شرکت مدیریت تولید برق خلیج فارس

شرکت مدیریت تولید برق خلیج فارس یک شرکت در شهر بندرعباس می باشد

امروزه صنعت برق به عنوان یک صنعت زیر بنایی و به عنوان یک عامل کلیدی در توسعه صنعتی و رونق اقتصادی و رفاه اجتماعی نقش مهمی را به عهده دارد و نیاز مستمر کشور به توسعه این صنعت و ارتقاء سطح رفاه اجتماعی در جوامع شهری و روستایی تلاش مداومی را در افزایش ظرفیت تولید ، انتقال و توزیع انرژی کشور طلب می کند . تأمین برق مطمئن به عنوان یک شاخص رشد یافتگی در رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی محسوب می گردد و این مهم بدست نمی آید جزء با تلاش بی وقفه صنعتگران این صنعت .

نياز به انرژي برق در اين منطقه هر روز بيش از پيش به چشم مي خورد و ارزش آنرا هرچه بيشتر نمايان مي كند . به همين دليل و با توجه به  نقش حياتي صنعت برق در این استان و در راستاي تقويت و تثبيت شبكه هاي محلي ، نيروگاه گازي هرمزگان بنا  نهاده  شد ، تا موجب ثبات برق و كاهش خاموشي در استان گردد

 

تاريخچه تشكيل شركت :

 

قرارداد طرح نيروگاه گازي هرمزگان در تاريخ 29/3/81 فیمابين سازمان توسعه برق ايران ، به عنوان كارفرما و شركت مپنا به عنوان پيمانكار اصلي و بصورت كليد در دست منعقد شد .مشاور پروژه شركت مشانير و پيمانكارتأمين تجهيزات اصلي شركت آلستوم سوئيس انتخاب شد . تأمين ساير تجهيزات و عمليات بر اساس استراتژي اجرا پروژه كه در واقع استفاده از  دانش فني و توان بالاي صنعت كشور مي باشد به پيمانكاران داخلي واگذار گرديد .

 

اهداف :

 

1.     تأمین برق مطمئن منطقه با حفظ آمادگی کامل واحدها

2.   تأمین نیاز مصرف انرژی منطقه ، با توجه گسترش رو به افزون مصرف برق در صنایع تولیدی ، کشاورزی ، عمومی و خانگی

3.     تأمین بخشی از برق مورد نیاز شبکه سراسری و حفظ پایایی شبکه برق کشور

4.     ایجاد انگیزه لازم جهت افزایش سرمایه گذاری در منطقه برای رشد و توسعه

 

مشخصات عمومی :

 

نيروگاه گازي هرمزگان در 40 كيلومتري شمال شرقي بندرعباس و در منطقه قلعه قاضي با مساحت تقريبي 1065000 متر مربع واقع شده است .

نيروگاه هرمزگان شامل شش واحد توربين گازي از نوع GT13E2 ساخت شركت آلستوم است كه براي اولين بار در وزارت نیرو راه اندازي شده است . توان اسمي هر يك از واحدها 165.1 MW است . كه در مجموع حدود990MW  برق از اين طريق وارد شبكه سراسري برق ايران مي شود .

سوخت مورد نياز نيروگاه ، گاز و گازوئيل مي باشد كه سوخت گاز به عنوان سوخت اصلي و گازوئيل به عنوان جايگزين درنظر گرفته شده است . گاز مورد نياز نيروگاه از طريق يك خط لوله 16 اينچي از طريق پالايشگاه گاز سرخون  تأمين مي شود . ميزان مصرف گاز در بار پايه براي هر واحد حدود 45000 متر مكعب در ساعت است.
جهت استفاده ازسوخت مايع (گازوئيل)دو مخزن هريك به ظرفيت 20000 مترمكعب درنظرگرفته شده است،كه از طريق تانكرهاي حامل سوخت بارگيري مي شوند.