دکتر نجات اجزاجیباشی (Dr. Nejat Eczacibasi) در سال 1942 و در دوره ای که تبعات جنگ جهانی دوم موجب رکود تجارت بین الملل و نیاز شدید مردم به بسیاری از کالاها گردیده بود، در محله کارتال در استانبول کارگاه تولید محصولات سرامیکی را با 8 کارگر راه اندازی نمود. کارگاه مذکور پس از پایان جنگ و عادی شدن روابط تجاری با سرعت قابل توجهی رشد و در راستای خواست و نیاز مصرف کنندگان به سمت و سوی تولید لوازم و ملزومات حمام متمرکز شد. تولید محصولات سرامیکی از این دست که در آن زمان آینده روشنی برای آن متصور بود، ایجاد تاسیسات جدیدی در سال 1958 را الزامی نمود. بدین ترتیب در سال 1966 برند ویترا متولد گردید و در سال 1977 در منطقه بیلجیک کارخانه ای با هدف تولید انبوه محصولات سرامیکی حمام تاسیس و راه اندازی شد. روندی که ویترا را به موفقیت کنونی آن رهنمون ساخته است در دهه 80 میلادی با نخستین صادرات به کشور آلمان آغاز و با هدف تبدیل شدن به یک برند جهانی به سمت تولید برای غولهای صنعت سوق داد. در دهه 90 میلادی تنوع بخشی محصولات و افزایش عملیاتهای خارج از کشور در دستور کار قرار گرفت و در دهه 2000 مرحله برندسازی ویترا تکمیل گردید. ویترا با بازتعریف صنعت سرویسهای بهداشتی به عنوان صنعتی انعطاف پذیر، هوشمند و همچنین حساس ، مفاهیم جدیدی به فرهنگ حاکم بر این زمینه افزود. ترکیب آسایش و تکنولوژی در محصولات ویترا همراه با رنگها، طراحی و مواد منحصر به فرد ، نظر مصرف کنندگان در خصوص اهمیت و اولویت این محصولات را به خود جلب نمود. ویترا با تولید کالاهایی از جمله سرویسهای بهداشتی، شیرآلات ، کاشی ، وان و لوازم جانبی سبد محصولات بهداشتی خود را تکمیل نمود. در این راستا، با در اولویت قرار دادن واحد تحقیق / توسعه (R & D ) همکاریهای خود با طراحان برتر جهان را گسترش داد.