منتشر شده است. گمانه‌زنی‌هایی که پس از تشکیل کمیسیون عالی بررسی سوانح بسیاری از آنها کنار رفتند.

براساس بررسی‌هایی که این کمیسیون در طول روزهای گذشته انجام داده، اصلی‌ترین عامل در به وجود آمدن این حادثه نیروی انسانی بوده است.

اکبر ترکان که به نمایندگی از اسحاق جهانگیری وظیفه اصلی مدیریت این کمیته را برعهده گرفته در آخرین اظهارنظر خود در جمع خبرنگاران گفته که مامور CTC مسیر ریلی تهران – مشهد در شاهرود اصلی‌ترین عامل این حادثه بوده است.

براساس گفته‌های او با وجود آنکه دیگر عوامل انسانی حاضر در این خط نیز هر یک نقشی در شکل‌گیری این اتفاق داشته‌اند، اما این مامور که دستور خاموش کردن سیستم کنترل هوشمند را صادر کرده اصلی‌ترین عامل در به وجود آمدن این حادثه بوده است.

در چنین فضایی به نظر می‌رسد پیگیری مسوولیت این افراد خاطی در حادثه اصلی‌ترین برنامه‌ریزی برای روزهای آینده باشد. از این‌رو گمانه‌زنی‌هایی که همچنان درباره‌ی احتمال خطا در سیستم ATC منتشر شده همگی مردود خواهند بود، موضوعی که راه‌آهن نیز روی آن تاکیدی جدی دارد.

یک مقام مسوول در این شرکت در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: همان‌طور که کمیته بررسی سوانح اعلام کرده، این حادثه به دلیل اشتباه نیروی انسانی صورت گرفته است و ارائه‌ی ارزیابی‌های دیگر به نظر می‌رسد اتهام‌زنی به بررسی‌های کارشناسی این کمیته است.

صادق سکری – مدیر کل روابط عمومی راه‌آهن – اعلام کرد: با ادعای این را نداریم که سیستم کنترل هوشمند بدون هیچ‌گونه مشکلی کار خود را ادامه داده است، اما قطعا در این حادثه بدون هیچ تردیدی می‌توان اعلام کرد که این سیستم هیچ مشکلی نداشته و کار خود را به درستی انجام داده است.

به گفته وی، فایل صوتی صحبت‌های ماموران فعال در زمان حادثه وجود دارد و کمیته به‌طور دقیق آنها را بررسی کرده است. در صورت صلاحدید و البته در صورتی که شرایط ایجاب کند امکان آن وجود دارد که فایل صحبت‌های آن منتشر شود، اما آنچه قطعی است خطای عامل انسانی در این حادثه بوده که پیگیری‌ها درباره چگونگی مشخص شدن تکلیف آن ادامه دارد.

 

ایسنا

    نظرات