مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در مصاحبه  به مناسبت گرامیداشت روز جهانی خاک عنوان کرد:

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در مصاحبه به مناسبت گرامیداشت روز جهانی خاک عنوان کرد:

چهاردهم آذرماه  ( ۵ دسامبر (۲۰۱۸) به عنوان گرامیداشت روز جهانی خاک  با شعار پیش بسوی رفع الودگی خاک نامگذاری شده است . به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ، اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در مصاحبه با بخش روابط عمومی اداره کل با اشاره به این موضوع که خاک نمادی از باروری است. خاک سرچشمه زندگی است. خاک پایه و اساس تولید مواد غذایی است و خاک برای بارور نگاه داشتن زمین و پرورش حیات بر روی این کره ضروری است، گفت: با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزاء طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک (International Union of Soil Science) در سال ۲۰۰۳ و در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، روز ۵ دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامیدندو بزرگداشت این روز از طرف جامعه جهانی بیانگر لزوم توجه هرچه بیشتر به این سرمایه عظیم خدادادی است که به علت افزایش نیازهای روزافزون جمعیت جهان تحت فشار مضاعف قرارگرفته است.  اکبری افزود : باید توجه داشت که خاک به عنوان منبع طبیعی ، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری دارد و در واقع بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک می باشد به همین دلیل هرگونه آلودگی موجود در خاک می‌تواند در طی زنجیره غذایی، به سطوح بالاتر انتقال یافته و در نهایت در انسان تمرکز یابد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت :علیرغم اینکه خاک از منابع تجدیدپذیر بوده لیکن برای  تشکیل هر سانتی‌متر خاک در شرایط مختلف آب و هوایی از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰ سال زمان نیاز است  و  هزینه رفع آلودگی خاک بسیار سنگین و رفع آلودگی خاک فرآیندی بسیار درازمدت است

*عوامل تشدید فرسایش و آلودگی خاک

وی تصریح کرد: امروزه عواملی چون افزایش جمعیت و بهره برداری بیش از حد از زمینهای کشاورزی،رشد شهرنشینی،ازدیاد زباله های شهری و صنعتی،جذب مواد شیمیایی توسط خاک،حفاری معادن و چرای بی رویه دام ها و... منجر به تشدید فرسایش و آلودگی خاک میشود .

*خاک مهمتر از آب

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خاک به مراتب از آب مهم تر بوده و در واقع خاک مهمترین بستر مدیریت منابع آب در جهان است و تامین آب مورد نیاز از روش های مختلف امکان پذیر خواهد بود ولی تهیه خاک بویژه خاک حاصلخیز تقریبا در زمان کوتاه غیر ممکن می باشد. خاک‌های جهان به دلیل توسعه شهرها، جنگل‌زدایی، شیوه‌های مدیریت و کاربری ناپایدار سرزمین، آلودگی، چرای مفرط و پدیده تغییر آب و هوا در معرض خطر نابودی قرار دارند و آثار زیانبار سوء مدیریت در بهره برداری از منابع خاک و اراضی پدیدار گشته و زنگ خطر جدی به صدا درآورده است .

*نقش خاک در محیط:

وی به نقش و اهمیت خاک در محیط اشاره کرد و گفت: خاک تامین کننده  غذا،پایه و اساس پوشش گیاهی برای کشت و مدیریت خوراک، فیبر، سوخت و محصولات دارویی،حافظ تنوع زیستی سیاره زمین ،نگهدارنده یک چهارم از کل تنوع زیستی جهان ،نفش کلیدی در تغییرات آب و هوایی و در چرخه کربن ،ذخیره کننده و بهبود دهنده منابع آبی در برابر سیل و خشکسالی می باشد و با توجه به نقش های متعدد و حیاتی خاک در طبیعت، حفظ آن برای آینده پایدار و امنیت غذایی ضروری است

*تهدیدات زیست محیطی خاک در کشور

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی به تهدیدات  زیست محیطی خاک اشاره کرد و گفت: تهدیدات زیست محیطی خاک شامل ۲ بخش فرسایش و آلودگی خاک می شود که فرسایش خاک شامل انتقال خاک توسط عواملی نظیر آب و باد است که این عمل منجر به از دست رفتن خاک و آب و عناصر غذایی موجود در خاک می شود و براساس برآوردهای انجام شده، میزان فرسایش خاک در ایران، حدود ۷/۱۶ تن در هکتار است که با شاخص جهانی پنج تا شش تن در هکتار، فاصله بسیار زیادی داردکه از این میزان سالانه بیش از ۱۰۰ هزار هکتار مراتع در حال تخریب است و بیش از ۴۰۰ هزار هکتار در معرض نابودی قرار دارد. به این میزان باید حجم خاک هایی که بر اثر افزایش شوری، سدیمی شدن ، مشکلات ماندابی وزه کشی بدون استفاده می شوند را نیز اضافه کرد .وی افزود: حدود ۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت آبی در کشور وجود دارد که بر اثر تخریب و مسایلی مانند خشکسالی و افزایش شوری روز به روز در حال کم شدن است . از سوی دیگر جمعیت همچنان در حال افزایش است این در حالی است ما نمی توانیم خاک تولید کنیم زیرا تولید هر یک سانتیمتر خاک به صدها سال زمان نیاز دارد بنابراین ناچاریم همین میزان خاک حاصلخیز خود را حفظ کنیم که این موضوع نیازمند تلاش جمعی مردم، مسوولان و پشتیبانی قانونی از دستگاه های اجرایی است و خسارت ناشی از فرسایش و تخریب خاک به صورت مختلف سالانه در حدود سه هزار و ‌۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است. هزینه فرسایش در ایران معادل ‌۱۴ درصد درآمد ناخالص ملی است. ایران یکی از هفت کشور آسیائی است که بیشترین میزان هدررفت خاک را دارد.

*برخی از مهم ترین پیامدهای فرسایش خاک در ایران:

اکبری کاهش ‌۱۱ درصدی وسعت جنگل‌های ایران در طول‌۴۰ سال، ،بیابان‌زایی در بیش از ‌۱۰۰ میلیون هکتار از اراضی کشور ،کاهش قابلیت تولید محصول ،افزایش غلظت گازهای گلخانه ای ( N۲O, CH۴, CO۲ ) به اتمسفر و گرم شدن جهانی هوا را از جمله پیامدهای فرسایش خاک در ایران عنوان کرد و اظهار داشت : ایران یکی از هفت کشور آسیائی است که بیشترین میزان هدررفت خاک را داردوسرعت رشد جمعیت در هرسال و متعاقب آن ناآگاهی و عدم مدیریت مناسب با توجه به توزیع نامتعادل منابع خاک در کره زمین، تلاش انسان به منظور دستیابی به انواع مواد غذائی و محصولات کشاورزی، محدودیت موجود در منابع خاک و سرانه زمین و این تخریب و هدر رفت را تشدید نموده است.در پایان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت:در این روز دستگاهها و متولیان این امر در استان نسبت به برگزاری  کنفرانس ها، نشست ها و جلسات گوناگونی  اقدام می کنند و  اداره کل حفاظت محیط زیست استان هم نیز در گرامیداشت این مناسبت  برنامه های متنوعی از قبیل برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع خاک و محیط زیست ویژه دانش آموزان و...را برگزار خواهد کرد.

*انتظارات از مردم و مسئولین

وی از مردم خواست با پیشگیری از تخریب خاک به هر بهانه ای ، از کشاورزی و تولید گرفته تا گردشگری افسار گسیخته در طبیعت ، در حفاظت از این منبع ارزشمند خدادادی سهیم باشند . همچنین دستگاههای اجرایی مرتبط مخصوصا جهاد کشاورزی و سازمان صنعت ، معدن و تجارت را به رعایت حال طبیعت که به واسطه خشکسالیهای مستمر آسیب پذیر شده اند توصیه کرد و اظهار امید واری کرد که قبل از اینکه وضعیت خاک این سرزمین به سرنوشت آب دچار شود چاره اندیشی و برنامه ریزی مطلوب برای حفاظت از خاک انجام شود.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات