شرکت آب و فاضلاب استان تهران

شرکت آب و فاضلاب استان تهران یک شرکت در شهر تهران می باشد

با ایجاد معاونت امور آب و فاضلاب در وزارت نیرو در سال ۱۳۶۸ مطالعه و بررسی سامان‌دهی خدمات آب و فاضلاب در سطح کشور با سرعت بیش‌تری ادامه یافت و سرانجام در سال ۱۳۶۹طرح تشکـیل شرکـت‌های آب و فاضـلاب به مجلـس شـورای اسلامی تقـدیم شد. ایـن طرح در تاریخ ۱۳۶۹/۱۰/۱۱  به تصویب رسید و برای اجرا به دولت ابلاغ شد.
شرکت آب و فاضلاب استان تهران بـــه استناد ماده یک قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب ایجاد و در تاریخ ۱۳۷۱/۱/۲۴ به شماره ۸۹۵۶۱ در اداره کل ثبت شرکت ها ثبت و تأسیس شد.
وظیفه شرکت آب و فاضلاب استان تهران، ایجاد تأسیسات تأمین و توزیع آب و تأسیسات مرتبط با جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب، بهره‌برداری از تأسیسات تأمین و توزیع آب و تأسیسات مربوط به جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب در محدوده قانونی شهرهای استان تهران تعیین شده است.
شرکت آب و فاضلاب استان تهران، از آغاز تأسیس تا سال ۱۳۷۳ بر مبنای سیاست عدم تمرکز و با هدف ارائه خدمات بهینه به شهروندان در محدوده وسیع زیر پوشش خود (شهرهای استان تهران) به موجب تبصره ۲ ذیل ماده یک قانـون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب با تقسیم شهرهای حوزه فعالیت خود- به جز شهر تهران- در پنج منطقه به تشکیل «شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران»، «شرکت آب و فاضلاب شهرها و شهرک‌های غرب تهران»، «شرکت آب و فاضلاب جنوب‌غربی استان تهران»، «شرکت آب و فاضلاب جنوب‌شرقی استان تهران» و «شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران» در هر یک از مناطق اشاره شده اقدام کرد.