اجرای معماری ایرانی و اسلامی در عمل خود را نشان نداده است

اجرای معماری ایرانی و اسلامی در عمل خود را نشان نداده است

http://www.bananews.ir/معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی با اشاره به اهمیت رعایت معماری ایرانی و اسلامی در ساخت و سازها، گفت: با این وجود اجرای معماری ایرانی و اسلامی در عمل خود را نشان نداده است.

به گزارش بنانیوز(BanaNews.ir)؛ محمد حسین علی نیا، در اولین دوره آموزشی مدیران ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری که در محل سالن جلسات امور مالیاتی استان برگزار شد، از احیای بافت های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی به عنوان مساله مهمی یاد کرد که از سال های دور به آن پرداخته شده و تجربه های موفق یا ناموفق یه دنبال داشته است.

وی به تجربه ناموفق در شهرستان بجنورد طی سال های ۸۴ و ۸۵ اشاره کرد که طی آن بحث بهسازی بافت فرسوده در دستور کار قرار گرفت و گفت: اکنون با گذشت ۹ سال هنوز یک واحد مسکونی نیز به متقاضیان و مشارکت کنندگان تحویل داده نشده است.

علی نیا افزود: در این میان خراسان شمالی و شهر بجنورد جزء معدود شهرهایی است که از جمعیت بالایی در حاشیه نشینی، سکونتگاه غیر رسمی و بافت فرسوده شهری برخوردار است.

وی تصریح کرد: جمعیتی که در این مناطق ساکن هستند حدود ۷۰ هزار نفر هستند که یک سوم جمعیت شهر را تشکیل می دهند.

وی با تاکید بر توجه بیشتر به بحث های فنی و ایمنی در این مناطق، گفت: بهسازی و نوسازی این مناطق در شرایط حاضر لازم است.

معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه نمی توانیم بحث های اجتماعی را از بحث های مهندسی جدا کنیم، گفت: معماری با بحث های فرهنگی و اجتماعی مردم آمیخته شده است و لازم و ملزوم و سازنده یکدیگر هستند.

وی با اشاره به لزوم رعایت و توجه بیشتر به معماری اصیل ایرانی و اسلامی در ساخت و سازها، افزود: متاسفانه در عمل این مساله را در شهرها نمی بینیم.

علی نیا تصریح کرد: این مساله در عمل مغفول مانده و جهت گیری ساخت و ساز با افزایش تعداد طبقات، و تراکم ها در دو وجه طلب سود بیشتر سازندگان و اقشار متقاضی و کمبود و ضعف مالی خلاصه شده است.

وی با بیان اینکه این مساله ساخت و ساز بدون کیفیت یا با کیفیت پایین را تشدید می کند بر فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه بیشتر برای مردم و سرمایه گذاران تاکید کرد.

 

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

    نظرات