پیشنهاد بنیاد مستضعفان به کسبه برای خرید زمین ساختمان ۵ طبقه پلاسکو

پیشنهاد بنیاد مستضعفان به کسبه برای خرید زمین ساختمان ۵ طبقه پلاسکو

رئیس بنیاد مستضعفان از ضرورت تخریب ساختمان ۵ طبقه پلاسکو خبر داد و گفت:کسبه پلاسکو اگر می‌خواهند این ساختمان را بازسازی کنند زمین آن را از ما بخرند و بسازند، بنیاد مستضعفان به عنوان مالک، مسئولیت بازگشایی واحد‌های باقیمانده پلاسکو را نمی‌پذیرد. به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ محمد سعیدی کیا در همایش بررسی عملکرد این بنیاد توسط جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه تهران اظهار کرد: کار اصلی بنیاد مستضعفان کمک به رفع استضعاف و کمک به محرومین با رویکرد اقتصاد مقاومتی است و در واقع در بخش های اقتصادی بنیاد تلاش می‌کنیم تا بودجه مورد نیاز برای فعالیت‌های محرومیت زدایی را تامین کنیم.

وی با اشاره به افتتاح کارخانه فولاد  خرمشهر و کارخانه آلومینیوم سازی مسجدسلیمان در استان خوزستان با هدف اشتغالزایی و محرومیت زدایی از مناطق کم برخودار کشور تصریح کرد: در شهرکرد نیز با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان کارخانه تولید پارچه چادر مشکی با ظرفیت تولید ۱۱۰ میلیون متر پارچه در سال فعالیت می‌کند؛ البته نیاز کشور به چادر مشکی چهار برابر ظرفیت تولید این کارخانه است که امیدواریم در فاز بعدی ظرفیت تولید آن افزایش یابد.

وی  با اشاره به اهداف راهبردی  بنیاد در رابطه با افزایش سرانه مصرف ماهی  و شیر در  کشور  گفت بدین منظور پروژه پرورش ماهی در قفس را شروع کرده‌ایم و تاکنون نیز ۱۲ قفس در آبهای خلیج فارس  رها شده اند که برداشت ماهی در قالب این پروژه تا یکی دو هفته آینده شروع می‌شود و امیدواریم که میزان  تولید و برداشت ماهی  طی ده سال آینده به یکصد هزار تن بالغ شود و در رابطه با افزایش سرانه مصرف شیر نیز با همکاری سازمان های موثر احداث دامپروری های بزرگ صنعتی در مناطق محروم ضمن اشتغالزایی و استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی ان‌شاءالله با افزایش تولید سرانه مصرف شیر را سالانه  یک کیلو افزایش خواهیم داد.

وی همچنین با تاکید بر قانون مداری بنیاد مستضعفان و ضرورت تخریب ساختمان پنج طبقه برای ساخت  ساختمان جدید پلاسکو گفت : ساختمان ۵طبقه پلاسکو بر اساس ضوابط و مقررات سال ۱۳۴۹ هجری شمسی ساخته شده و بیش از ۴۰سال قدمت دارد. این ساختمان هیچکدام از ضوابط ایمنی سازمان مهندسی و استاندارد های لازم را ندارد ، سازمان نظام مهندسی ساختمان میزان ایمنی واحد‌های باقی مانده پلاسکو بعد از وقوع آتش سوزی را تعیین کرده است.

وی تصریح کرد: ۱۲ تا ۱۴ دستگاه مسئول موضوع پلاسکو هستند و فقط بنیاد مستضعفان مسئول نیست؛ البته هنوز هم مسئولیت هر یک از دستگاه‌ها مشخص نشده است و من بار ها گفته ام بر اساس قانون عمل خواهیم کرد و مسوولیت خودمان را بر اساس قانون خواهیم پذیرفت.

وی با بیان اینکه ساختمان پلاسکو با آیین‌نامه‌های دهه ۳۰ساخته شده است و معلوم است که به چنین ساختمانی نمی‌شود اعتماد کرد، افزود: من دنبال ناحقی نیستم، اما ساختمان ۵ طبقه  پلاسکو قابلیت استفاده ندارد وبر اساس قوانین مصوب شهری  باید تخریب و نوسازی شود.

وی خطاب به نمایندگان پاساژ پلاسکو اظهار کرد: اگر می‌خواهید پلاسکو را بازسازی کنید زمین آن را از ما بخرید و آن را بسازید، بنیاد مستضعفان به عنوان مالک، مسئولیت بازگشایی واحد‌های باقی مانده پلاسکو را نمی‌پذیرد.

آزاد راه تهران شمال آبروی مهندسی کشور

وی با اشاره به پیشرفت‌های پروژه آزادراه تهران- شمال تصریح کرد: باید بروید و ببینید که چگونه در این آزادراه کار می‌شود زمانی آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفته بود که آبروی کشور در یک کاره زیربنایی مهم زیر سوال رفته است، اما امروز می‌گویند که پروژه آزادراه تهران- شمال به عنوان یک پروژه فوق العاده دارد آبروی کشور را می‌خرد.

وی افزود: تکنولوژی‌های روز دنیا در این آزادراه به کار گرفته شده است به عنوان نمونه استاندارد‌های سال ۲۰۱۴ به بعد در تونل‌های آزادراه استفاده می‌شود و همچنین در تونل‌ها یک سقف کاذب را نصب کردیم تا دستگاه‌های مکش هوا را به کار بگیریم همچنین در این پروژه برای اولین بار به صورت کلان از کف سازی و روسازی بتنی استفاده می‌کنیم.

طرح ملی کاشت ۵۰۰۰هکتار زیتون

محمد سعیدی کیا  به برنامه بنیاد مستضعفان برای توسعه باغات زیتون در اراضی بایر اشاره کرد و افزود: با توجه به نیاز وارداتی بخش قابل توجهی از  مواد اولیه تولید روغن خوراکی به کشور  دربرنامه کلان بنیاد پیش بینی شده تا پنج هزار هکتار از اراضی بایر در اختیار بنیاد مستضعفان در  استان‌های گلستان،ایلام و همچنین در یکی از مناطق خارج از تهران باغ زیتون ایجاد می‌شود.

تامین مسکن خانواده های دارای دو معلول

وی با اشاره به  واگذاری ۶۰۰۰۰ املاک علوی به مردم بر اساس منویات مقام معظم رهبری تاکید کرد : خدمت به محرومین و رفع استضعاف در بنیاد مستضعفان توسط بنیاد علوی انجام می‌شود و در مورد فعالیتهای دیگر بنیاد مستضعفان که توسط بنیاد علوی در حال انجام است  خاطرنشان کرد:  تا کنون  ۷۴ هزار مادر شیرده که از تغذیه نامناسب برخوردار بوده اند تحت پوشش حمایت‌های بنیاد مستضعفان قرار گرفته اندو همچنین این بنیاد شیر خشک و پوشک خانواده‌هایی که فرزندان سه قلو و بیشتر دارند را تا دو سالگی تامین می‌کند  و علاوه بر آن در یک همکاری الگویی بین سازمانی با همکاری بنیاد مسکن ، انجمن خیرین مسکن ساز و بهزیستی مسکن  مورد نیاز خانواده های دارای دو معلول و بیشتر را در کشور تامین می کنیم و بر این اساس تا کنون دو هزار باب خانه برای این خانواده‌ها ساخته شده و کار ۵۰۰ واحد دیگر نیز تا دو سه هفته آینده انجام می‌شود و در مجموع تا ۴ سال آینده برای همه این خانواده‌ها مسکن تأمین می‌کنیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بودجه بنیاد علوی را از ۶۰میلیارد تومان به ۳۹۵۳۹۵ میلیارد تومان افزایش داده ایم تصریح کرد: امسال به ۶ هزار نفر از دانشجویان مومن و متعهد که تحت پوشش صندوق ما هستند وام پرداخت می‌شود؛ البته با توجه به اینکه در گذشته دانشجویان فقط یکبار می‌توانستند از تسهیلات بنیاد علوی استفاده کنند، اما با پیشنهاد این بنیاد در حال حاضر هر ترم به دانشجویان وام می‌دهیم تا دغدغه آنها رادر زمینه های مالی حین تحصیل کاهش دهیم . وی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار دانش آموز راه تحت پوشش برنامه‌های ارتقای تحصیلی و حرفه آموزی قرار داده‌ایم تصریح کرد: بنیاد مستضعفان هزار مدرسه را با همکاری سازمان نوسازی مدارس نوسازی می‌کند.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به روستاییان توسط بنیاد مستضعفان افزود: این تسهیلات با بهره ۱۸ درصد به کسانی که در روستا‌ها به دنبال کارآفرینی هستند پرداخت می‌شود؛ سعیدی کیا با بیان اینکه تاکنون ۱۳۰۰ طرح اشتغال زا در روستا‌ها تصویب شده است که ۹۰۰ طرح قرار داد دارند و ۳۵۰ طرح هم به بهره برداری رسیده است اظهار کرد: تسهیلات پرداختی به بخش‌های مختلف پرداخت می‌شوند.

وی با بیان اینکه با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در قالب طرح مورد نظر سرانه هزینه اشتغال به ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است افزود: به گفته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه سرانه ایجاد شغل در کشور ۳۵۰ میلیون تومان است در حال پیشنهاد ما این است که کار‌های بزرگ و مشاغل کوچک در کنار هم توسعه پیدا کنند.

قلعه گنج شهر نمونه اقتصاد مقاومتی

وی به اقدامات بنیاد مستضعفان در قلعه گنج استان کرمان اشاره کرد و افزود تاکنون طرح پیشرفت و آبادانی در کشور تهیه نشده و آنچه که انجام گرفته در قالب طرح‌های کالبدی بوده است با این وجود در قلعه گنج با کمک مشاوره ایرانی و خارجی طرح پیشرفت و آبادانی تهیه شده و بر اساس این طرح کار انجام می‌شود.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به اینکه طرح اجرا شده در قلعه گنج در ۱۰ نقطه دیگر کشور نیز اجرا می‌شود افزود: اجرای این طرح در شهر لنده و چالدران را شروع کرده ایم و امیدواریم این طرح در مابقی شهر‌های مورد نظر نیز اجرایی شود.سعیدی کیا بیان کرد: این طرح مورد توجه وزیر کشور نیز قرار گرفته و بر این اساس به استانداران اعلام کرده که هر کدام یک طرح مشابه قلعه‌گنج را اجرایی کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم قلعه گنج تاکنون ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان پول به صندوق‌های توسعه روستایی واریز کرده اند، افزود: بنیاد مستضعفان اخیرا دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به این صندوق‌ها واریز کرده و ما هر سه ماه این کار را می‌کنیم؛ به گونه‌ای که تاکنون نزدیک به ۶ میلیارد تومان پول جمع آوری، ولی بالای ۷ میلیارد تومان وام داده شده است.

سعیدی کیا با اشاره به اینکه ۱۲۸۰ صندوق در قلعه‌گنج ایجاد شده، تصریح کرد: ما به قلعه گنج رفتیم تا به مردم کمک کنیم تا آن‌ها رشد کنند، ولی به ما می‌گفتند که استعمارگر هستیم در هر حال آنچه برای ما مهم است امیدی که در مردم به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب علاوه بر بنده از گروه‌های مختلف گزارش اقدامات صورت گرفته در قلعه گنج را دریافت می‌کنند تصریح کرد: اگر در قلعه گنج نتیجه نمی‌گرفتیم به سراغ اجرای طرح‌های مشابه در لنده و چالدران و دیگر شهر‌ها نمیرفتیم. الان بیشتر استانداران به ما فشار می‌آورند که نمونه طرح اجرا شده در قلعه گنج را در استان‌های آن‌ها شروع کنیم.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنیاد مستضعفان برای سرمایه‌گذاری روستای وام ۸ درصدی، می‌دهد تصریح کرد: در گذشته ۲۲ هولدینگ در بنیاد مستضعفان وجود داشت که با تشکیل یک کمیته ساماندهی تعداد آن‌ها به ۱۱ هولدینگ کاهش یافت و همچنین ۶۰ شرکت این بنیاد را فروختیم و یا آن‌ها را ادغام کردیم.

سعیدی کیا با تاکید بر اینکه ما در آبادان هتل نمی‌سازیم و الان داریم از هتل داری به تدریج خارج می‌شویم تصریح کرد: فروش هتل کار سختی است در هر حال استراتژی ما این است که در کار‌های موازی با بخش خصوصی وارد نشویم به همین دلیل واحد‌های غیر استراتژیک بنیاد را میفروشیم.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان در روستا‌ها کار زیربنایی نمی‌کند، تصریح کرد: ما در روستا‌ها به دنبال معیشت مردم رفتیم در هر حال در این ۴۰ سال تاسیسات زیربنایی در روستا‌ها ایجاد شده اند، اما روستا‌ها آباد نشده اند، چون به معیشت و اشتغال مردم توجه نکرده ایم و ما دنبال این مسئله هستیم.

سعیدی کیا با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان به‌شهادت بانک مرکزی دارای شفاف‌ترین بانک کشور است افزود: من به صراحت اعلام می‌کنم که دستور داریم از هتل‌ها خارج شویم، ولی قصد توسعه مراکز تفریحی را داریم، چون این محل‌ها قبلا در اختیار بنیاد مستضعفان بوده و از نظر مدیریتی به من به ارث رسیده و باید آن‌ها را اداره کنم.

وی خاطرنشان کرد: ۵ میلیون نفر از ارم سبز استفاده کردن در واقع ارم سبز به عنوان یک مجموعه تفریحی وابسته به بنیاد مستضعفان یک واحد اقتصادی است که برای ما سود آور است. در هر حال ما از مراکز تفریحی دفاع می‌کنیم و آن‌ها را توسعه می‌دهیم، چون مردم به این مراکز نیاز دارند و ما نیز سود آن‌ها را در جا‌هایی مانند قلعه گنج هزینه توسعه می‌کنیم.

اسیر جوسازی برای اجرای طرح های بهره ور نمی شویم

رییس بنیاد مستضعفان در پاسخ به انتقاد مطرح شده در مورد بازسازی ساختمان مرکزی  و وضعیت جوانگرایی در بنیاد ضمن دفاع از اقدامات صورت گرفته برای نوسازی ساختمان ۱۵ طبقه بنیاد مستضعفان، گفت: ما در این ساختمان ۱۰۶ میلیارد تومان هزینه کردیم، اما با انتقال هلدینگ‌های بنیاد به این ساختمان ۴۵۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی کرده ایم. در واقع این اقدام ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد کرده است در هر حال سوال این است که آیا این کار بدی است؟ ما نباید اسیر کسانی شویم که جوسازی می‌کنند.

وی افزود: آب نمای این ساختمان را عایق کاری کردیم تا ساختمان‌های زیر آن که در حال انهدام بودند از بین نروند.

وی تصریح کرد: با انتقال هولدینگ‌ها به این ساختمان ۱۵ طبقه هم در مصرف سوخت و هم در رفت و آمد‌ها صرفه‌جویی شده است و از طرفی ۴۵۰ میلیارد تومان ساختمان هم در کشور آزاد شده که آن‌ها را فروشیم و صرف کار‌های دیگری می‌کنیم.

نظرات