خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) یک رسانه در شهر تهران می باشد

خبرگزاری كار ایران (ایلنا) IRANIAN LABOUR NEWS AGENCY
در 5 اسفند ماه 1381 خورشیدی به عنوان بنگاه خبررسانی بخش خصوصی و در دوران دولت جناب آقای سید محمد خاتمی با برگزاری یك مراسم رسمی در خیابان طالقانی افتتاح شد.

ایلنا درحقیقت بخش اطلاع‌رسانی موسسه اطلاع‌رسانی كار ایران بود كه پیش‌تر توسط علیرضا محجوب دبیركل خانه كارگر بنیان‌گذاری شده بود و اینك به عنوان یك تجربه جدید در بخش رسانه‌ای كشور فعالیت خود را آغاز كرده بود.

علیرضا محجوب كه اینك نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است درباره انگیزه خانه كارگر در راه‌اندازی «ایلنا» می‌گوید: «هدف، در تاسیس یك خبرگزاری اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به كارگران و از كارگران به جامعه بود. این هدف برای ما یك رسالت مهم و جهادی مقدسی بوده و هست كه تلاش داریم با بسط و گسترش ایلنا ضمن توجه ویژه به موضوع «آگاهی» به جامعه كارگری در حیات سیاسی،‌اقتصادی وفرهنگی كشور نقش موثری داشته باشیم.

از نقطه‌نظر دیگر تولد «ایلنا» نمادی از بسط جامعه مدنی در ایران است شاید تا قبل از تاسیس ایلنا حتی فكر كردن به تاسیس یك خبرگزاری خصوصی در جامعه سیاسی ایران امكان‌پذیر نبود ولی ایلنا توانست این انحصار و قشری‌گری در حوزه رسانه را بشكند.

ایلنا در تیرماه 86به حكم دادستانی توقیف شد. رسانه‌ای كه هدفش اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق با كار ویژه كارگری بود متاسفانه از سوی دولتمردان متحمل نشد. تلاش‌های بسیار صورت گرفت تا ایلنا به حیات خود ادامه دهد اما اینگونه نشد و ایلنا به حكم دادگاه عمومی تهران (شعبه 1083) برای مدت نامعلوم توقیف شد.

سرخوردگی رسانه‌ای، بیكاری حدود 70 خبرنگار و كارمند خدوم ایلنا و از میان رفتن یك فرصت اطلاع‌رسانی آسیب‌های جدی بود كه به تعاقب تعطیلی ایلنا به جامعه‌رسانه‌ای كشور وارد شد. اگرچه كارگران،‌ دانشجویان، اهالی رسانه،‌برخی سیاستمداران، نمایندگان مجلس و همه و همه در كنار تلاش‌های جدی علیرضا محجوب نتوانست برای خلاصی از بن‌بست توقیف، ایلنا را یاری دهد ولی هیات مدیره بسیار امیدوار بود كه ایلنا مجدداَ به فعالیت رسانه‌ای‌اش برگردد. این امیدواری یك سال طول كشید تا اینكه در 25 تیرماه 1387 مقارن با ولادت مولود كعبه حضرت امیرالمومنین «ایلنا» به حكم دادگاه عمومی تهران رفع فیلتر شد و بلافاصله با ارسال 200 خبر كار خود را با طراحی جدید و ساز و كار جدیدتر آغاز كرد.